• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Hej!

Jag ska bygga en Citroen Jumper(gen-II) till plåtis.

Nu har jag kollat runt här på forumet en hel del och kollat runt på nätet om olika lösningar till elförsörjning men blir från dag till dag återigen förvirrad efter att jag trott att jag vart något på spåren.
Nu vänder jag mig till er här på forumet som verkar vara väldigt kunniga och hjälpsamma.

Efter att jag såg Ctek's D250SA och föjlt en tråd om just denna så kändes det till en början helt rätt men det blev också en hel del frågetecken på vägen, det är mycket prat om hur man ska koppla runt EBL och i mitt fall så finns ingen EBL. En fråga är om det är bättre eller sämre i mitt fall?

Vad är egentligen den smartaste lösningen för att få till strömförsörjningen i en plåtis.

planen är
2x85Ah AGM batterier.
1x160w solpanel.
Något eller några instrument där man kan läsa av laddningen, volt, ampere och Ah, kanske till och med i en smartphone, Digitalt, analog, vad är enklast? vad är mest driftsäkert?
Kylskåp 12v/220V/Gasol, som gärna får gå på generatorström under färd och kanske att man kan köra det på bodelsbatterierna om man vill åka färja, om det nu inte är alldeles för bökigt.
Inverter för datorladdning(ca50w) och stavmixer(ca200w).
Jag vill även ha en laddare så att batterierna laddas när jag kopplar in mig på stolpe(220v).

Ctek D250SA är på 20A, begränsar den då laddningen av batterierna till 20A om man nu inte köper smartpass 120 som kompliment? är det lite med 20A?
Och hur blir det att koppla in en 220V laddare på ett sådant system när man har solceller? bara att koppla laddaren direkt på batteripolerna eller behövs relä för att stänga ner laddningen från solceller osv?
Det finns ju även fler märken som gör liknande boxar som Ctek fast med 50A utan något extra komplement, hur funkar det om man har en sån box med smart laddning från generator med inbyggd MPPT och sen köper en solcell från ett annat märke där det följer med en MPPT/PWM med Bluetooth t.ex., funkar det?
Spelar det någonsin någon roll, om man har en MPPT/PWM från ett märke och en solcell från ett annat, mer än att kabelanslutningarna kanske inte stämmer "bolt on" så man får skarva själv?

Som sagt, frågorna är många och jag har säkert glömt massor av saker men nu skriver jag här och startar en tråd som säkert fler än mig kommer ha nytta av(ber om ursäkt i förväg ifall det redan finns en likadan tråd).

Alla tips och all kritik är välkommen!

/Hans-Jonni
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
De fleste ladere fra lysnett går over til vedlikeholdsladning når batteriet er fullt, leverer da en veldig begrenset strøm typisk under 1A. Av denne grunn er det viktig at laderen kobles til de batteri som trenger mest ladning.

Sammenkobling av bil og bo batterier kan gjøres med et spenningsstyrt skillerele dette sørger da for ladning av bobatteri under kjøring og bilbatteri når bobatteriet er fullt. Ikke like effektiv ladning av bobatteriet som en Ctek 250, men mye billigere.
Okej, då ska i hvert fall ikke laderen sitta på startbatteriet, tack för de :)

Vill du göra det enkelt för dig så köp exempelvis den här laddaren och låt den ladda startbatteriet. Du slipper allt logik krångel och håller batterisystemen åtskilda förutom när dual250 boostar generatorladdningen till bodelsbatterierna. Man bör så långt det är möjlig hålla isär batterier av olika kaliber.
Det här är ett förslag bland alla andra, du ska naturligtvis välja det som passar dig och din anläggning.

CTEK MXS 5.0 (Bilbatteriladdare)

Tack, jag vill ju göra det enkelt för mig, men vill ändå kunna ha lite koll på batteribanken.

Kanske är enklast att köra på en sån d250 och en laddare till bodelsbatterierna? Men hur funkar det då om jag vill ha en victron bmv-7xx till ett system helt utan victron grejer? Kan den läsa av ström från solpaneler osv?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Victron BMV-700 har shunt och ingång för ett batteripack, BMV-702 och 712 har ingång för dubbla batterier / batteripackar. Samtliga är utrustade med shunt och voltmätare vilket gör att du kan läsa spänning + hur mycket batteri du har kvar i procent (ungefär). 702 och 712 (med dubbla ingångar) kan du koppla till startbatteriet och då får du fram spänningen i batteriet, inte procentuellt hur mycket som återstår däremot eftersom du bara kan ha en shunt inkopplad. Då har du ganska bra koll på vad som händer med batterierna i bägge systemen.
BMV-712 och 702 är likadana sånär som på att du har en bluetoothkoppling i 712 som gör att du bl.a. kan läsa av batteritillståndet via en app i telefonen.
Min NASA BM1-BT klarar samma saker som en BMV-712 fast den har inget instrument, bara bluetoothuppkoppling. Den beter sig dessutom lite mystiskt då den med batteriladdning påslagen visar att den är laddad till 104%. Jag som levde i tron att max var 100%. :)
Edit: Svar på frågan också, du kopplar solceller etc. på den sidan av shunten som INTE vetter mot batteriet, då fungerar det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
bmv-7xx benytter en shunt som skal monteres på minuspolen på batteri slik at all strøm til og fra batteriet går gjennom denne. Shunten er en veldig liten motstand som tåler masse strøm. Det bmv.. måler er spenningsfallet over denne og retningen strømmen går. Dette sammen med spenningen på batteri er allt som måles og loggføres. Effekt i Ah og Watt regnes ut fra disse målingene. Ah eller kWh krever beregning av arealet under strømkurven, kWh bruker og serien med spenninger (eller et snitt av denne serien - feilen blir ikke stor).

Om en har lyst til å bygge noe tilsvarende til bmv... så kan er shunten ofte det dyreste. En microkontroller med noen adkonvertere og kommunikajon koster ikke mange kroner. ESP32 kan gjøre det hele, mulig en trenger en forsterker for spenningsfallet over shunten. Har ikke regnet på et slik byggverk ennå og shunten avgjør mye.

Om jeg skulle bygge en plåtis så ville den ikke ha en tradisjonell elblokk, men muligens et nettverk av microkontrollere - og det hele tilgjengelig over bluetooth og / eller wifi med en touchscreen som kontrollpanel. Standby mode slukker skjerm og nett, det hele vekkes av et trykk på en knapp.
 
Toppen