• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens bodelsbatteri?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Att originalbatterierna höll så pass länge år tyvärr inte min förtjänst,
utan får tillskrivas tidigare ägare:oops:
För mej stod de ut 3 säsonger:rolleyes:

Jag är en notorisk elslösare!
att det blev Biltema-AGM, tjaa... jag tog nåt billigt då jag förmodligen kommer att knäcka dem snabbt
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Är intresserad och försöker begripa och förstå lite om Litium-batt. men är långt ifrån "el-ingenjör". Hittade en länk om BMS, som kanske kan vara något för den vetgirige och som kanske vill testa att bygga egen batteribank?

lithium & solar power LiFePO4
 
F

F.d. 56295

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Hej
jag byggde förra året ett Lifepo4 180Ah batteripack med BMS till husvagnen
eftersom vi fricampar jättemycket
jag köpte allt från ev-power.eu ,kostnaden blev ca 12-13 tusen
kostnaden blir billigare i längden för det kommer hålla ca 2000-4000 uppladdningar
Kommer nu montera in det i den nya husbilen jag köpt igår Dethleffs Magic Edition 2011
bilder på batteribygget
 

Bilagor

  • IMG_1841.JPG
    IMG_1841.JPG
    51,9 KB · Visningar: 51
  • IMG_1842.JPG
    IMG_1842.JPG
    47,5 KB · Visningar: 51
  • IMG_1843.JPG
    IMG_1843.JPG
    54,1 KB · Visningar: 50
  • IMG_1848.JPG
    IMG_1848.JPG
    59,8 KB · Visningar: 55
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Är intresserad och försöker begripa och förstå lite om Litium-batt. men är långt ifrån "el-ingenjör". Hittade en länk om BMS, som kanske kan vara något för den vetgirige och som kanske vill testa att bygga egen batteribank?

lithium & solar power LiFePO4

Att detta inte är så enkelt, så långt har jag också hängt med,
känns som det blir en större investering än att bara byta till LFP-batterier.


Reagerade på denna graf.
Som jag tolkar det så bör man inte utnyttja mer än ~60% av LFP-batt. kapaciteten, då kan man undra ifall denna "investering" går ihop :confused:
men jag kanske tolkat den fel :oops:
 

Bilagor

  • bms.JPG
    bms.JPG
    56,3 KB · Visningar: 9

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Nej du har förstått det hela rätt.

Man kan arbeta med LI batteriet mellan 20% och 80% av sitt område, ett bly mellan 99-65% så LI går att använda dubbelt så mycket som blybatteriet.

Dessa 60% är per cell!! dvs om vi antar att vi har en form a obalans vilket man får med tiden speciellt vid stora uttag så minskar dessa 80% kanske nedåt 70% vilket är en stor anledning till varför man kämpar med BMS idag och de stora elektronikföretagen som gör kretsarna till BMS tex TI, Linear Analog Devices.
1 mv i i mätfel säger man motsvarar 1% minskning av tillgänglig ström(SOC).

Och 1mV mäter man inte enkelt med en vanlig multimeter, kretsar för allt detta inom BMS finns knappt ute ännu det här är nya grejer.

Tillverkarna nämnda ovan pratar om "Usable Energy" vid 85% laddning som 60% av nominellt värde på batteriet, dvs 60Ah på ett 100Ah batteri.
Med deras teknik i BMS kan man lyfta upp laddningen till 70% om man kan få bort felen vid mätningar till 0, 68% vid 1% fel.

Viktigt att förstå här är att både urladdningen måste brytas i förtid pga dessa fel men även laddningen måste avbrytas i förtid av samma anledning, dvs ett mätfel på 1% ger 2% summerat.

Skulle säga att man ska resonera ungefär som Ranko om jag försod honom rätt, dvs att det finns egenskaper i batteriet som man vill ha och är villig att betala för inte att det lönar sig annat än såklart om man använder dom i yrket tex telco där service och driftsäkerhet är något man värderar också.

Laddar man sedan i kyla så riskerar man att förstöra batteriet.

