• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens bodelsbatteri?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Har nu testat hur många amperetimmar man får ut av batteriet. Det är ett Winston WB-LP12V90AH som inte innehåller någon form av BMS, battery management system. Är därför mycket konservativ vad gäller laddning och urladdning. Max 13,8V laddning och sedan så bryts strömmen om den går under 11,8V vilket innebär stora marginaler. Testade med 8A belastning och fick då ut 89Ah vilket jag är mycket nöjd med.
Så nu är det bara att ut och campa och allt vad gäller laddning sköter sig helt själv utan någon behov av manuell övervakning (kan nog inte låta bli att kolla ibland ändå).
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Har nu testat min mitt batteri, Winston 90ah utan bms. Se här vad jag har installerat: http://www.husbilsklubben.se/forums/t101413-2/#post853243

Problem har det varit med laddningen från generatorn. Votronic VBCS 45/30/350 Triple var en helt ny modell och väl inte riktigt utprovad. Under tiden den varit på uppdatering av mjukvaran så har jag kört med min gamla laddare, Ctek 250dual.

Det är ju fel årstid att testa batteri för de belastas inte så hårt när det bara är kompressorkylskåpet som står för belastningen men batteriet verkar ge fler ah än det gamla agm-batteriet på 150ah så jag är nöjd. Viktbesparingen är 29kg.

Men om jag skulle gjort om det idag så skulle jag bara bytt ut batteriet och gett fanken i all skyddutrustning och avancerad laddning! Med Ctek 250dual har allt fungerat och det har varken blivit över- eller underspänning. Alla åsikter som varit här i tråden att man måste göra allt oerhört komplicerat för att det ska fungera är ju bara snack. Följ norrmännens råd och byt bara batteriet till Lifepo4! Ha bara någon form av batterimonitor med shunt så man se hur strömmarna går, ovärdeligt för övervakning och felsökning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Har nu testat min mitt batteri, Winston 90ah utan bms. Se här vad jag har installerat: http://www.husbilsklubben.se/forums/t101413-2/#post853243

Problem har det varit med laddningen från generatorn. Votronic VBCS 45/30/350 Triple var en helt ny modell och väl inte riktigt utprovad. Under tiden den varit på uppdatering av mjukvaran så har jag kört med min gamla laddare, Ctek 250dual.

Det är ju fel årstid att testa batteri för de belastas inte så hårt när det bara är kompressorkylskåpet som står för belastningen men batteriet verkar ge fler ah än det gamla agm-batteriet på 150ah så jag är nöjd. Viktbesparingen är 29kg.

Men om jag skulle gjort om det idag så skulle jag bara bytt ut batteriet och gett fanken i all skyddutrustning och avancerad laddning! Med Ctek 250dual har allt fungerat och det har varken blivit över- eller underspänning. Alla åsikter som varit här i tråden att man måste göra allt oerhört komplicerat för att det ska fungera är ju bara snack. Följ norrmännens råd och byt bara batteriet till Lifepo4! Ha bara någon form av batterimonitor med shunt så man se hur strömmarna går, ovärdeligt för övervakning och felsökning.
Härligt att det fungerar som tänkt men du har absolut helt fel i att det bara är att byta, vill du höra till skaran som laddar sina batterier 2-3000 ggr så jäklar du får du köra med en massa övervakning och balansering men nöjer du dig med samma livslängd som ett bra bly så visst då är det bara att byta och glöm inte att ju hårdare du kör batteriet desto viktigare att det att balansera.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Någon form av BMS kan kanske vara bra att ha men annars är det precis samma risk med blybatterier som med lifepo4, de får varken utsättas för över- eller underspänning. Finns färdiga batterier med inbyggd BMS, byt och du ska se att det fungerar om du bara sköter dom precis på samma sätt som blybatterier ska skötas.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Härligt att det fungerar som tänkt men du har absolut helt fel i att det bara är att byta, vill du höra till skaran som laddar sina batterier 2-3000 ggr så jäklar du får du köra med en massa övervakning och balansering men nöjer du dig med samma livslängd som ett bra bly så visst då är det bara att byta och glöm inte att ju hårdare du kör batteriet desto viktigare att det att balansera.

Då var vi igång med felaktigheter igen. BMS och massa balansering behövs ej för 4000 cykler. Återigen, repetera om det glöms så snabbt och ofta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Vi håller på att testa våra nya LFP (2 x 100 Amp med BMS, köpta i Norge, solcellsberoende vildmarksstugor & båtlandet), för billig peng och har bokstavligen "tappat andan" hur bra allt fungerar. Och vad är då "bra" kan man undra? Först var vi glada för vikten men sen kom något ännu viktigare, laddningstid!!!

Nästan allt som våra LFP pionjärer och föregångare har skrivit om här på HBK-forumet stämmer på pricken. Idag har vi även inbygda BMS system redan vid köpet och det går att ladda supersnabbt med vad du än laddar med. Vi har t.ex. 2x100 W solceller (klass A) som laddar ca 6 Amp under en solig dag och inför kvällens TV-nyhetstittande, en och annan romantisk TV-serie, eller dagens dator-bildbearbetning, m.m... Fungerar hur bra som helst!

"framtidens" bodelsbatteri = JA (redan idag)!

För vår del är det numera helt ute med alla former av blybatterier. Nu och troligtvis kommande 10 åren koncentrera vi oss på helt andra saker vilket känns väldigt skönt. Att vi har extra koll på laddning utöver den inbyggda BMS systemet är bara att tacka HBK medlemmar för!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Til JonasS

:) Hei!

Forstår ikke hva du mener.
Jeg fikk montert mitt nye LFP4 batteri for snart ett år siden. Ut med det
gamle GEL 150Ah og inn med 100Ah med innebygd BMS, det tok 15 min.

Har siden kjørt 16000 km uten noen problemer, tvert om, det er en ny tid,
alltid rikelig med strøm tilgjengelig, og, ikke minst, spenningen er på topp selv
etter lange netter med varmeren i gang.

Kan bare anbefale den nye tid:)

Hilsen Regent.

PS. Ekstrabonus, økte lasteevnen med 40kg.

Som jag förstått det så laddas Lifeypo4 även snabbare när bilen körs, kan du verifiera? endast ett par timmar jämfört med agm?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Vi håller på att testa våra nya LFP (2 x 100 Amp med BMS, köpta i Norge, solcellsberoende vildmarksstugor & båtlandet), för billig peng och har bokstavligen "tappat andan" hur bra allt fungerar. Och vad är då "bra" kan man undra? Först var vi glada för vikten men sen kom något ännu viktigare, laddningstid!!!

Nästan allt som våra LFP pionjärer och föregångare har skrivit om här på HBK-forumet stämmer på pricken. Idag har vi även inbygda BMS system redan vid köpet och det går att ladda supersnabbt med vad du än laddar med. Vi har t.ex. 2x100 W solceller (klass A) som laddar ca 6 Amp under en solig dag och inför kvällens TV-nyhetstittande, en och annan romantisk TV-serie, eller dagens dator-bildbearbetning, m.m... Fungerar hur bra som helst!

"framtidens" bodelsbatteri = JA (redan idag)!

För vår del är det numera helt ute med alla former av blybatterier. Nu och troligtvis kommande 10 åren koncentrera vi oss på helt andra saker vilket känns väldigt skönt. Att vi har extra koll på laddning utöver den inbyggda BMS systemet är bara att tacka HBK medlemmar för!

Det låter ju bra! Har ni länk och pris till dessa batterier?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Ladehastighet henger sammen med en mye lavere indre motstand i lifepo4 i forhold til bly. Eksempelvis på min bil klarte jeg 30 A maksimalt med bly og over 80 A med lithium, og den eneste endringen var større sikring på kablingen fra bil til bobatteri. Kunne blitt raskere med grøvre kabling :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Tesla er nede på $125 pr kWh på sin produksjon. Det snakkes om forbruker priser rundt $100 i 2020 for LiCo og LiMn med LiFe noe lavere. Dette gjelder store enheter for utjamnings strøm i sol og vind kraft. På små enheter som for bobatteri i husbiler regn med 3 til 5 ganger denne prisen.

Men når elhusbil og plugg-in hybrider kommer så er det felles batteripakke for både drift og bodel.
 
Toppen