• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

Nej en drönare skrämmer vilt på flera kilometers avstånd så det är ingen bra lösning.
Jag måste erkänna att jag mest fotograferar objekt som står still, oftast på nära håll med undantag för ångloket som med en svindlande hastighet av 40 km/h for förbi Brastad idag.

Visa bilaga 131527

Sätt fingrarna på din bild och dra opp den lite..väldigt oskarpt..går inte ens att läsa ortsnamn.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Tack, nej jag har aldrig haft något med foto som yrke, endast hobby sedan 45 år.
Tunga Hasselbladare och långa zoomar av ren okunskap i tron att bilderna skulle bli bättre. Det var trots allt nyttigt att lära av misstagen. Numera endast mobilfoto och redigering i iPad.

Kolla bilden lite närmare jag drar opp din lokbild men fingrarna...väldigt oskarp man kan inte ens läsa ortsnamnet där ser du tydligen mobilkamera begränsningar.
Du skulle testa och fota med en proffsigare kamera. Så har du tydligt sett skillnaden.
När bilderna ligger sida vid sida.
Lycka till
Leffe S
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Som du kanske känner till är bilder som sparats på forumet kraftigt nedbantade, i detta fallet till 1200x680 pixels, alltså ca 0,8 megapixel. Originalet är alltså 15 gånger större. Drar du upp en sådan liten bild från vilken kamera som helst kommer pixlarna att obönhörligt att synas.

Försök med din egen kamera och du får ännu sämre kvalitet!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

En hel del pyssel och efterarbete alltså, tyvärr springer tiden iväg med raketfart och min Snapseed är inte självspelande :confused:
Än så länge jagar jag upplevelserna mer än pysslandet efteråt...

Får nog ta med vårPanasonic Lumix DMC-TZ80 och jämföra på kommande resa, den är inte lika smidig som iPhonen men betydligt smidigare än vår Canon EOS.

/Tommy

Det låter alltid mer när man förklarar i skrift. Om man provar själv förstår man hur enkelt det är. Jag har också exakt en sådan Lumix, den kan inte mäta sig med en iPhone av senare modell. Bara skärmen på mobilen är 4 ggr så stor!
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Som du kanske känner till är bilder som sparats på forumet kraftigt nedbantade, i detta fallet till 1200x680 pixels, alltså ca 0,8 megapixel. Originalet är alltså 15 gånger större. Drar du upp en sådan liten bild från vilken kamera som helst kommer pixlarna att obönhörligt att synas.

Försök med din egen kamera och du får ännu sämre kvalitet!

Det är ganska vanligt att folk pratar om pixels hit å dit...ha ingen övertro på pixels.
Du kan ha hur många pixels som helst i mobil eller kamera..
Kvalitén på utrustning är viktigare objektiv..ljusstyrkan..bländare..pixels kommer i andra hand. Ingen ting slår skärpan med film..Jag har gjort stora reklam jobb med Hasselblad
Och film 64 asa. Som ingen digitalkamera kan uppnå..ej heller mobilkamera med hur många pixlar som helst..
Det är en viss skillnad på en mobil/kamera ..och en proffskamera för ca 90..170.000:-
LeffeS
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Fotografera med mobilen

Det låter alltid mer när man förklarar i skrift. Om man provar själv förstår man hur enkelt det är. Jag har också exakt en sådan Lumix, den kan inte mäta sig med en iPhone av senare modell. Bara skärmen på mobilen är 4 ggr så stor!

Enkelt och enkelt, ting tar tid, så även fotoredigering... ;)

Ojdå apropå Lumix, då är jag nog lurad, den förespråkades tidigare här..., nu är inte skärmmåttet avgörande eftersom jag tittar på andra sätt på tagna kort. Tror i min enfald att 30x optisk zoom (även om den inte används fullt) är bättre än min Iphone X's 10x digital zoom. Att gå närmare är visserligen alltid bättre.

