• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricampa på vintern?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hur bär man sig åt för att fricampa på vintern? Man behöver ju el, om inte annat så för att värmepannan skall fungera som den skall. Och litet ljus kanske. Och eftersom solcellerna knappast klarar av att ladda bodelsbatteriet tillräckligt under vintersäsongen måste man ju ha en annan lösning. Vi har hittills inte vågat oss på annat än att stå vid stolpe med 230V.

Men jag har förstått att det finns många här i klubben som fricampar på vintern. Hur bär ni er åt?
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Nog är det så att laddaren är lite överdimensionerad, men den var just bytt när vi köpte bilen 2012, så även att den inte jobbar fullt ut så lång tid så räcker oftast 2-3 timmar för bulkladdning (80%).
Jag ska be o få låna ett 1000w elverk av en kompis, så får jag se hur det fungerar ihop innan jag köper något....det skiljer ju rejält mellan 10 o 20i.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Då får man starta det lilla elverket lite tidigare.
Ska du bara ha det för laddning hade jag gått på det lilla.
Behöver du mer kräm till annat gå på det större.
Och Honda's elverk ligger i en klass för sig, flera andra har försökt kopiera dem.

Lite lustigt att "Laddaren" har en överdimensionerad laddare :):):)

O.T
Jag startar vårt inbyggda elverk till dammsugaren(1800W) och ibland A/C(950W), och till ev. laddning.
allt annat 230V kör jag över invertern som A/C, diskmaskin, TV, småladdare, m.m. Vi använder inte HB på vintern, (p.g.a allt vägsalt här).
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Det låter extremt tråkigt att inte använda sin husbil på grund av vägsalt.
Vad är det för specifika problem just med husbilar som inte finns på vanliga bilar?
Kan en underredsbehandling vara värdefullare på en hb än en bil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Jag tänker så här, men det gäller generellt på många husbilar.

Just vår bil är 11år i år och aldrig vinterkörd, bl.a därför är den i nyskick undertill, vill inte sabba detta, men borde kanske underredsbehandla den.
Tanken är att den skall hålla/funka i 10år till för oss.

Kryper man under en husbil och granskar framförallt el-utr. så inser man vad vägsalt kommer att ställa till med över tid :(
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fricampa på vintern?

Vi kör vår bil även på vintern och har gjort det sedan 2007, jag kan inte se någon nämnvärd förändring på chassiet, om det är töväder när vi kommer hem spolar jag av den, även undertill, annars får den stå och torka till nästa resa. Visst har jag fixat lite oxid i ett par anslutningar under bilen och sedan förseglat dom, men det är några år sedan jag behövde göra något sådant senast. :)
F.ö. något som jag tycker är viktigt, är att vi har rejäla stänkskydd på bilen så att inte onödigt mycket slask och blöta spolas upp i alla utrymmen undertill.
Vår bil fyller f.ö. 20år i år! :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fricampa på vintern?

Cia och Magnus

Om inte förr så kommer ni att inse problemens vidd när ni skall tvätta en 8 m lång och 3 m hög bil efter första turen i saltsörja.:D

Men ni kan få parkera hemma hos oss! 30 mil söderut och 100 mil norrut helt saltfritt, jag brukar inte behöva tvätta bilen på hela vintern och vårens snöslask spolar man enkelt av utan högtryck.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fricampa på vintern?

Medelstora problem! Du får nog också plats här hemma på gården.

Det du påpekar om rejäla stänkskydd är viktigt även där det inte saltas. När jag köpte den nuvarande bilen så satt det underdimensionerade skydd bak, täckte endast ett hjul i dubbelmontaget; det blev rena grustaget baktill efter första turen på blöt grusväg.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fricampa på vintern?

Ingen tvekan utan att elverk är den optimala garantin!
Tror ni att ett 10i skulle räcka då jag har en 80A laddare i bilen eller måste det till en 20i för att klara det?

80Ah är nog för mycket för 10i.

Gasoldilemmat avser jag framöver att avhjälpa med LPG-tank men då får man ju röra sig mer i Norge eller alperna om man vill ha vinter.

Anders
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Tror absolut att 10i klarar din 80A laddare. Teoretiskt så är det på gränsen. I praktiken är det ytterst sällsynt att laddaren kommer upp i maxprestanda. Skulle det inträffa så kanske du tillfälligt kan dela batteribanken med en avskiljare för att lindra laddströmmen. Eller dra inte ner batterierna till mindre än 50% så blir det inte lika tungt att ladda upp dom. I laddcykeln så minskar ju laddströmmen ganska snabbt.