Det är mycket mycket att tänka på och ska man klara 2-4000 laddningar så ska man nog inte hempula om man nu inte jobbar med sakerna såklart.

Och för den med miljötänk, vad ska man göra med LI batterier när dom är uttjänta, det finns idag inget återvinningssystem tydligen utan dom skall kastas bland vanliga sopor, tänk om man ställer LI batterier som ser ut som vanliga tillsammans med bly batterier:mad:

Som sagt, early adopters är nog en bra definitionen på dom som installerar LI batterier och med det kommer lite pyssel men pyssel kan också vara roligt men sällan lönsamt.

Får mig osökt att tänka på kamrem som är bättre rent tekniskt men hur många vill ha kamrem idag när vi sett baksidan:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56295

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

den grafen är lite missvisande
Här är kanske en bättre
Det fina med Lifepo4 batterier är ju att det finns bra med
volt mot slutet ,vem har inte märkt att ett blybatteri när det
är halvfullt eller mindre och tex vattenpumpen går igång så
blinkar ju alla lampor till , tvn flimmrar till, allt det beror ju på att volten
sjunker och det blir spänningsbortfall
det har man inte med Lifepo4
 

Bilagor

  • IMG_1832.PNG
    IMG_1832.PNG
    31,1 KB · Visningar: 689
  • IMG_2447.PNG
    IMG_2447.PNG
    31,7 KB · Visningar: 687
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Någon är jag eller?

Varifrån har du fått dina siffror? Mina är från Linear men dom har såklart sin agenda:)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Då vart det klart med installationen av lifepo4! Lite mer jobb än väntat men det gör inget för det är ju kul att skruva husbil. Har det trångt i elutrymmet så det blev en hel monterat ovanpå batteriet, allt för att få så mycket klart som möjligt före själva installationen. Nu laddar det otroliga mängder ampere trots att batteriet är nästan fulladdat redan, 30A på tomgång! (är lite tveksam hur hårt jag ska ladda maximalt så det är nu nedskruvat till 30A från 45A, ställbart via switch)
Det stora problemet var att man inte kan använda D+ som kommer från EBL utan det måste tas direkt från motorn. Tog en hel del tid att felsöka.

Några bilder när det är nästan klart.

IMG_7034 (1).jpg

IMG_7036 (1).jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Stiligt, vad är det för D+ som kommer från EBL och varför gick inte den att använda?

Ser att du har "superladdaren" stående, är det okey att montera den så tänker på värme avledning?

En väldigt fin sak med denna laddaren är att dom har en sense som känner av spänningen vid batteriet istället för en inbyggd sense som de flesta har.

När jag kikade lite närmare säg däremot jorden ut från laddaren väldigt klen ut, ska den vara så, är den kanske gjord på samma sätt som CTEK DUAL eller?
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

När D+ från EBL användes så "pulserade" laddaren och bilens halvljus svajade samtidigt som det inte blev någon laddning. Kanske den tar D+ som någon referensspänning?

Laddaren kan monteras på valfritt håll. Har fläktar i bakkant och det finns utrymme för luftflödet.

Den känner inte av spänningen vid batteriet?? På pluspolen sitter temperaturkännaren som minskar laddningen vid kyla.

Jordkabeln är utbytt mot 16mm2. Lite isolering runt pluspolen har också kommet till samt fastsättning och uppstrappning av kablarna så det ser snyggt ut.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Den känner inte av spänningen vid batteriet?? På pluspolen sitter temperaturkännaren som minskar laddningen vid kyla.

Jordkabeln är utbytt mot 16mm2. Lite isolering runt pluspolen har också kommet till samt fastsättning och uppstrappning av kablarna så det ser snyggt ut.
Aha, men laddaren ska enligt vad jag förstår ha en sense, det är kabel som rekommenderas att använda om den finns!

Beträffande jord så ska man alltid försöka jorda mycket bättre än man ansluter + detta då jord är referenspunkten i allt.

Har du använt ändhylsor(små rör man trär över kabeln innan man stoppar in den i skruvplinten/sockerbiten) till + och -, det är viktigt!

