• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotokurs med systemkamera - ovidkommande inlägg

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det går att dokumentera med en iPhone också, till och med enklare.
Det bästa är att den alltid finns tillgänglig och med gratisappen Snapseed kan man få ut det mesta ur en jpg-bild. Zoomningen eller snarare beskärningen sköts i telefonen/plattan i efterhand.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det blir så grymt mycket bättre bilder med en systemkamera så absolut ska du satsa på det tycker jag, det är ett av mina stora intressen när vi är ute och åker.

Det är väldigt personligt vad man gillar för modell, själv har jag alltid haft Canon och kommer aldrig att skaffa någon annan. Jag har idag en 700D som jag tycker fungerar utmärkt, mycket bra kamera med behändig storlek.

//Mattias

Nej, det blir inte grymt mycket bättre om så kameran kostar 50000.
De flesta amatörer blir grymt besvikna när de tror att svindyr utrustning automatiskt betyder bättre bilder.

Från Hasselblad på 80-talet via kompakter med four-third sensor blir det nu iPhone 6S. Tycker själv att bilderna är bättre men mycket beror naturligtvis på att den alltid är tillgänglig samt utmärkta fotoappar som Snapseed.

Nu kan jag till och med plocka bilder ur 4K videoklipp med superskärpa.

image2-760698.JPEG

iPhonebild i motljus
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fotokurs med systemkamera

Systemkameror är stora att släpa på. Telefonen duger att ta bilder med i nödfall. Jag har gått från systemkamera till en kompakt, framför allt för att jag har den med alltid. Det finns utmärkta kompakter och hyggliga telefoner. Skaffa sedan ett bra bildbehandlingsprogram. Photoshop Elements kostar inte skjortan men funkar. Bildsensorn i en bra kompakt är ca 13x8 mm och i en mobil 5x3,8 mm. En stor skillnad när man börjar hantera bilden.
Ok det finns mobiler med stor bildsensorn
Panasonic Lumix CM1 | Ljud & Bild
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera

Tillåt mig betvivla att det är en Iphone som skapat bilden i inlägg # 6!

Tror snarare att det är en kreativ fotograf, i kombination med ett kompetent bildbehandlingsprogram.

Om antagandet är rätt, betyder det att en kreativ person kan skapa en liknande bild med (nästan) vilken kamera (telefon, kompakt, system) som helst.

Det är inte verktyget som gör bilden...
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fotokurs med systemkamera

Tillåt mig betvivla att det är en Iphone som skapat bilden i inlägg # 6!

Tror snarare att det är en kreativ fotograf, i kombination med ett kompetent bildbehandlingsprogram.

Om antagandet är rätt, betyder det att en kreativ person kan skapa en liknande bild med (nästan9 vilken kamera (telefon, kompat, system) som helst.

Det är inte verktyget som gör bilden...
Överens men det blir lättare att behandla i Photoshop och bättre teknisk kvalité med bättre objektiv och större sensor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Tillåt mig betvivla att det är en Iphone som skapat bilden i inlägg # 6!

Tror snarare att det är en kreativ fotograf, i kombination med ett kompetent bildbehandlingsprogram.

Om antagandet är rätt, betyder det att en kreativ person kan skapa en liknande bild med (nästan9 vilken kamera (telefon, kompat, system) som helst.

Det är inte verktyget som gör bilden...

Det kan du enkelt kontrollera med dess exif-värden.
Bländare, tid, brännvidd, koordinater med mycket mera.

image.png
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det kan du enkelt kontrollera med dess exif-värden.

Betvivlar inte för ett ögonblick att "kortet är knäppt" med en telefon, men hävdar fortfarande att BILDEN är SKAPAD av en kreativ fotograf med ett kompetent bildbehandlingsprogram.

Med andra ord, så säger den bifogade bilden inte ett dugg om vad man kan åstadkomma med en telefon (oavsett fabrikat).

Det är inte verktyget som gör bilden...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera

Jag har förstått frågan men där är en mening i slutet att ta hänsyn till.
Skulle vara kul att kunna dokumentera mer när man är ute med husbilen. Och då behöver man ingen systemkamera. Att äga och använda en systemkamera är något annat och då kan en kurs vara på sin plats. Men inte för att ta bilder när man är ute med husbilen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Betvivlar inte för ett ögonblick att "kortet är knäppt" med en telefon, men hävdar fortfarande att BILDEN är SKAPAD av en kreativ fotograf med ett kompetent bildbehandlingsprogram.

