• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om minneskort

H

hianders

Guest
Hej, har funderat på en sak!!

Påverkar minneskortet hur snabbt en exponering sker eller tiden mellan två exponeringar, jag har läst i fackpressen att man gärna "vill ha ett snabbare minneskort för att kunna utnyttja kamerans kapcitet till fullo". Jag har en Canon IXUS 430 med originalkortet från Scadinavian Foto. Skulle min kamera bli snabbare om jag satte i ett nytt snabbt kort eller ligger slöheten i själva kameran.

Hasse A
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om minneskort

Ni klarar er bra med det kortet som följde med, ni kommer inte märka någon skillnad på den kameran. En systemkamera som tar 8 bilder per sekund kan det märkas vid snabb serietagning.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Fråga om minneskort

Det är nog inte minneskortet som gör att du inte kan ta snabbare.
Det är kamerans automatik.
Autofocusen är den som tar längst tid på sig.
 
H

hianders

Guest
Sv: Fråga om minneskort

Hej och tack för ett rakt svar!

Anledningen till frågan är att kameran skall få inta en s.a.s. andrahansposition:cool: i familjen och om ett nytt kort skulle föbättrat prestanda skulle jag övervägt att köpa ett.
En ny kamera väntar på att bil våran, på den står det CANON G9! Varför inte en systemkamera undrar ni nog? Jo i många år släpade jag omkring en systemkamreraväska innehållande en Pentax Spotmatic och en massa tillbehör, jag gick ut för att fotografera. Idag är det annorlunda, jag vill dra upp kameran ur fickan och plåta platsen där jag råkar befinna mig (lite förenklat). Jag saknar även tillbehörssko på IXUSen.
Vad tror ni, finns det något seriöst allternativ till G9an. Ny fråga:wink:.

Hasse A
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Fråga om minneskort

Hej

Jag har G7, anledningen, ville inte bära tungt, vad jag saknar ibland, är zoom, man kan tycka på så många olika sätt om kameror, Canon ger iaf mycket fina bilder, färgåtervinning etc. Det finns ju också telekonverter att köpa. Branschen facktidningar har gett god renumé till G7, och efterföljare G9.

hastighet på kortet:
Hastighet på minneskortet, kan det vara så att använder man still digikamera för video, så kan hastighet spela någon roll. Har själv tagit någon gång 3-5 minuter video, högsta upplösningen ger hyfsad kvalité.
 
Senast redigerad av en moderator:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om minneskort

Hej och tack för ett rakt svar!

Anledningen till frågan är att kameran skall få inta en s.a.s. andrahansposition:cool: i familjen och om ett nytt kort skulle föbättrat prestanda skulle jag övervägt att köpa ett.
En ny kamera väntar på att bil våran, på den står det CANON G9! Varför inte en systemkamera undrar ni nog? Jo i många år släpade jag omkring en systemkamreraväska innehållande en Pentax Spotmatic och en massa tillbehör, jag gick ut för att fotografera. Idag är det annorlunda, jag vill dra upp kameran ur fickan och plåta platsen där jag råkar befinna mig (lite förenklat). Jag saknar även tillbehörssko på IXUSen.
Vad tror ni, finns det något seriöst allternativ till G9an. Ny fråga:wink:.

Hasse A

Jag fotograferar med Nikon D300 och D2x systemkamera, men skulle jag köpa en kompakt kamera så skulle det utan tvekan bli Canon G9. Stor tydlig skärm, du kan fotografera i råformat om du vill det, vilket innebär att man kan plocka fram mer information ur bilden som du inte kan göra i jpg, men oftast räcker det att fotografera i jpg om man inte tycker om att fixa lite extra med bilderna i Photoshop. Sedan är huset tillverkat i metall så det är en stryktålig kamera, dessutom har den fått fina betyg i tester.
Kameran ger väldigt välexponerade bilder, om där inte är fel bakom spakarna.

Snabbt minneskort bör man också skaffa till den kameran om det är aktuellt att filma med den, vilket också blir ganska bra.
 
Toppen