Vi har ett Honda 10i och är mycket nöjda. Vi har haft flera olika under åren men just 10i är en favorit. Låg vikt, lätt att lyfta ut, startvilligt, krånglar aldrig, ytterst diskret i ljudet. Just nu har vi stått två dygn i Dover, vid strandpromenaden, ingen har störts av vårt lilla Honda.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Vad gäller nedsmutsning undertill på bilen så måste väl ändå målet vara att använda grejorna.
Det går ju utmärkt att spola av undersidan med ljummet vatten. Till och med tvätta av det med svamp om man njuter av det.

Att avstå den smått magiska vinterupplevelsen baserat på att man vill rädda fordonet från salt och grus,
känns väl lite som att köpa en påse godaste bullar och sedan torka dem i ugnen och låta bli att äta dem.
Då håller även dessa i nästan evighet men njutningen uteblir.

Sommarens sol- och UV-strålar och vid tillfällen havssalt torde slita i stort sett lika illa på överdelen av bilen.

Beslutet är givetvis upp till var och en men jag önskar absolut skapa en tankeställare.

Livet är kort. Njut av varje möjlig husbilsstund.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Du behöver 20 för att driva 80A laddare,vill du av det mindre elverket skulle jag rekommendera att byta till en mindre laddare,80A får du inte ut under många minuter ,om du inte har väldigt stor batteribank.
 

Peking

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1676
Medlemskap
2025
Sv: Fricampa på vintern?

Vad gäller nedsmutsning undertill på bilen så måste väl ändå målet vara att använda grejorna.
Det går ju utmärkt att spola av undersidan med ljummet vatten. Till och med tvätta av det med svamp om man njuter av det.

Att avstå den smått magiska vinterupplevelsen baserat på att man vill rädda fordonet från salt och grus,
känns väl lite som att köpa en påse godaste bullar och sedan torka dem i ugnen och låta bli att äta dem.
Då håller även dessa i nästan evighet men njutningen uteblir.

Sommarens sol- och UV-strålar och vid tillfällen havssalt torde slita i stort sett lika illa på överdelen av bilen.

Beslutet är givetvis upp till var och en men jag önskar absolut skapa en tankeställare.

Livet är kort. Njut av varje möjlig husbilsstund.

Härligt att höra någon som inte ser problemen utan möjligheterna, inte helt vanligt här på forumet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fricampa på vintern?

Sannsynligheten for at en noen gang lader med 80A er meget liten, om det ikke er byttet ut kablingen mellom batteriene og elsentralen/laderen. Spenningsfallet i kabelene er proposjonal med strømmen. Orginal kabling som fungerer bra med 40A vil normalt også klare endel mer i en kort stund om batteriene er langt nedtappet.

På den husbilen jeg nettopp har solgt så hadde jeg teoretisk 180A lademulighet under kjøring. Med blybatteri ble det aldri over 40A, med nedtappet LiFe så holdt ikke 60A sikring. 80A derimot holdt ved batterispenning 11V, maks avlest på lademåler litt over 80A i knapt 10 minutter. 40A laderen kunne jobbe maksimalt i en halv time med LiFe og kortere med bly.

Den tiden en Honda 10i måtte jobbe maksimalt ville ikke være lang selv ved under 11V på blybatteri. Men om en bytter til LiFe blir saken en annen, da ville jeg og si at 20i er rett størrelse.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fricampa på vintern?

Vad gäller nedsmutsning undertill på bilen så måste väl ändå målet vara att använda grejorna.
Det går ju utmärkt att spola av undersidan med ljummet vatten. Till och med tvätta av det med svamp om man njuter av det.

Att avstå den smått magiska vinterupplevelsen baserat på att man vill rädda fordonet från salt och grus,
känns väl lite som att köpa en påse godaste bullar och sedan torka dem i ugnen och låta bli att äta dem.
Då håller även dessa i nästan evighet men njutningen uteblir.

Sommarens sol- och UV-strålar och vid tillfällen havssalt torde slita i stort sett lika illa på överdelen av bilen.

Beslutet är givetvis upp till var och en men jag önskar absolut skapa en tankeställare.

Livet är kort. Njut av varje möjlig husbilsstund.

Jag kan inte se likheten med en bullpåse:twitcy:
Det är säkert lättare för en del, men personligen har jag först 35km till husbilsparkeringen, sen ska man försöka hitta en husbilstvätt på söndag eftermiddag speciellt en med "ljummet vatten" å dom kryyyllar det ju av kanske 50-100km, å sen tillbaka till husbilsparkeringen med en nersaltad bil igen, allt för att få bo en helg i husbilen, låter inte lockande för mej iallafall.
:mad:
 
Toppen