• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om att montera solpaneler på en plåtis

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej Husbilsvänner!
Nyörjare här och har försökt förkovra mig så mycket som möjligt om solpaneler genom att läsa på här i diverse forumtrådar men har ändå (förstås) några frågor:

Då vi har en 6-meters plåtis (Pössl win2) är det rätt lite plats på taket så jag tänkte först satsa på en 100w panel på 1x0,5 meter som verkar rymmas fint bakom stora, främre takluckan, vilken dessutom bör ge bra vindskydd. Men efter lite läsning i olika forum verkar det kanske väl klent? Är det ens värt besväret? Vi har ett 105 Ah bodelsbatteri och tänker främst köra sommartid. Både fricampa och bo på campingplats.

Men två paneler kanske kan funka:
Efter lite huvudkliande har jag nog hittat ett sätt att få dit två stycken 100w-paneler men då måste jag montera den ena på bredden bakom främre takluckan och sedan den andra på längden bakom denna (som ett "T" uppifrån alltså). Kan det funka eller finns risk att fartvinden tar i för mycket med panelen på tvären?

Hur få fast panelerna på plåtkaross?
På grund av tight budget (har ju blåst alla pengar på husbilen ;-) ) får jag nöja mig med billigare grejer från det stora landet i öst via ett sk warehouse i Europa och försöka montera själv (ser mig själv som hyfsat normalbegåvad och händig).

Det kit jag kollar på består av två stycken tunna semiflexibla paneler (1050x540x2,5mm), regulator o kablage. Jag är medveten om riskerna med detta och är van att handla på det här sättet, så undanber mig den diskussionen här och nu.

Det jag undrar är om och hur man på bästa sätt fäster sådana här paneler på det räfflade plåttaket på husbilen (Pössl Win2 2012)?
Limma? Tejpa (dubbelhäftande)? Någon form av fäst-ram?
Vill förstås undvika skruv o hål i plåten. Men fäster lim på lackad plåt? Går det att ta bort längre fram utan att skada lacken?

Kabelgenomföring?
Just nu finns ingen befintlig genomföring på taket att utnyttja. Den antenn o backkamera som tidigare ägare monterat har kablarna dragna praktiskt men fult med "klämmetoden" i bakdörren på gummilisten. Ett under att de funkar fortfarande kanske :).
Funderade lite på att försöka ta in kablaget från panelerna via stora takluckan på något vis men det verkar bli problem med jalusierna för myggnät o ljus då. Eller finns det något smart sätta att få igenom kablar vid luckan o fortfarande kunna dra för grejerna?
Om man ska göra en riktig genomföring med att borra i taket, var är lämpligast och hur gör man bäst? Vilken typ av genomföring blir bra och vattentät?
Sedan när kablarna är inne i bilen, vad tänka på och hur dra dem snyggt och helst utom synhåll?

Oj, det blev många frågor på en och samma gång. Tar tacksamt emot svar, tips och råd! Gärna även länkar om det finns bra beskrivningar/filmer på nätet någonstans.

Kör vackert!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Antalet solpaneler beror egentligen inte på hur stor batteribank du har utan på hur mycket förbrukare du har.
Räkna igenom dina förbrukare och vad de drar och hur länge de är på. Då får du en indikering av hur mycket panel du behöver.
Sedan beror det även på hur mycket/ofta du kommer att köra med bilen eftersom denna laddning ger betydligt mycket mer än 200w solpanel.
Jag har monterat en flexibel panel på min bil. Limmade den direkt mot plåten med montagelim och drog en silicone sträng utefter kanten.
Som genomföring kan du ta ett vp-rör och limma fast med montagelim och sedan fylla röret med silicone.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et PU-montasjelim somTec-7 og Sikaflex holder godt, rengjør platen med T-rød først og bruk det og langs kanten. Dette sitter i motsetning til de fleste silikoner. Kan fjernes mekanisk med en tynn stålstreng under panelet og med en skarp kniv på flater.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har kollat runt lite mer i olika trådar och känner att jag börjar få koll. Det jag fortfarande känner mig lite osäker på är hur man lämpligast limmar sådana tunna, flexibla paneler på det räfflade plåttaket på vår Pössl. Hoppas någon som redan gjort det kan dela lite erfarenheter, tips och kanske några bilder.

I övrigt måste jag tyvärr meddela att solpanelsprojektet måste vänta. Husbilen ska tillbaks till bilfirman efter att truma-pannan mer eller mindre exploderat, mer om det i denna tråd: Är Trumapannor säkra? Vår smällde och sköt sönder ventil
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Vi har en 100w panel och för oss räcker den till men vi utnyttjar bara husbilen på sommar säsongen. Har ett 95amp gel och led lampor och batteriet är färdigladdat runt 12—13 tiden. Vi har en Votronic MPP 250 duo regulator och är nöjda med den.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

larsc

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Det är en flexibel, men vår är ingen plåtis. En takgenomföring och kablarna är dragna så dolt som möjligt i befintliga kanaler och vita rektangulära kabelkanaler
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag funderar på att försöka göra en genomföring i taket framme till höger ungefär vid skjutdörren för att sedan få en få en så kort väg som möjligt i D-stolpen ner till bodelsbatteriet som om jag förstår rätt sitter i under passagerarstolen på en sån här Ducato.
Lite osäker dock var "på vägen" jag ska placera regulatorn...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag funderar på att försöka göra en genomföring i taket framme till höger ungefär vid skjutdörren för att sedan få en få en så kort väg som möjligt i D-stolpen ner till bodelsbatteriet som om jag förstår rätt sitter i under passagerarstolen på en sån här Ducato.
Lite osäker dock var "på vägen" jag ska placera regulatorn...

Jag har tidigare (2013) skrivit lite om montage av solpanelanläggning på vår Pössl här: https://husbilsklubben.se/forums/threads/solpanelanläggning.67906/page-2
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ah, tack Daniel, det var bra info!
Bara en fråga: när du drog kablarna i dörrstolpen, var du tvungen att montera bort inredning eller gick det att lirka ned dom ändå?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Fegade själv med kabeldragningen, gick in i främre takluckans baksidesram en bit upp. Skruva loss innerdelen på luckan med mörkläggningsgardin, skruvar under täcklock. Sitter även med clips så man får dra lite nedåt. Då kommer man åt ytterramen och kan få ner en kabel till batteriet. Trixade med en tunn styv plastslang som man blåser fiber i så jag kom dit jag ville. Tätade införingen på luckramen, som satt så högt att ev regnvatten inte kunde rinna in i alla fall. Limmade fast med Tec7 fötterna till en vanlig panel satt på tvären bakom luckan. Tror att en 135W panel kan få plats (har en 100W)
Med vänlig hälsning, Conny J
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ah, tack Daniel, det var bra info!
Bara en fråga: när du drog kablarna i dörrstolpen, var du tvungen att montera bort inredning eller gick det att lirka ned dom ändå?

Jag monterade bort plastinredningen kring stolpen. Det är ganska tight utrymmen med det går att få plats med en 20mm flexslang som man kan dra kablarna i.

eldosainne.jpg

Bilden föreställer kopplingsdosan inne i överskåpet där kablarna (rund 2x4mm2) från panelerna kopplats samman med 6mm2 kablar som går till regulatorn.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Conny: bra tips. Var o kikade på takluckan men trodde att det inte gick att dra där utan att sabba myggnät/mörkläggning. Men om det går att lösa som du beskriver ska jag ta mig en seriös funderare på det. Känns fortfarande lite läskigt att börja borra i taket :)
 
Toppen