Är fö riktigt sugen den laddaren, bästa jag sett som passar husbil/båt men attans dyr!
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Jo, kollade i manualen och det finns uttag för dra separata kablar för att mer noggrant läsa av batterispänningen,

Har inte använt ändhylsor, någonstans måste ge upp pedanteriet och se till att få det klart :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Snyggt Jonas med tanke på utrymmet du har. Jag har samma problem och måste montera vertikalt min Votronic 1212-25 Li laddare (s.k. B2B "booster" för Euro 6 & D+ anslutning). Du har den redan i din "allt-i-ett" Li-laddare.

Ser en blå kabel på Batteri Protectorn som måste vara den som går till dina förbrukare. Har du säkrat den?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Jo, kollade i manualen och det finns uttag för dra separata kablar för att mer noggrant läsa av batterispänningen,

Har inte använt ändhylsor, någonstans måste ge upp pedanteriet och se till att få det klart :)
Hoppa inte över dom, det kommer att skapa problem vad det lider att inte använda ändhylsor. Tången kan vara dyr tyvärr men det är värt att få till en bra anslutning.

Och Sense, tråden som visar att dom tog sitt jobb på allvar anslut den:)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Snyggt Jonas med tanke på utrymmet du har. Jag har samma problem och måste montera vertikalt min Votronic 1212-25 Li laddare (s.k. B2B "booster" för Euro 6 & D+ anslutning). Du har den redan i din "allt-i-ett" Li-laddare.

Ser en blå kabel på Batteri Protectorn som måste vara den som går till dina förbrukare. Har du säkrat den?

Ja den blå kabeln går till förbrukarna. Den stora svarta burken före Battery protector är Biltemas säkringshållare. Sitter 150A säkring där.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Hoppa inte över dom, det kommer att skapa problem vad det lider att inte använda ändhylsor. Tången kan vara dyr tyvärr men det är värt att få till en bra anslutning.

Och Sense, tråden som visar att dom tog sitt jobb på allvar anslut den:)

Spänningsavkännarkabeln borde inte behövas eftersom det är så korta och kraftiga kablar till batteriet. Däremot så står det så här i manualen:
"Ohne Fühlerleitungen, bei Kabelbruch oder Sicherungsdefekten wird auf Normalbetrieb mit Ladekabel- Kompensation, d.h. berechnetem Ausgleich der Spannungsverluste auf den Ladekabeln innerhalb der Werte der Tabelle 1 umgeschaltet."
Förstår inte riktigt tyskan här men tror de menar att vid kabelbrott så gör "sense" nytta eftersom laddaren inte försöker överkompensera spänningsfallet ???
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Spänningsavkännarkabeln borde inte behövas eftersom det är så korta och kraftiga kablar till batteriet. Däremot så står det så här i manualen:
"Ohne Fühlerleitungen, bei Kabelbruch oder Sicherungsdefekten wird auf Normalbetrieb mit Ladekabel- Kompensation, d.h. berechnetem Ausgleich der Spannungsverluste auf den Ladekabeln innerhalb der Werte der Tabelle 1 umgeschaltet."
Förstår inte riktigt tyskan här men tror de menar att vid kabelbrott så gör "sense" nytta eftersom laddaren inte försöker överkompensera spänningsfallet ???
Snåljåp, inte kosta på 0,75m2 kabel till en så fin laddare ;)
 
F

F.d. 51433

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Hej, bara en vänlig rättelse gällande AGM batterier mf. Ingen leverantör lämnar garanti på varken kapacitet eller livslängd. Biltemas garanti gäller som hos andra; mot bruta cellförbindningar! (när händer det?) Om någon personal där ändå byter ut, gör de det p.g.a. goodwill. MVH Simson
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Har ingen större erfarenhet ännu av batteribytet men en sak är påtaglig: Det laddar hela tiden för fullt. Startar man bilen är det 30A stadigt och kommer solen fram laddar det mycket mer än det någonsin gjort. Kommer ihåg att TeknikLasse skrev om detta och det stämmer verkligen. Tidigare gick det oerhört trögt att få batterierna laddade men så är det alltså inte längre.
 
Toppen