• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från 1 till 2 batterier

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu har jag förstått det ni redan vet. Laddning är en hel vetenskap och laddspänningen ska variera med temperaturen i batteriet. Inte konstigt då att EBL inte klarar att ladda fullt. Nedan den laddkurva jag fått från Schauldt.
Batteritemperaturen måste över 25° för att EBL ska kunna komma i närheten av att ladda fullt, 14,3V när det behövs 15,5V vid nollgradigt laddning av gel och agm batterier enligt Tudor.
Optimal laddspänning - Tudor
Laddkurva EBL 99.jpg
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är därför man ibland måste stödladda bilar med en bra laddare på vintern
Laddaren måste väl ha en temperatur givare för att det ska fungera. Alternativt att dra på värmen med en fläkt som höjer temperaturen i batteriet till ca 25° när man laddar med EBL via "landström".
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu minns jag inte vad du har idag, men du ska inte blanda batterityper. Helst ska du byta båda batterierna samtidigt, de måste iallafall vara i samma skick.

Jag skulle inte köpa gel-batterier idag.
Kika i tråden som handlar om kol-bly batterier, de tror jag mer på isåfall.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu minns jag inte vad du har idag, men du ska inte blanda batterityper. Helst ska du byta båda batterierna samtidigt, de måste iallafall vara i samma skick.

Jag skulle inte köpa gel-batterier idag.
Kika i tråden som handlar om kol-bly batterier, de tror jag mer på isåfall.
Har ett trött AGM Banner 95 Ah som behöver ersättas.
Har kollat kol - bly de går inte in under stolen, för höga. Det får nog bli ett AGM 95 Ah från Varta och Batterilagret i Helsingborg där vi har rabatt 12%. Om något år ett modernt och nytt batteri. Priserna rasar och utvecklingen går fram med stormsteg.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Har ett trött AGM Banner 95 Ah som behöver ersättas.
Har kollat kol - bly de går inte in under stolen, för höga. Det får nog bli ett AGM 95 Ah från Varta och Batterilagret i Helsingborg där vi har rabatt 12%. Om något år ett modernt och nytt batteri. Priserna rasar och utvecklingen går fram med stormsteg.

Du kan inte lägga kol/bly batteriet på sidan om det nu kan läggas ner funktionsmässigt?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ska man tro Tudor så blir batteriet inte fulladdat och efter 16 timmar med 14,3V går EBL99 om du har en sådan ner till 13,8V. Fulladdat är du troligen inte.
Som jag förstår det behövs en smart laddare med temperatur sensor.
EBL fungerar tydligen optimalt endast under sommaren.
Men batteritillverkarna är nog glada.
Jag väntar på att utvecklingen ger nya och billigare batterier inom kort, tills dess nöjer jag mig med ett nytt batteri.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Toppen