• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Köpte den förra året och den är orenoverad endast 43 år gammal, och då stod mätaren på 1200 mil. Den skarpögde ser att cylinder är bytt. Körde i vintras med Triboron och då skar vevaxeln och på köpet så pajade kolv och cylinder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Med iPhone som kamera och iPad med appen iMovie är det busenkelt att göra bildspel. I stort sett bara att välja ut bilderna och låta iMovie göra resten. Det svåra är att välja ut musik som accepteras av Youtube resp. Facebook. Ibland kanske bättre utan.

I detta bildspelet har jag gjort en svartvit kopia som läggs före förgbilden som sakta växer fram. Om det är snyggt eller inte är en smaksak.

[youtube]nHHm0apHqls[/youtube]
Ånglok på den nedläggningshotade Lysekilsbanan häromdagen

Tyvärr kan jag inte se bildspelet. Jag ser bara en svart ruta. Jag har dock sett en del av dina tidigare bildspel.

Som jag skrev tidigare i en annan tråd så upplever jag dessa automatproducerade bildspel en aning tröttande med sina ständiga in- eller utzoomningar där zoomningen går mot en slumpvis vald del av bilden som ofta inte är huvudmotivet. Det blir lite komiskt tycker jag. Tänk dig att huvudmotivet är en person på en grönskande äng. Det blir lite konstigt när programmet, förlåt appen, zoomar in på en trädrot ett stycke bort från personen (som jag antar är huvudmotivet)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Tyvärr kan jag inte se bildspelet. Jag ser bara en svart ruta. Jag har dock sett en del av dina tidigare bildspel.

Som jag skrev tidigare i en annan tråd så upplever jag dessa automatproducerade bildspel en aning tröttande med sina ständiga in- eller utzoomningar där zoomningen går mot en slumpvis vald del av bilden som ofta inte är huvudmotivet. Det blir lite komiskt tycker jag. Tänk dig att huvudmotivet är en person på en grönskande äng. Det blir lite konstigt när programmet, förlåt appen, zoomar in på en trädrot ett stycke bort från personen (som jag antar är huvudmotivet)

Du kanske borde se bildspelet innan du uttalar dig nedsättande och arrogant!
Den har varken in- eller utzoomningar eller trädrötter.

Det verkar vara ett genomgående drag hos dig, att nedvärdera det mesta utan att ha en aning om vad det gäller.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

Att fotografera innebär mycket mer än att ta bilder. Jämför gärna fotograferandet med författandet och alla dess olika genrer - allt från minnesanteckningar/dagböcker till nobelprisad litteratur.
Precis lika många genrer finns inom fotografin.

Inte någonstans någonsin kommer en författande persons utrustning - blyertspenna, skrivmaskinen eller ordbehandlare - på tal.

Varför då detta tjafs om utrustning inom fotografin då även den handlar om allt från minnesbilder/dagbilder till fantastiska dokumentära och konstnärliga bilder i nobelklass, oavsett utrustning.

Knarreviks tåg är bra exempel på utmärkt dokumentärfotografi där verktygen han använt är totalt ointressanta för den betraktande framtiden.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Knarreviks tåg är bra exempel på utmärkt dokumentärfotografi där verktygen han använt är totalt ointressanta för den betraktande framtiden.
Visst dokumentation är mobilens styrka. Sedan har det hävdats att mobilen tar lika bra bilder som kompaktkameran. Mobilens tekniska svaghet är bildcensorns storlek.
iPhone 7 har 2 huvudcensorer normal 3,99x7,21 och tele 6,6x8,6 mm

Om man jämför med två bra kompaktkameror

Canon G1 18,7x12,5 mm

Fuijfilm X1000 23,6x15,6 mm

Den här skillnaden går inte att brusredusera bort.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Visst dokumentation är mobilens styrka. Sedan har det hävdats att mobilen tar lika bra bilder som kompaktkameran. Mobilens tekniska svaghet är bildcensorns storlek.
iPhone 7 har 2 huvudcensorer normal 3,99x7,21 och tele 6,6x8,6 mm

Om man jämför med två bra kompaktkameror

Canon G1 18,7x12,5 mm

Fuijfilm X1000 23,6x15,6 mm

Den här skillnaden går inte att brusredusera bort.

Idag är det inte sensorns storlek som avgör skärpa och brus.
Däremot påverkas i regel skärpedjupet i råbilden, en stor sensor ger möjlighet till kortare skärpedjup. Med diverse knep går även skärpedjupet att påverka i en modern mobilkamera.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Med iPhone som kamera och iPad med appen iMovie är det busenkelt att göra bildspel. I stort sett bara att välja ut bilderna och låta iMovie göra resten...

Tyvärr kan jag inte se bildspelet. Jag ser bara en svart ruta. Jag har dock sett en del av dina tidigare bildspel.

Som jag skrev tidigare i en annan tråd så upplever jag dessa automatproducerade bildspel en aning tröttande med sina ständiga in- eller utzoomningar där zoomningen går mot en slumpvis vald del av bilden som ofta inte är huvudmotivet. Det blir lite komiskt tycker jag. Tänk dig att huvudmotivet är en person på en grönskande äng. Det blir lite konstigt när programmet, förlåt appen, zoomar in på en trädrot ett stycke bort från personen (som jag antar är huvudmotivet)

Du kanske borde se bildspelet innan du uttalar dig nedsättande och arrogant!
Den har varken in- eller utzoomningar eller trädrötter.