Det är nog värt att släpa på gamla Bettan: Specs - 30x Zoom Camera - DMC-TZ80 - Panasonic Australia

/Tommy
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Om man klickar på lokbilden så blir den betydligt bättre. Då läser man ortsnamnet lätt. Konstigt att en proffsfotograf inte vet det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Det är ganska vanligt att folk pratar om pixels hit å dit...ha ingen övertro på pixels.
Du kan ha hur många pixels som helst i mobil eller kamera..
Kvalitén på utrustning är viktigare objektiv..ljusstyrkan..bländare..pixels kommer i andra hand. Ingen ting slår skärpan med film..Jag har gjort stora reklam jobb med Hasselblad
Och film 64 asa. Som ingen digitalkamera kan uppnå..ej heller mobilkamera med hur många pixlar som helst..
Det är en viss skillnad på en mobil/kamera ..och en proffskamera för ca 90..170.000:-
LeffeS

Du läste inte vad jag skrev!
En lågupplöst publicerad bild visar pixlarna när man förstorar oberoende vilken kamera som tagit den.
Det borde du förstå som yrkesfotograf.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Enkelt och enkelt, ting tar tid, så även fotoredigering... ;)

Ojdå apropå Lumix, då är jag nog lurad, den förespråkades tidigare här..., nu är inte skärmmåttet avgörande eftersom jag tittar på andra sätt på tagna kort. Tror i min enfald att 30x optisk zoom (även om den inte används fullt) är bättre än min Iphone X's 10x digital zoom. Att gå närmare är visserligen alltid bättre.

/Tommy

Den kameran tillhör nog de bättre i prisklassen, det var därför som jag köpte den för rätt många år sedan. Problemet är den långa zoomen som drar ned bildkvaliteten på vilken kamera som helst.
Utvecklingen på kamerafronten går allt snabbare och även en liten sensor kan ge bra bilder.
Om man väl har vant sig med en skärm på ca sex tum är det svårt att gå tillbaka till tre tum med en medioker skärpa.
 

Pularn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Askersund
HBK-Nr
12072
Medlemskap
2026
Sv: Fotografera med mobilen

Tack, nej jag har aldrig haft något med foto som yrke, endast hobby sedan 45 år.
Tunga Hasselbladare och långa zoomar av ren okunskap i tron att bilderna skulle bli bättre. Det var trots allt nyttigt att lära av misstagen. Numera endast mobilfoto och redigering i iPad.

Det var mycket okunskap i ditt snack. Har gjort jobb med hasselblad många år och dom bilderna blev det kvalitet på. Dagens mobiler har inte en chans.
Vad är det för hasselbladare med långa zomar du menar som var på 80-talet?
Okunskap igen. Inbillar du dig att man använde hasselblad med långa zoomar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Det var mycket okunskap i ditt snack. Har gjort jobb med hasselblad många år och dom bilderna blev det kvalitet på. Dagens mobiler har inte en chans.
Vad är det för hasselbladare med långa zomar du menar som var på 80-talet?
Okunskap igen. Inbillar du dig att man använde hasselblad med långa zoomar.

Hasselblad och långa zoomar, inte med. Det gäller att läsa rätt!

Åttiotalets Hasselblad kan inte mäta sig med dagens sensorförsedda kameror även om mellanformatet och Zeissoptiken var bland de bättre just då.
Ny teknik även på detta område har gått framåt som allt annat.

Det kallas utveckling, inte okunskap! Okunskap är när man tror att allt var bättre förr.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Att fotografera är inte så mycket teknik utan i stället förmåga att se motivet, fånga tillfället, gå närmare och välja tidpunkt på dygnet när ljusförhållanden är lämpliga. Allt detta är viktigare än tekniken. Men om en god fotograf gör allt rätt och tar samma bild med först en mobil och sedan en bra kamera, så påstår jag att bilden blir bättre med den riktigt hanterade kameran. Mobilen fungerar till dokumentation och är ju alltid med.
Sedan gäller det att efterbehandla bilden med måtta i PS.
En god vän som var bildkonstnär sa en gång till mig "det gäller att sluta i tid med den tavla man jobbar med, annars blir det bara skit". Det går att ödelägga en bild i PS med för mycket efterbehandling.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Fotografera med mobilen

Hej,

Tycker dina bilder är fina i alla fall och jag kan läsa ortsnamnet
Sen uppskattar jag att du delar med dig av tips till oss som tycker om att fotografera med de prylar som många har.

