fricampa på vintern

Tråd startad i 'Elförsörjning' av olivbonden, 16 Februari 2018.

  1. Björn & Lena

    Björn & Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    1,299
    Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    14101
    Det har gått fint. Vi fyllde LPG flaskan 14kg i Piteå, den har gått som reserv i duocontrollen. En PA11 i skåpet och ytterligare tre i garaget. I Luleå hälsade vi på hos Granngården för flaskbyte. I Jokkmokk hade vi 16A som som basvärme men.. Vi trivdes gott med eluttaget i Lappeasuando även om det var ruskigt kallt. I Kiruna hittade vi 16A på ställplatsen E10, perfekt! Hos Gasspecialisten fyllde vi våra utbytestuber. Det funkade hela vägen söderut via Ishotellet till Sundsvall där vi fyllde upp LPG flaskan och PA11orna. Jo, många kilo gasol men bara till lågpris. I framtiden blir det en mycket större LPG Tank för att minska på arbetet med att byta flaskor i bilen. Det blir mycket billigare, enklare och mindre skadade knogar i vinterkylan...
     
    Leffe Eriksson, Arkilles, Olof G och 2 andra gillar detta.
  2. Björn & Lena

    Björn & Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    1,299
    Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    14101
    ”Om batterierna sitter kallt till, som i vår Fd Flair, blir kapaciteten lidande.”

    Vi har en Rapido 8090DF. Våra fyra batterier sitter bredvid varandra i det uppvärmda dubbelgolvet under soffan. Alltid ordentligt med plusgrader, även vid strängaste kyla.
     
    SirMcLain, Christer6 och Leffe Eriksson gillar detta.
  3. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,494
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Stemmer for Flair på Fiat ALKO, som ble produsert til 2006. Flair på Iveco har batteriene i oppvarmet rom. Har selv hatt begge varianter og gjort endel jobb på flere biler. Husker ikke hvordan det var på Flair på MB Sprinter, men den forsvant og fra produksjonen etter 2006.
     
  4. Michael og Marianne 788

    Michael og Marianne 788 HBK Medlem

    Inlägg:
    715
    Kommun:
    Danmark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    788
    Kontrollere hvor meget dit tv forbruger, nogle af de små tv kan bruge virkelig meget
    Strøm, vi har et Finlux og det bruger ikke meget
     
  5. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,762
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    I vår 2007 Iveco Flair satt betterierna i en "håla" i garagegolvet, ej uppvärmt i praktiken.
    Värme från garagegolvet, men tunn glasfiber på fem sidor ut mot kylan.
     
  6. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,494
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Jeg hadde en 1999 på Fiat og en 2008 på Iveco. Studerte grundig en 2006 Iveco, men tidspunktet var ikke rett. Var det en 7100 du hadde? Vet den hadde endel spesielle løsninger, og 8000 med tverrseng manglet noe plass i garasjen - husker ikke hvor batteriene bodde på de to.
     
  7. JOE50

    JOE50 HBK Medlem

    Inlägg:
    650
    Kommun:
    Avesta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3974
    Om man installerar en EZA så är problemen lösta.
     
  8. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,762
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Eller trycker på knappen för det originalmonterade elverket.
     
    Håkan o Britt, Esbjörn, marunga och 1 annan gillar detta.
  9. paffw

    paffw HBK Medlem

    Inlägg:
    835
    Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1977
    Skall man fricampa i norden på vintern så klarar man sig inte utan elverk eller bränslecell ( ok om man står en natt eller två) har nu vinter campat sen 2008 och alltid blivit utan ström
    Ha de Paffw
    Ps har haft elverk sen 2010 Ds!
     
    Leffe Eriksson, Esbjörn och marunga gillar detta.
  10. Björn & Lena

    Björn & Lena HBK Medlem

    Inlägg:
    1,299
    Kommun:
    Kungsbacka/Lefkas
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    14101
    Batterier i uppvärmt golv samt elverk, det funkar bra.
     
    Leffe Eriksson och Montreal gillar detta.
  11. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,315
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Batterier inne och 190Ah räcker 4- 5 nätter i fjällen, utan tillskott.
     
    Leffe Eriksson gillar detta.
  12. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,119
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Batterierna inne och 300 ah räcker inte i fjällen 4-5 nätter för oss. Med andra ord, ganska individuellt.

    Har nu fricampat sedan 5 december med enstaka dagar med 230v. Nya Lithiuminstallationen på 270 Ah fungrar klockrent och med "normal" förbrukning, inga hårföner, kaffebryggare och datorer men en del TV via satellit får man köra elverket ca var 3dje dag, om man nyttjar batterierna ca 30-90% och inte flyttar bilen.
     
    Leffe Eriksson, Montreal och paffw gillar detta.
  13. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,638
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Anders, behöver du verkligen elverk när du har en fantastisk bra lösning med bilens generator (var det inte 40 Amp laddning?)? Bara starta motorn...!
     
    Leffe Eriksson gillar detta.
  14. Arkilles

    Arkilles HBK Medlem

    Inlägg:
    542
    Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7551
    Synd vi inte fick kontakt i Jokkmokk, nästa gång.....! Vi var där med 4 bilar!
     
  15. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,119
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Att använda motorn till laddning är helt otänkbart, både i husbil och segelbåt, av flera grunder. Bilmotorn mår inte bra av lågbelastningen, jag och alla andra på parkeringen mår inte bra av bullret, motorn mår verkligen inte bra av att kallstartas och laddningen mycket lägre.

    Min Jula 2000w generator kan driva alla mina fyra laddare och trycka in 70A, står inne i garaget så varm, sätts bakom en snödriva för att inte störa och i ändan på en 25m (!) kabel för att inte skapa magnetisk interferens och jordfelssinuskurva som stör ut jordens magnetfält och är ytterst snål på i och för sig dyr akrylatbensin och går på optimalt varvtal. Kan köpa 40st för kostnaden för en ny motor.

    Anders
     
  16. laval

    laval HBK Medlem

    Inlägg:
    412
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1195
    Med 130l gasol till Alde värmaren,170l diesel till Webaston ,450Ah batteri varm med matning från Efoyen kan vi stå rätt länge.:D Vi är inte ute så långa perioder så då får bränslecellen gå.
    För säkerhets skull har vi med ett elverk.
    //Lars
     
    Senast ändrad: 19 Februari 2018
    Björn & Lena och JAndersB gillar detta.
  17. S670sl

    S670sl HBK Intresserad

    Inlägg:
    294
    Kommun:
    Sigtuna
    Helt riktigt.Hur många har fått byta partikelfiltret för dyra pengar p.g.a att regenering inte fungerar p.g.a av att motor har ingen belastning och når riktig arbetstemperatur på tomgång.
    Mvh.s670sl
     
    WillerWalle och Montreal gillar detta.
  18. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,119
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Jo, samma här. Har även Efoy sedan 10 år men använder den nästan aldrig, extremt dyr laddning.
     
    laval gillar detta.
  19. toblin

    toblin HBK Intresserad

    Inlägg:
    32
    Kommun:
    Lindesberg
    Anders,
    Vad har du för setup där för att ladda 70Ah med elverket? Ska själv ut och prova Lithium setup nu i veckan för första gången. Slippa starta bilen för att ladda vore ju toppen.
     
    Regent gillar detta.
  20. Ulf & Marie

    Ulf & Marie HBK Medlem

    Inlägg:
    442
    Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    24973
    Vi har en LTC 22tum LED TV som förbrukar 36W, dvs 3 A.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.