• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Jag ser bara fördelar med boggie, man får ett lägre axeltryck på bakhjulen, när man lastar bilen bak så påverkar det inte trycket på framaxeln.
När vår bil är semesterlastad så har jag c:a 2100 kg på framaxeln, vilket hjälper till när man skall dra sig fram på lite besvärliga ställen.
Jag har aldrig i halt väglag känt att bilen släpper fram och vill gå rakt fram.
Bilen är mindre vindkänslig med boggie, och har en stabil och lugn gång.
Överhänget blir kortare, jämfört med motsvarande bil med dubbelmontage i samma storlek.

/Bosse
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Med drivning på bakaxel med tvillinghjul är man nog rätt klantig i val av parkeringsplats om man inte tar sig därifrån. (normalfallet)

Men att en boggiebil med framhjulsdrift går rakt fram vid halt väglag även om man vrider på ratten har i alla fall inte jag upplevt. (skulle nog stå kvar på vägen någonstans i så fall) Däremot var jag glad att ha boggie en gång för något år sedan när jag blev omkörd i halt väglag av en polsk tradare där släpet höll sig på vägen enbart på grund av den dragande kraften i dragfordonet. (min fart c:a 80 omköraren troligen 100 110 km/h)

Men framkomligheten beror nog även till stor del hur man lyckas att fördela ev. last. Ju mer last bakom bakaxlarna ju sämre framkomlighet och styrförmåga vid hala underlag.

Jag tror vi måste försöka skilja på begreppen boggie och tandemaxel.
En boggie är en slags vagga där två axlar hänger ihop. På lastbilar brukar man kunna hissa bakre hjulparet vid olastad bil.
En tandemaxel är två helt skilda axlar som är monterade efter varann.
Alltså husbilar har tandemaxlar och inte boggie.

JOE
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Har ägt 4 olika nya husbilar (på Fiat/Al-Ko) av åm 2003 3axl (4,5ton), 2010 2st olika 2-axlade(4ton) och 2012 fn en 3-axl (5ton), har kört dessa ca 12.000 mil varav ca 9.000 med de 3-axlade;

Det enda negativa som jag kan tänka mig är att vändradien på mina ca 8m långa 3-axlade HB är 16,7m, att jämföra med 7,6m för de 2-axlade som jag har egna erfarenheter av. Praktiskt har 3 axlar absolut inte utgjort något problem ens inom äldre stadsbebyggelser i Tyskland med smala gränder ... ! Det har varit ett försumbart problem liksom i viss mån lite extra rangering, absolut värt att acceptera tack vare alla de fördelar som den 3:e axeln leder till!

Ett 3-axlat fordon har självklart bättre körkomfort (mjukare gång, riktningsstabilitet, axeltryck bak .. ) som följer med en 3:je axel, jämfört med fordon som har 2-axlar - samt t.ex;

¤ lägre tryck på boggiens hjul, 5-tons totalvikt ger 1.500kg per bakaxel och fram 2.100kg. Detta innebär att man naturligtvis placerar boggieaxlarna där marken är mjukast och fastnar då inte så lätt, etc
¤ lika naturligt placerar sedan drivhjulen på mark där de biter bäst, mm när man sedan ska ta sig därifrån
¤ Däckslitage på boggin körde 2003:an 4.500 mil då byttes framdäcken (3 mm kvar), boggiedäcken 5-6 mm kvar (de faller nog mer pga ålder än av slitage)!
¤ boendemässigt blir uppställningen stabilare (inga stödben .. behövs)
¤ framhjulsdriften skapar inte minst bättre förutsättningar för lägre fordonspåbyggnader (= ingen kardanaxel under), lägre total fordonshöjd och insteg, lägre vikt (ger sammantaget bla lägre tyngdpunkt, mindre vindkänslighet, lägre drivmedelsförbrukning tack vare mindre frontarea ...

I övrigt har nog det mesta av praktiska fördelar nämnts av andra ovan, jag antar självklart att vi här diskutterar normala fritidsfordon (som berör >95% av oss) och inte utgör arbetsfordon, lastbilar, udda terrängfordon eller andra extremkonstruktioner!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Jag ser bara fördelar med boggie, man får ett lägre axeltryck på bakhjulen, när man lastar bilen bak så påverkar det inte trycket på framaxeln.
När vår bil är semesterlastad så har jag c:a 2100 kg på framaxeln, vilket hjälper till när man skall dra sig fram på lite besvärliga ställen.
Jag har aldrig i halt väglag känt att bilen släpper fram och vill gå rakt fram.
Bilen är mindre vindkänslig med boggie, och har en stabil och lugn gång.
Överhänget blir kortare, jämfört med motsvarande bil med dubbelmontage i samma storlek.

/Bosse

Jag har samma erfarenheter. Det ända som man kan lägga till är att det rullar litet tyngre med tre axlar så kostnaden för däck och bränsle blir litet högre. Stabiliteten och det lägre axeltrycket är dock stora fördelar som jag tycket uppväger kostnaden. Man får ju också oftast individuel fjädring på bakhjulen och det är mycket bättre för väghållning och komfort än en stel bakaxel med fyra hjul. Stela axlar hade man på prärievagnar:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Relax skriver "jag antar självklart att vi här diskuterar normala fritidsfordon (som berör >95% av oss) och inte utgör arbetsfordon, lastbilar, udda terrängfordon eller andra extremkonstruktioner"

Nåja, Relax, trender kommer och går.

När jag började med den här hobbyn för mer än 30 år sedan så trodde jag att ett normalt fritidsfordon skulle gå att använda året runt. Gå att använda som dragfordon för släpvagn och vara möjligt att vända med på fjällvägarna vintertid. Jag såg det också som en självklarhet att bilen skulle gå använda vid sjösättning och upptagning av en fiskebåt, (fiske är en mkt vanlig hobby som bekant).

Under 70- och 80-talen fungerade de flesta husbilarna också för allt detta. De var tämligen kompakta, vanligen byggda på VW LT eller MB 508. Mer än 8 - 9 m långa framhjulsdrivna fordon såg jag aldrig, något sådant skulle vi säkert upplevt som en extremkonstruktion på den tiden och jag ser inga tunga skäl för att ändra uppfattning idag.

Att det börjar dyka upp allt fler plåtisar ser jag som tecken på en tillnyktring!

aake
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Har har haft bilar med såväl enkelaxel (både enkelhjul o tvillingmontage) som tandemaxel. Ingen större skillnad i körteknik men personligen tycker jag tandemaxeln är avsevärt stabilare på vägen

//Janne
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Visst tusan är det skillnad på tandem och bogieaxel. Men med hänsyn till frågeställningen i #1 är nog förutsättningen att det är frågan om husbilar byggda med två bakaxlar för det finns i alla fall inga husbilar med annan konstruktion än med alkos dubbelaxlar.:confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Många kloka och balanserade inlägg och jag som aldrig kört någon bil med tandemaxel eller boggie litar på vad jag får höra; bilen blir stabilare och även på andra sätt trevligare att köra.
Men jag skulle ändå inte kunna tänka mig att köpa något sådant, eftersom bilen rimligen måste bli tämligen lång för att tandemaxel skall vara till någon nytta (och få plats).

Alla husbilar är kompromisser på flera sätt, men det i mina ögon största bekymret är om bilen blir alltför lång. På tidigt 80-tal ägde jag en husbil på 8½ m, byggd på en MB 508. Rymligt och trivsamt på 2 rok, men omöjlig på vintern trots att bilen tog sig fram bra i snö och halka. På den tiden tillbringade jag mycket av den lediga tiden på vintern vid en ca 3 mil lång sjö i Jämtlandsfjällen och denna långa bil gick inte vända efter vägen runt sjön, jag tvingades alltid köra hela varvet runt! Som tur var hade jag behållit min första husbil, en liten vinterduglig plåtis och hade alltså alternativ, man så skall man inte behöva ha det!

Min nuvarande bil är på gränsen i längd med 6,9 m, men den fungerar att vända på fjällvägarna genom att jag tack vare 4WD och lågväxlar kan köra ut i snövallarna när så krävs.

OK. Jag har förstått att de flesta endast använder sina husbilar på fina sommarvägar, men frågan är vilket som är hönan och vilket som är ägget? Är detta ett fritt val eller vad man som köpare tvingas till eftersom bilen inte fungerar till annat?
Att man som nybörjare faller för en tjusig inredning och ett bra pris är begripligt, begränsningarna lär man sig sedan leva med och kanske även uppfatta som naturliga.

aake
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Samma diskusition fans på 80 talet när det gälde Husvagnar en Husvagn över 5,5 meter måste ha boggi annars går dom inte att köra, trodde alla Även jag jag har ägt tre boggivagnar, ochvet att det fins både för och nackdelar mest nackdelar som jag ser det, när jag 1990 köpte en Safir 6 meters vagn på enkeaxel blev jag stämplad som idiot bland foståsigpåare, vad har hänt nu sljs det 7 meters vagnar på enkelaxel men utvecligngen på husvagnar har gått betydligt fortre än på bland Husbilarna men det kommer nog här med med tiden jag har alldrig ägt en boggibil så jag kan inte jämnföra.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Ytterligare en aspekt när det gäller tandemaxlar, förutom köregenskaper, är lastförmågan och axeltryck.

MÅNGA hb med rejäla överhäng och stora garage far omkring med överlastade bakaxlar ( enkelaxlar).

Ett exempel, en hb med 5 tons tot vikt med dubbla bakaxlar får en högre lastförmåga med 330kg ( en extra axel väger ca 170kg) och 3 tons bakaxelbelastning, i jämförelse med en likadan bil med enkel bakaxel som har ett max bakaxeltryck på 2,4 ton.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Kanske lite överkurs, men när man vrider på ratten så fungera fordonets styrgeometri i normalfallet på så sätt att båda framhjulen står vinkelrät mot den tänkta svängradiens centrum. (innerhjulet svänger mer än ytterhjulet) Detta uppnår man genom att en tänkt förlängningslinje av styrarmarna skär varandra i närheten eller helst mitt i bakaxeln. Då man med ett ALKO-chassie inte ändrar styrarmarna utan endast flytta bakaxeln eller axlarna bakåt kommer även främre ytterhjul att "sladda" en aning vid snäv kurvtagning.

Men all sannolikhet anser man tydligen att denna olägenhet är av ganska liten betydelse i normalfallet men med de yttre omständigheter som råder i Norden med ofta daggvåta gräsmattor så ställer det till vissa problem just vid snäva manövrar på slipprigt underlag.
Men alla fördelar med en större och stabilare bil överskrider med råge alla eventuella nackdelar. :):
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Jag skulle inte kunna tänka mej en bil med tandemaxlar av det enkla skälet att då passar den inte in i en parkeringsruta, och det tycker jag är en stor begränsning. Med den bil jag har idag 6,7m, kan jag oftast sticka in baken över en plantering eller liknande, och därigenom få in resten av bilen i rutan. mycket praktiskt i många situationer! Att jag sedan helst vill ha en bil under 3,5 ton, pekar ju i samma riktning! :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Inför mitt senaste husbilsköp oroade jag mig något för att bilen slulle bli vindkänslig och instabil trots tvillinghjul och 5 ton chassie, detta med tanke på att den är hela 350 cm hög. Därför lät jag Goldschmitt installera tillsatsluftfjädring bak samt förstärkt stabilisator på bakaxeln, men det hade nog fungerat även utan denna extrautrustning.

aake
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Tandemaxlar på Husbilar finns på ALCO-chassie som är speciellt anpassade till Fiats husbilschassie/draghuvud med ökad spårvidd.
Dubbelmontage däremot bygger på distributionsbilars/lastbilars chassie med smalare spårvidd. Detta gör att dessa blir "svajigare".
Detta gäller förstås inte bamse-husbilar byggda på MAN od.

En annan fördel med tandemaxlar är att man får individuellt avfjädrade hjul vilket ger bättre vägegenskaper och komfort.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Har ägt 4 olika nya husbilar (på Fiat/Al-Ko) av åm 2003 3axl (4,5ton), 2010 2st olika 2-axlade(4ton) och 2012 fn en 3-axl (5ton), har kört dessa ca 12.000 mil varav ca 9.000 med de 3-axlade;

Det enda negativa som jag kan tänka mig är att vändradien på mina ca 8m långa 3-axlade HB är 16,7m, att jämföra med 7,6m och 14,3m för de 2-axlade som jag har egna erfarenheter av. Praktiskt har 3 axlar absolut inte utgjort något problem ens inom äldre stadsbebyggelser i Tyskland med smala gränder ... ! Det har varit ett försumbart problem liksom i viss mån lite extra rangering, absolut värt att acceptera tack vare alla de fördelar som den 3:e axeln leder till!

