• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om dåliga kopplingar

lata dagar

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Borås
HBK-Nr
13323
Medlemskap
2024
Nu är vi ute på premiärtur och va händer vattenläckage i våran Adria Matrix årsmodell 2015
det var blött i skåpet under trappan och vatten rinner under bilen är det någon som vet va
som hänt , det är blött även i skåpet under sängen där pumpen sitter.
Mvh Kjell-Ove
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Fråga om dåliga kopplingar

Har fått lära mig att för hårt dragna slangklämmor deformerar kopplingarna inne i slangarna, med läckage som påföljd. Det är bara att byta ut slangkopplingarna och dra slangklämmorna lagom hårt. Hälsningar Göran Hellman.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om dåliga kopplingar

Här var det inte slangkopplingar utan skruvkopplingar som spruckit, troligen pga att montören spänt för hårt. Läckan under vasken fixades idag genom att kranen byttes ut. Alvesta husvagn och fritid är kanske inte så noga med leveranskontrollen, men de körde hem till de och fixade läckan idag vilket de ska ha en eloge för. Men hade de gått igenom bilen innan leverans så hade inget av problemen uppstått.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fråga om dåliga kopplingar

Många gånger är det just på våren som läckage kommer. Har man glömt lite vatten kvar när kölden kommer så skall kopplingen ge efter så inte röret tar skada.

Leif
 

lata dagar

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Borås
HBK-Nr
13323
Medlemskap
2024
Sv: Fråga om dåliga kopplingar

Nu är det åtgärdat, körde till Tagene fritidscenter,en underbar servictekniker såg felet
direkt en spricka i en koppling före silen och en liten spricka i koppen med silen snabbt o lätt åtgärdat en eloge Pelle Olofsson ,det var inte sista gången vi körde dit.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fråga om dåliga kopplingar

I det här fallet var det kopplingar i en fabriksny bil där återförsäljaren inte gjort en korrekt leveranskontroll. 2 läckage på samma bil :mad:

I mitt fall gjordes en ordentlig leveranskontroll i början av februari men tydligen blåstes inte rören ordentligt tom på vatten sen stod bilen i -20 grader. Trasig koppling som följd, montören tog felet på sig och beklaga för att vi fick göra den första resan på några dagar utan vatten.
Han sade också att det är meningen att kopplingen far om det finns vatten kvar nånstans.

Efter det blåser ja alltid ut vattnen när kölden kommer o det kan bli flera gånger om året.

Leif
 
Toppen