Det verkar vara ett genomgående drag hos dig, att nedvärdera det mesta utan att ha en aning om vad det gäller.

Knarrevik, du borde kanske läsa vad både du och jag skriver! Det är du som skriver att appen gör jobbet vilket knappast kan tydas annat än att det rör sig om automatproducerade bildspel. Jag skriver att jag inte sett bildspeler om ånglok men flera av dina tidigare bildspel. Jag fortsätter med att hänvisa till en tidigare tråd som Jappe startade om gestikulerande i TV-rutan där jag skrev följande:

Är det inte i själva verket så att det idag tycks finnas ett påhittat krav att inget får vara orörligt i TV-rutan? Stillbilden är tabu och måste en stillbild ändå visas så skall den åtminstone zoomas in i (eller ibland zoomas ut ur). Just inzoomningarna är intressanta eftersom dessa är slumvisa och inzoomningen går ofta mot en punkt som inte är relevant för motivet i bilden. Vi ser det ofta i bildspelen där ett gäng bilder slängts ner i en programapp som sedan lägger upp visningen. Det hela ger ett löjets skimmer över redigeraren eller bildproducenten.

Personligen tycker jag inte att en stillbild är farlig. Tvärt om, den är ofta en njutning i mediabrusets flimmer.

Jag har alltså inte skrivit ett ord om ditt ångloksbildspel. Det kan jag ju inte eftersom jag inte kan se det. Varför du då tycker att jag uttalar mig nedsättande och arrogant om det är obegripligt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Alltid intressant att lyssna till olika synpunkter.... men nu kanske det är dags att låta den här tråden handla om det den egentligen avser. Nämligen att ”Fotografera med mobilen”. Skapa en ny tråd med för- och nackdelar med olika kameratekniker.

Tycker Kjell
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

%255BUNSET%255D

Uddevalla och min gamla arbetsplats.
Med mobilen behövs inga gråfilter, stativ och långa exponeringstider för att få levande vatten.
Det funkar med handhållen kamera och live photo.
 
C

chiva

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

BENGTIC, du har verkligen lyckats få fart på fotogubbarna!!!:D

Ps: Min avatar är fotad med mobilkamera, Ericson T700. Ds.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Så mycket tjafs om fotografering. Räcker det inte med att någon ex.vis Knarrevik publicerar sina bilder/bildspel & vi andra tittar & njuter? Huruvida bilden är tagen & tekniken bakom är väl egalt, resultatet blir ju bra. Mobil eller avancerad systemkamera spelar för mej ingen roll utan det är bilden som räknas & kan jag njuta av den så är det för mej helt OK. Det finns väl ingen som kan säga att de bilder Knarrevik publicerat är dåliga?

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Kanske tjafset kan få många att förstå att bilder kan bli lika bra eller bättre med mobilen.
Det finns tydligen många som fortfarande tror att man måste skaffa dyr fotoutrustning för att våga lägga ut bilder på forumet.

Fullformatskameror (stora sensorer) kan vara bra när man gör meterförstoringar, knappast för små bilder på detta forum eller på FB. Utvecklingen på mobilkamerafronten går snabbt och miljarder läggs ned på forskning runt detta.

Så mitt råd är: Knäpp bilder med mobilen, räta upp och beskär dem i tex Snapseed och lägg ut dem här och/eller på FB.
Övning ger färdighet.

För att få inspiration titta på 500 px eller Fotonatur
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

Hur det än är med mobilkamera kontra fin kamera med superduper prestanda så blir ändå dom bilder som verkligen blir tagna bäst. Mobilen är med överallt med en bildkvalité som vida överstiger det mesta som fanns för 20 år sedan.
Den är enkel att handha och lätt att plocka fram ur fickan då tillfället kommer.
Jag har en bra canon systemkamera och liten smidig kompaktkamera men bilderna tar jag till 90 % med mobilen då den alltid är med. Dom andra kamerorna tar jag med på semestern men har upptäckt att de oftast blir kvar på hotellrummet eller i husbilen.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Fotografera med mobilen

Om vi nu ska prata ren sensorteknik så är dagens små sensorer i t.ex. mobiltelefoner modernare och bättre per pixel än alla andra större sensorer idag och så kommer det alltid att vara.

Nu handlar fotografi inte om att samla ljus per pixel utan att samla in ljus per yta om då samlar en större yta/sensor alltid in mer ljus än en mindre yta/sensor.

En fullformatssensor, 24 x 35 mm, samlar in 36 gånger mer ljus än en mobiltelefonsensor med måtten 4 x 6 mm, 4 ggr mer ljus än en sensor med måtten 12 x 17 mm och ca 2,3 ggr mer än en aps-c-sensor med måtten 16 x 23 mm.

Drar man roten ur gångertalen får man fram skillnaden som crop-factor. Roten ur 36 = 6 o.s.v.

Varför finns då inte de små moderna sensorerna på 12 Mpix i dagens fullformatkameror? Jo, av den enkla anledningen att den 36 ggr större sensorn skulle innebära 12 Mpix x 36 = 432 Mpix och bli väldigt dyr samt att "logistiken" för att datormässigt ta hand om pixelmängden inte finns för gemene man...än, men den kommer och 432 Mpix ff-sensorer lika så.

36 ggr större ljusinsamlande yta är t.ex. som ett 36 ggr större fönster i ateljen för den målande konstnären :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen