• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om bodelsbatteri

D

Daniel.B

Guest
Jag har 2st bodelsbatterier (Varta AGM 115ah) i min bil. Nu när jag hämtade bilen hade jag bara 10,23v i varje batteri. Är dem rökta då? Bilen har stått ca 2 månader utan laddning
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Du kommer svar att byta batteri dom är körda
Mitt svar prova och ladda troligen får du skapligt liv i dom om dom inte är allt för gamla
Har du möjlighet så ladda med låg ström (A) under låg tid
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om du har "bra" laddare med "recond" läge som kan ge batterierna stötar vilket rör om i sulfateringen, då kan du kanske "återuppliva" dina batterier. Detta har jag läst om i anvisningar på en av mina laddare som jag har inhandlat på senare tid. Risken finns att batterierna har tappat viss effekt, men det är ändå värt att prova. Ingen aning om detta fungerar eller ej på AGM batterier (!?)

upload_2018-7-13_0-13-10.png

eller som det står i CTEK's anvisningar : Recond (Lampa 5)
Rekonditionering av djupt urladdade batterier. Denna fas används för att återställa djupt urladdade fritt ventilerade batterier. Med reducerad laddström under en begränsad tid så tillåts spänningen stiga så att batteriet börjar gasa. Därigenom får man till en omrörning i batteriet som är bra för både dess kapacitet och livslängd. Notera att batteriet kan avge explosiva gaser under denna fas. Recond sker mellan analys och underhållsfaserna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Laddningsnivåer enl. Varta.Varta batteristatus.JPG

Recond-läget är som CTEK skriver bara tillämpligt på fritt ventilerade batterier, AGM-batteriet är inte ett sådant, det är slutet. Reconden får sulfateringen att lossna från cellplattorna & sjunka ner i batterisyran till batteriets botten. Ett AGM-batteri har ingen fri syra utan den är bunden i filt mellan plattorna, således kan inte sulfateringen sjunka ner till botten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Urladdningen är definitivt inget som gör att batterierna per automatik är väck och skall kasseras.
Dom kan fungera hur bra som helst och även trots en möjlig försämring kanske det ändå inte spelar någon roll för dina användningsvanor.
Som tidigare nämnts är det bara att testa.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Den typ av reconditionering som beskrivs i anslutning till CTEK låter väldigt primitiv och kan nog bara fungera på batterier med fri elektrolyt. Dvs man 'kokar' batteriet litet försiktigt med hjälp av hög spänning så att sulfatkristallerna lossnar och faller ner i botten på batteriet. Det finns däremot åtminstone en annan metod som jag själv har använt i många år på alla typer av blybatterier med mycket gott resultat. Man kopplar in en liten dosa som kontinuerligt avger en svag 'puls' med sulfatkristallens egensvängningfrekvens. Detta slår sönder kristallerna och molekylerna går tillbaka in i syran. Det finns flertal av dessa 'frekvensgeneratorer' på marknaden. Waeco har en men det finns bättre. Enkelt kan man säga att ju mer ström dom drar desto bättre. Waecos apparat drar ung 20mA och det räcker kanske för ett batteri upp till 100Ah men har man större batteribank är det för litet. Själv hade jag i båt en som drog 40mA till 280Ah och det fungerade förträffligt i många år. Tills jag sålde båten. Bytte sedan till LiFePO4 och har inte längre problemet.
Dessa apparater skall vara kontinuerligt inkopplade och drar naturligtvis litet ström så man får vara uppmärksam på detta. Det räcker med en apparat till flera parallellkopplade batterier i en bank.
 
Toppen