• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Franska böter

Isdahl

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27275
Medlemskap
2024
Hej
Jag fick 90 € i böter den 9 nov i Nancy Frankrike Kamera vid rödljus/stoppskylt. Ska betalas inom 46 dagar från 18 nov.Befinner mig sedan 11 nov i spanien och ska så förbli till sluet av mars. Om jag ej betalar höjs kravet till 345€. Måste jag betala?
Isdal i husbilen GHR 607
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om du inte gör det kommer kravet via Kronofogden, så det är nog bara att bita i det sura...

/Ingvar
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du kan betala med kreditkort från där du är.
Det finns två nummer du skall uppge.
De finns på blanketten som ser ut som en "postavi"
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Jag körde troligen för fort i Danmark 31:e maj maj 2016 Men först hösten 2017 kom brevet hem. Problemet var att då var vi övervintrade i Portugal så jag missade det o domen trädde laga kraft före jag ens kom hem. Så ohörd fick jag en Eu dom på mig vad detta nu är??? Konsekvenserna ser ni ju själva 5000 dkr i böter och en prick i mitt svenska belastningsregister. Var jag missade den nedsatta hastigheten det vet jag ff inte då jag aldrig fick en chans att tala med någon :( Jag betalade 5000 kr danska typ 8500 sek Körkortet har ingen sagt något om .
Så inom EU skall man nog passa sig
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För att återgå till böterna:

Var glad att det finns ett kontonummer att betala pengarna till. (Betala ska du naturligtvis göra, annars blir det bara dyrare.)

När jag för många år sedan fick böter för att med hyrbil ha kört lite för fort vid ett vägarbete på Fuerteventura, fick jag på banken köpa en växel som jag skickade i ett rekommenderat brev till en polisstation i Las Palmas.

Detta hanterande kostade mig avsevärt mer än bötesbeloppet.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag körde troligen för fort i Danmark 31:e maj maj 2016 Men först hösten 2017 kom brevet hem. Problemet var att då var vi övervintrade i Portugal så jag missade det o domen trädde laga kraft före jag ens kom hem. Så ohörd fick jag en Eu dom på mig vad detta nu är??? Konsekvenserna ser ni ju själva 5000 dkr i böter och en prick i mitt svenska belastningsregister. Var jag missade den nedsatta hastigheten det vet jag ff inte då jag aldrig fick en chans att tala med någon :( Jag betalade 5000 kr danska typ 8500 sek Körkortet har ingen sagt något om .
Så inom EU skall man nog passa sig
Du kan få körkortet indraget,men det endast i det landet som överträdelsen inträffade,man kan alltså fortsätta köra i Sverige.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Fick böter i Bologna i vintras. Polismyndigheten där sålde inkasseringen till ett holländskt finansbolag, typ Klarna, som hanterade processen mycket tydligt.
Snabb betalning framstod som det klart bästa alternativet. // Johan.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
böter för att ha kört 3 km för fort kan man även få i luxemburg hände mig för ett par år sedan och fick ett rek hem ! vi var då i portugal ! efter samtal och förfrågan varifrån reket kom fick jag maila polisen i luxemburg ! fick på så sett reda på var och hur och det var fotograferat ! bara att betala om jag vill passera luxemburg fler ggr ? annars åker både du o bilen bakom galler nästa gång om de kommer på dig ! därför hävdar jag att det var bättre förr ? nu kommer förståsigpåarna att säga ? det var det inte alls det ? he he
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det låter lite otroligt, 3 km ligger inom mättoleranserna på sådana mätare, är du säker på att det inte var tillåten hastighet+tolerans+överskridande? Alltså t.ex. 50+5+3Km= 58 km? :)
 
Senast ändrad:
Toppen