• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frånskild man

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Frånskild man

Ups, så mycket svar jag fått. Fantastiskt forum som vanligt!!
Nu sitter jag "i busken" och läser allt nytt som hastigast.
Får försöka ta mej hemöver när tillåtelse ges.
Stort tack alla

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Frånskild man

Karin, du skriver

"Sedan gick jag till Ancestry och namnindexerade födelseuppgifter 1860-1941 och skrev in Carl Henry med födelsedatum 14/3 1898."

Jag har inte försökt med denna sökning tidigare, men verkar som ett bra register. Men jag skrev in som du sa, och då längst upp på sidan, med dåligt resultat. Skrev då mitt på sidan, och valde "Fader" Carl Henry Källqvist. Alltså utan födelsedatum. Och då kom barnen upp. FANTASTISKT!

Är inne som hastigast, men återkommer senare ikväll!

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Frånskild man

Hej igen,
Ancestrys namnindexerade födelseregister är jättebra. Det är ju gratis om man "bara" registrerar sig. Visserligen får man inte fler uppgifter utan abonnemang, men sedan är det ju lätt att gå till kyrkböckerna i AD och leta vidare. Jag använder det ganska mycket när det gäller födda mellan 1900 och 1941 då det är svårt att hitta dem på annat sätt.
Lycka till i fortsättningen i värmen.
Karin:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Frånskild man

Bertil hann före när jag var lite längre fram

Karl hade ett brokigt liv, Pappa tidigt död, mamma när han var 11. Flyttade (så vitt jag kan se ensam) lite fram och tillbaka, hamnade i Axberg och dömdes 1916 till 3 månaders straffarbete första resan stöld.

Här är det sista jag hittar av honom när han 24 jan 1917 flyttar till xxxxx (med lite god vilja Stockholm) Jakob. Kanske efter straffet eller också för verkställande av det.

Axberg AIIa:4 (1911-1920) Bild 2540 / sid 998

Kanske kan någon mer erfaren ta vid?

Martin


Martin, den sidan har jag missat.
Vad förde dej till att hitta den?
Och kan man inte hitta var han avtjänade straffet. Tror att man ibland kan se foton på de intagna. Men var letar man?

Försöker lära av er som kan lite mer, sörru.

Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Frånskild man

Jakob BIIb:1 (1918-1926) Bild 1370 / sid 134 (AID: v253296.b1370.s134, NAD: SE/SSA/6009)
Flyttar vidare till Katarina församling 1920-01-20

Katarina BI:67 (1920-1920) Bild 1360 / sid 133 (AID: v253715.b1360.s133, NAD: SE/SSA/0009)
Flyttar samma dag in i Katarina
Götgatan 21
Notering om giftermål (osäker) 1921-10-28

Här fastnar jag, letar sällan i Stockholm och är osäker hur man dels ser när han flyttar ut och vart, dels hur man hittar hans fru. Rotemannen?

Martin

Martin, jag tror man får tolka det som "Utfl." alltså utflyttad. eller.....?
Tror inte det är gift i alla fall.

Hälsar
Kåre
 

Bilagor

  • Utflyttad.JPG
    Utflyttad.JPG
    27,9 KB · Visningar: 2
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Frånskild man

Hej Smeden
Någon la tidigare idag upp startbilden som man kan hitta i befolkningsskivan 1900 eller genom att gå från födelseboken och framåt. Sedan gick jag böckerna fram i tiden, följde hur han flyttade fram och tillbaka lite grann via böckerna på AD.

Sedan hittade jag inget mer i böckerna men han dök ju upp i Rotemannen lite senare.

Vi får hoppas på mer hjälp från de som kan mer, jag är också rätt grön. Har svårt att hitta i Stockholm framför allt. Inte minst när alla envisas med att röra på sig med korta mellanrum. Tacka vet jag bönderna, föddes på en gård flyttade kanske när dom gifte sig och dog i närheten. Lite värre med drängarna dock.

Ha det bra och lycka till!
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Frånskild man

Kåre, så klart, vad fel man kan tänka! Så uppenbart när du säger det men lika säker var jag ju för några timmar sedan. Tack.
 
F

F.d. 233

Guest
Sv: Frånskild man

Hej Smeden! Jag har av en slump hittat till denna sida då jag googlade på Axel Petrus Källqvist född 1896-06-28 i Gällersta. Anledningen till att jag googlade på honom var att jag idag, till min stora förvåning, upptäckte att han är min morfarsfar. Min morfars far har fram till imorse varit 'okänd', min morfar försökte få min morfarsmor Astrid att berätta men utan framgång. Jag var därför helt oförberedd att faktiskt få en identitet på denne man. Min morfar föddes 1921-03-17 och jag vet ju inte om Axel Petrus berättade för sin fru och sin son inom äktenskapet om denne utomäktenskaplige son. Min fundering är nu om du är släkt med dessa Källqvistar och har litet mer kött på benen kring dem. Hans bror Karl Henry Natanael verkar ha bott i Stockholm (har hittat honom i Rotemansarkivet på Stockholms stadsarkivs hemsida) samtidigt som sin äldre bror. Via ditt inlägg i Husbilsklubben har jag alltså fått namn på Axel Petrus far och litet fler ortsnamn. Hoppas att du har lust att svara på denna fundering! Ha det så gott!
 
Toppen