Ett 3-axlat fordon har självklart bättre körkomfort (mjukare gång, riktningsstabilitet, axeltryck bak .. ) som följer med en 3:je axel, jämfört med fordon som har 2-axlar - samt t.ex;

¤ lägre tryck på boggiens hjul, 5-tons totalvikt ger 1.500kg per bakaxel och fram 2.100kg. Detta innebär att man naturligtvis placerar boggieaxlarna där marken är mjukast och fastnar då inte så lätt, etc
¤ lika naturligt placerar sedan drivhjulen på mark där de biter bäst, mm när man sedan ska ta sig därifrån
¤ Däckslitage på boggin körde 2003:an 4.500 mil då byttes framdäcken (3 mm kvar), boggiedäcken 5-6 mm kvar (de faller nog mer pga ålder än av slitage)!
¤ boendemässigt blir uppställningen stabilare (inga stödben .. behövs)
¤ framhjulsdriften skapar inte minst bättre förutsättningar för lägre fordonspåbyggnader (= ingen kardanaxel under), lägre total fordonshöjd och insteg, lägre vikt (ger sammantaget bla lägre tyngdpunkt, mindre vindkänslighet, lägre drivmedelsförbrukning tack vare mindre frontarea ...

I övrigt har nog det mesta av praktiska fördelar nämnts av andra ovan, jag antar självklart att vi här diskutterar normala fritidsfordon (som berör >95% av oss) och inte utgör arbetsfordon, lastbilar, udda terrängfordon eller andra extremkonstruktioner!

Ändr; Vändradien för 2-axlat föll bort, slarv av mig!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Som många skriver är Boggi och tandemaxlar tekniskt inte samma sak, det är dock så att man ofta kallar alla konstruktioner med två hjulpar närmare än 2 meter varandra för "boggi".
Även vägskyltar med maximalt boggitryck gäller för tandemhjul och boggi, det är därför samma sak enligt vägskyten trots att det är två olika konstruktioner.

När det gäller släpvagnar och husvagnar är "äkta boggi" ovanligt, de flesta med två hjulpar har tandemaxlar.
Jag planerar att bygga mig ett eget släp och har då tittat på vad riktig boggi skulle kosta, det blir dyrt...
Dubbla enkelaxlar är en sämre lösning då de bland annat är mycket känsliga för dragbilens kulhöjd men det blir betydligt billigare.
En enkelaxel fungerar inte då det knappast finns däck som kan ta belastningen på ett släp med 2 tons totalvikt.

Husbilar med dubbla enkelaxlar är en lösning som många gillar, likt aake är det inget för mig då vi brukar husbilen på så sätt att det inte skulle fungera.
Vi sjösätter båten med vår gamla husbil vilket går med ett nödrop, Framhjulsdrift (som vår bil har) är för mig något som en småbil utan drag kan klara sig med, för fordon som drar last är det en nödlösning som bäst.
Vår bil är riktigt dålig att dra släp med när det är dåligt fäste men helt OK på torr väg.
Det är ett litet äventyr att sjösätta vår lilla båt, det blir så när drivkraften är på fel hjulpar.
Med dubbelaxel bak skulle jag vara än mer orolig men för den som aldrig drar ett släp eller kör där det är dåligt fäste kan nog fördelarna överväga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Bäckmark

Det kanske går montera en (demonterbar) dragkrok framtill, för momentet sjösättning och upptagning?

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Tandemaxlar på Husbilar finns på ALCO-chassie som är speciellt anpassade till Fiats husbilschassie/draghuvud med ökad spårvidd.
Dubbelmontage däremot bygger på distributionsbilars/lastbilars chassie med smalare spårvidd. Detta gör att dessa blir "svajigare".
Detta gäller förstås inte bamse-husbilar byggda på MAN od.

En annan fördel med tandemaxlar är att man får individuellt avfjädrade hjul vilket ger bättre vägegenskaper och komfort.

Framdelen på FIAT:s framdel är väl original? Även om resten är AL-KO. För på min bil är spårvidden fram betydligt mindre än bak, tyvärr.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Framhjulsdrift och boggieaxlar, annorlunda körteknik?

Faktiskt ingen dålig idé att montera en dragkula fram men det kanske inte lösningen för att kunna bruka husbilen på vintern?
I framtiden hägrar en riktig åretruntbil som fungerar med ett fullastat släp på vinterväg.
Så vår veteranbil är troligvis den sista framhjulsdrivna husbil vi äger men det är många år kvar innan vi köper (bygger) en ersättare.
Nu ska garaget färdigställas och sedan ett riktigt bra släp byggas, vi får se om det tar 10-15 år innan jag börjar med projektet "drömhusbilen".
Vår nästa husbil kommer alltså inte att ha tvillingaxlar men den kommer att ha drivning på alla hjul.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen