• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från ett blåbär till ett annat - svängbar hylla i köket

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
I vår husbil, en helintegrerad Dethleffs Magic Edition 2014, är det ont om avställningsytor i köket.

Här på forumet finns många förslag till hur man kan ordna med lite extra avställningsyta. Här kommer en variant på detta kära tema.

Om vi placerar en extra hylla mellan kök och soffa blir det lite för trångt i köksdelen. Har därför gjort en variant som är svängbar.

Så här ser det ut när den är svängd över köksdelen

706.JPG

och så här när den är svängd över soffdelen

705.JPG

Skivan är gjord av en överbliven plexiglasbit (som blivit över från tiden med segelbåt) som jag bockat lite på den sidan som vetter mot soffan. Men det går naturligtvis lika bra att använda någon av de andra hyllor som presenteras i andra trådar.

På undersidan har jag satt fast dessa fästen, som har en invändig gänga, med silikon

739.JPG

I hållarna har jag sedan skruvat i en bult och låtit ca 5 cm sticka ut under hållaren.

707.JPG

Sen har jag tagit vanliga "kromade" kopparrör på 12 mm som jag bockat enligt följande

710.JPG

Jag bockade 2 likadana rör. Det är viktigt att de får bockarna på samma ställe om det hela skall fungera.

Kopparrören passar precis i fästena för hålen till nackskydden.

Jag valde att sätta fästena ovan i de håll som ligger närmast mitten mellan nackskydden. Detta för att inte rören skall svänga ut utanför skivan när man vrider den.

Svårighetsgrad: 2
Tidsåtgång: Tog säkert 5 timmar beroende på att jag fick hålla på och bocka om plexiglasskivan.
Kostnad: Skivan hade jag redan. Fästen inköpta på Hornbach för ca 50:-. Bultar att sätta i fästena hade jag redan, men säg 10-20:-. Vattenledningsrör hade jag redan men en uppskattad kostnad ligger väl på ca 100:-.
Inköpsställen: Av andra trådar verkar det ju finnas gott om hyllor att köpa t.ex. på det stora varuhuset på "I". Fästen och rör kan man ju köpa på alla större byggvaruhus eller järnhandlare.

Hälsar blåbäret Kjell
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - svängbar hylla i köket

Mycket smart, har funderat hur vi ska göra på vår nya hb. Och nu är det löst. Tusen tack för din lösning.
Lennart
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - svängbar hylla i köket

Har nu använt min svängbara hylla under några resor. Den fungerar alldeles utmärkt! Den är i regel ställd i mittenläget. Fungerar även när man sitter i soffan utan att man slår huvudet i hyllan.

Hälsar Kjell
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Från ett blåbär till ett annat - svängbar hylla i köket

God kväll i tråden ! Vill börja med att tacka Kjell 1351 för iden om hylla/bord och har nu knåpat på en egen, men hade bara mahognyskiva som fick duga, jag vill naturligtvis tacka alla andra för tips & trix som förenklar campinglivet, ett fantastiskt forum i HBK som tar upp så mycket, en väldigt liten medlemsavgift som ger så mycket tillbaka bara fantasin sätter gränsen

Med soliga hösthälsningar
Hasse & Ingegerd

Två mahognyklossar med M 10 gängat hål i centrum och där sitter en bult utan skalle ingängad som sedan passar i röret som är 12 mm diam. utv.
20171014_142057.jpg

Andra änden på rören passar i nackstödshålen och bordet är svängbart
20171014_142029.jpg
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - svängbar hylla i köket

Snyggt med lite båtstuk! En husbil är ju lite som att färdas med båt.
EssoJ
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - svängbar hylla i köket

God kväll i tråden ! Vill börja med att tacka Kjell 1351 för iden om hylla/bord och har nu knåpat på en egen, men hade bara mahognyskiva som fick duga, jag vill naturligtvis tacka alla andra för tips & trix som förenklar campinglivet, ett fantastiskt forum i HBK som tar upp så mycket, en väldigt liten medlemsavgift som ger så mycket tillbaka bara fantasin sätter gränsen

Med soliga hösthälsningar
Hasse & Ingegerd

Två mahognyklossar med M 10 gängat hål i centrum och där sitter en bult utan skalle ingängad som sedan passar i röret som är 12 mm diam. utv.
Visa bilaga 129794

Andra änden på rören passar i nackstödshålen och bordet är svängbart
Visa bilaga 129795

Gör snyggt
 
Toppen