Med andra ord, så säger den bifogade bilden inte ett dugg om vad man kan åstadkomma med en telefon (oavsett fabrikat).

Det är inte verktyget som gör bilden...

Appen Snapseed har automatiskt skapat bilden på några sekunder utan min medverkan förutom den smala ram som jag egenhändigt lagt till.

Det enda kreativa var att jag förstod att ljusförhållandena var fördelaktiga vid fototillfället. Jag ger telefonen en stor del av äran inte minst för att den fanns till hands för att snabbt knäppa bilden.

image1-759490.JPEG
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotokurs med systemkamera

Självklart blir bilden bättre med en bättre kamera. Att förespråka något annat är bara nonsens. Allt tal om dokumentation under resa är en fråga om kvantitet kontra kvalitet. Visst går det att ta hyfsade bilder med telefonen i många fall och visst följer en sådan med oftare än en systemkamera och som minnesanteckning duger säkert en telefon.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det är märkligt att man inte ser fler bra bilder tagna med dyra kameror?
De allra flesta tar bättre bilder med nyare telefoner än med dyra kameror.

Det slutar oftast med att dyrgriparna stannar hemma eftersom de är otympliga och tunga att ta med sig.

En fördel med telefonerna är dubbelt så stor skärm med 8 gånger högre upplösning och utrustade med fotoappar direkt i enheten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det är tekniskt omöjligt att kvaliteten på bilderna blir bättre med en telefon än med en riktig kamera. Ett objektiv med storleken av drygt ett knappnålshuvud och en minimal sensor, skärmen har ingen betydelse för fotografiets kvalitet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Skulle vara intressant om nybörjare kan få se hur mycket bättre bilder en systemkamera kan ta.

Tråkigt om amatörer som vill lägga upp bilder här eller på Facebook luras köpa dyr utrustning som de inte kan hantera. Jag har mött systemkameraägare som inte känner till kopplingen mellan bländare och tid samt allra minst vad skärpedjup är.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fotokurs med systemkamera

Skulle vara intressant om nybörjare kan få se hur mycket bättre bilder en systemkamera kan ta.

Tråkigt om amatörer som vill lägga upp bilder här eller på Facebook luras köpa dyr utrustning som de inte kan hantera. Jag har mött systemkameraägare som inte känner till kopplingen mellan bländare och tid samt allra minst vad skärpedjup är.
Det är kanske därför de vill gå på kurs.

Om du nu tycker mobilen är så bra så finns det bättre mobikameror än Apples
Jämförande test: Bästa mobilkameran | Mobil
 
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Fotokurs med systemkamera

Tack för alla svar som inte tillhör min fråga.
Kanske dags att stänga tråden?

/Malin
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det är kanske därför de vill gå på kurs.

Om du nu tycker mobilen är så bra så finns det bättre mobikameror än Apples
Jämförande test: Bästa mobilkameran | Mobil

Gamla tester ger jag inte mycket för!
Det är stor skillnad på nya och äldre mobilkameror så det är bättre att testa själv och skaffa sig en egen uppfattning.

Min ett år gamla Lumix TZ60 med Leicaoptik tar sämre bilder än min nya iPhone och 3-tumsskärmens upplösning går inte att jämföra.

På videosidan är skillnaden ännu större.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Finns en länk med bilder som Ludde K (A. Seldén) har tagit på Island. Helt otroliga bilder och knappast tagna med en telefon. (hittar inte tråden just nu)
Påstår ej att det ar bara kameran som gör skillnad men inbillar mig att det knappast går att få fram sådana bilder med en telefon.:D
 
L

LaMoni

Guest
Sv: Fotokurs med systemkamera

Det är väl inte skärmen du tar kort med.
En mobilkamera har som skrivits bildsensorstorlek på 3,8*5 mm
Kompaktkameran 8*13 mm
Systemkameran med fullsensor 24*36 mm visserligen dyrare.
Spegellös kamera har jag inte provat.
Skall du bara ha bilden och titta på i datorn har det kanske inte så stor betydelse. Men om du vill göra förstoringar får du med fler detaljer med en systemkamera och betydligt fler möjligheter för en kreativ fotografering.
 
Toppen