Tycker det är skitkul att fota, har kameror men lik förbaskat är 99% av bilderna från mobilen och då är dina fix o trix bra att ha.

Tack // Per
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Med iPhone som kamera och iPad med appen iMovie är det busenkelt att göra bildspel. I stort sett bara att välja ut bilderna och låta iMovie göra resten. Det svåra är att välja ut musik som accepteras av Youtube resp. Facebook. Ibland kanske bättre utan.

I detta bildspelet har jag gjort en svartvit kopia som läggs före förgbilden som sakta växer fram. Om det är snyggt eller inte är en smaksak.

[YOUTUBE]nHHm0apHqls[/YOUTUBE]
Ånglok på den nedläggningshotade Lysekilsbanan häromdagen
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Men om en god fotograf gör allt rätt och tar samma bild med först en mobil och sedan en bra kamera, så påstår jag att bilden blir bättre med den riktigt hanterade kameran. Mobilen fungerar till dokumentation och är ju alltid med.
Sedan gäller det att efterbehandla bilden med måtta i PS.

Med en modern mobil slipper du både dator och Photoshop!
Och framför allt kameran finns tillhands när motiven dyker upp.
Med en app som tex Halide kan man ställa in bländare, tid, iso, vitbalans, manuell fokus, RAW m.m.
Två objektiv på baksidan och en på framsidan räcker gott.
Och slutligen Snapseed som är ett måste för att beskära och fixa raka horisonter.
All at your fingertips!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Håller inte med om mer än att mobilen är med vilket ju är bra. I övrigt kommer den till korta. Utan att veta har jag svårt att tro någon app kan slå PS. Men var och en blir ju salig på sin tro.

PS. Efter att hos Cyberphoto ha studerat iPhone 7 Plus så är jag benägen att hålla med dig att den matchar kompakter. Man får vara beredda att hosta upp 10 papp vart fjärde år. Det är väl medellivslängden för en mobil? Jag har haft min kamera i 15 år och tänkt inte byta. Fast jag är ju så gammal så jag minns hur föbannad jag var när Kodak lanserade T Max, Tri X skulle det vara. Konservativ är mitt förnamn troligen. DS.
 
Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Plåtis eller helintegrerad, dator eller iPad, systemkamera eller mobiltelefon, gratis-app eller Photoshop. Som vanligt handlar det om motiv och behov. Dagens mobiltelefoner och appar räcker olika långt beroende på vad målet är. Ibland får man tänka lite utanför boxen. Det spelar ingen roll hur vass kniven är när man ska äta soppa... ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Håller inte med om mer än att mobilen är med vilket ju är bra. I övrigt kommer den till korta. Utan att veta har jag svårt att tro någon app kan slå PS. Men var och en blir ju salig på sin tro.
.

Enklast att prova Snapseed själv, helt gratis!
Det tar någon dag att ta reda på de nödvändigaste funktionerna.
Googles bästa app, kanske den bästa appen alla kategorier om ramverktyget får fler funktioner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Plåtis eller helintegrerad, dator eller iPad, systemkamera eller mobiltelefon, gratis-app eller Photoshop. Som vanligt handlar det om motiv och behov. Dagens mobiltelefoner och appar räcker olika långt beroende på vad målet är. Ibland får man tänka lite utanför boxen. Det spelar ingen roll hur vass kniven är när man ska äta soppa... ;)

Många tyckanden - få som skaffat egen erfarenhet!
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Menar du att det är mycket tyckande i min citerade text så kan jag meddela att det är det inte. Jag har närmare 70 000 bilder i mitt arkiv och mindre än 10 % av dem skulle gå att producera med en mobiltelefon, det vet jag tack vare både teoretisk och praktisk erfarenhet.

Man kan ha en ambitionsnivå som bygger på vilken typ av motiv det är, vilken kvalité slutresultatet ska ha och/eller hur man vill jobba för att nå målet. I väldigt många fall så räcker en mobiltelefon och en app alldeles utmärkt, men inte alltid. Antingen så anpassar man ambitionen eller så anpassar man utrustningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen