• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från ett blåbär till ett annat - extra solskydd

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 (första husbilen).

Under våra resor förra året upplevde vi problem med solen som sken in i bilen genom sidorutorna. Det blev både varmt och svårt att se framåt. Vi har försökt lösa detta genom att sätta upp små rullgardiner vid sidofönstren.

Så här ser det ut

722.JPG

Vi valde enkla vanliga gardiner men det finns även "genombrutna" som man kan se igenom (beställningsvara där vi köpte). Det finns även gardiner med "solskyddsfilm" som man kan hitta i annan tråd på forumet.

För att inte behöva skruva fast rullgardinsfästena i bilen skruvade vi fast dem på en trälist. Trälisten satte vi sedan fast med kardborreband(vad annars).

Provade först att sätta gardinen på undersidan av lådan under sängen. Men flyttade den sedan till utsidan av lådan så att den knappt syns om den inte används. Vid "flytten" fick jag ta i så hårt att jag trodde hela lådan skulle lossna. Satt som berget.

Ser ut så här

719.JPG

720.JPG

756.JPG

755.JPG

Svårighetsgrad: 1
Tidsåtgång: 1-2 timmar
Kostnad: Kardborreband och trälist fanns sedan tidigare. Rullgardin inköpt på Hornbach för 199:-/st.

Hälsar blåbäret Kjell
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Från ett blåbär till ett annat - extra solskydd

Du/ni är ena riktiga kluringar, detta skall jag ta efter, smart:)

TACK
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - extra solskydd

Jag har lärt mig så otroligt mycket på detta forum och vill bara bjuda tillbaka lite.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Från ett blåbär till ett annat - extra solskydd

Håller med om att det är klurigt. I en annan tråd så letar vi "orosmoln" som ger missljud ifrån sig under körning.
Detta verkar vara något med många lösa delar hängande, kan kanske upplevas som "skrammel". Annars håller jag med enkelt o billigt.:):)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - extra solskydd

Håller med. Med det är nog bara plastkejan som hänger lös och kan skramla. Har inte testat under körning ännu. Har satt upp ett par klädkrokar i närheten och det går nog att sträcka upp kedjan där.

Hälsar Kjell
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - extra solskydd

Hur är det med fri sikt åt sidorna? Jag vill minnas att det finns bestämmelser på sikt genom rutor framför en linje 90grader åt höger och vänster från ögonpunkten hos föraren. Men det gäller kanske bara fast monterat material såsom solskyddsfilm på rutor eller tonade dito?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Från ett blåbär till ett annat - extra solskydd

Med de gardiner som vi valde, som inte går att se igenom, får man naturligtvis inte dra ner dem längre än att man har fri sikt åt sidorna. Jag har ju bara "skrivbordstestat" ännu så länge men det går att dra ner dom en bra bit utan att de stör sikten åt sidorna. Det viktiga för oss har i första hand varit att inte få solen direkt i ansiktet. Om man letar lite så finns det ju bättre alternativ än de vi valde t.ex. med tjock solskyddsfilm. Då kan man ju drar ner dem hela vägen.

Hälsar Kjell
 
Toppen