• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror att man inte kan jämföra äpplen och päron, har en kamera som har 18 ggr zoom optisk och dubbel bildstablisering vilket gör att jag med en handhållen kamera kan ta bilder med full zoom och full skärpa.
Sånt klarar inte någon mobil men den stora fördelen är att när kameran oftast befinner sej på annan plats har man mobilen, bättre en bild än ingen alls.
Fotade en mannekäng som påstod att bilderna från min kamera var paritet med de som proffotograferna tog.
Det roliga med en riktig kamera är att man kan sitta vid datorn och förstora bilden och se att det finns ännu mer än man trodde, läsa en liten dörrskylt från 150m t.ex.
Idag för man ju sällan över bilderna till papper de ligger kvar i sitt elektroniska format som ofta är komprimerat för att göra bilderna mindre när man sparar, enbart riktiga kameror kan vad jag vet spara i råformat där man verkligen kan ta tillvara allt som finns.
Bildsensorns öppning är helt enkelt för liten för att släppa in tillräckligt med ljus för bra bilder i mörka förhållanden, har en nokia mobil med 41Mpixel kamera där man delvis gått förbi problemet men där ser ju mobilen ut som en halv kamera.
Gjorde ett antal tester mot min riktiga kamera och det var en betydlig skillnad i skärpa så återigen var mobilen betydligt sämre.
Har inte testat min 16Mpixel telefon men är säker på att den inte klarar så mycket men den följer ju med i jackfickan så den finns ju på plats.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Visst går det att fota raw med mobilen!
Och mycket annat som inte kompaktkameran klarar.
Som denna som är fotad, redigerad och inlagd med mobilen idag.

%255BUNSET%255D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Jag tror att det inte spelar så stor roll vad du fotar med det blir alltid superbra!
Har en bekant som bor i närheten som deltagit i en massa internationella fototävlingar men han har nog 10 kameror liggande, vunnit både kameror och annat i priser mest internationellt.
Du kanske tävlar också?:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Knepigt att ni har snö därnere finns inte här uppe ånga är inte vanligt så här års.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Jag tror att det inte spelar så stor roll vad du fotar med det blir alltid superbra!
Har en bekant som bor i närheten som deltagit i en massa internationella fototävlingar men han har nog 10 kameror liggande, vunnit både kameror och annat i priser mest internationellt.
Du kanske tävlar också?:)

För 35 år sedan med några Hasselbladkameror.
Min nuvarande mobil tar lika skarpa bilder som dåtidens Hasselblad som dessutom inte gick ned i fickan.
Nu är det vidvinkel som gäller, telezoom är passé för många år sedan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Men missar man inte ett rådjur ute på en äng, man kommer ju inte i närheten, jag tycker man kan ta foton som är helt otänkbara om man inte vill tränga sej på. Men du har ju din drönare som kan ta sånt.
Hursomhelst så fungerar IGO bra i min telefon kartor från 2016 q4 så ett år altså, det enda som jag minns inte stämde var en korsning som blivit en rondell i igo brukar ju vara tvärtom. Däremot är den lite väl mycket för att hitta köer, jag antar att man ser när bilarna står stilla genom att kolla var de är, den defaulta inställningen är ju att den ska vara på och tror även igo ligger igång i bakgrunden även om man stängt av den och skickar trafikmeddelanden till en databas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Nej en drönare skrämmer vilt på flera kilometers avstånd så det är ingen bra lösning.
Jag måste erkänna att jag mest fotograferar objekt som står still, oftast på nära håll med undantag för ångloket som med en svindlande hastighet av 40 km/h for förbi Brastad idag.

FD57ACFF-EA25-4403-A2ED-C9B779836BE9.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Men snyggt och mäktigt är det! Vi hade också ånglok här förr men det är ju mest äldre som jobbar med sånt och det dör ju ut liksom vår förut så livaktiga RCklubb som via foton från hög höjd hittade mitt 4 m segelplan i ett träd några kilometer från fältet.
Har funderat på hur jag ska få fast den nya 6" telefonen i personbilen.
Ramlade över lösningen hade ju ett silikonskal till min gamla note, var ute i bilen och måttade och ritade.
Nu är halva det gamla silikonskalet limmat med kontaktlim på instrumentbrädan perfekt vinkel när man kör och lätt att ta bort telefonen. Det jag inte är helt säker på är om kontaktlimmet tagit ordentligt behandlade instrumentbrädan med cockpitspray i somras, tvättade visserligen området med sprit men vet inte hur det blir.
Blir mycket bättre än att sätta på vindrutan där den dels kan ramla ner och dels skymmer sikten.
Har nyss i minusgrader testat det hela och verkar bra.
Det viktigaste är att navigatorn fungerar samtal trycker jag oftast bort när jag kör och ringer upp senare har ju bluetooth men anser att jag blir distraherad när jag kör, har även talböcker men samma där det är tyst när jag kör. Fokus är på vägen och trafiken alltid.
Har kanske kommit med åldern och insikten om hur ogärna jag vill ligga på sjukhus det är ett rent helvete för en sån som jag som förväntar mej bli behandlad som en människa och inte ett kolli, hamnar lätt i konflikt med såna som tror de kan fast de inget vet när man frågar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Knarrevik

Du tar fantastiska bilder, jag är full av beundran av ditt sätt att fånga motiven & kontrasterna i bilderna. Jag vet ju inte vad du jobbade med men skulle kunna gissa att du höll på med foto på något sätt.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Knarrevik

Du tar fantastiska bilder, jag är full av beundran av ditt sätt att fånga motiven & kontrasterna i bilderna. Jag vet ju inte vad du jobbade med men skulle kunna gissa att du höll på med foto på något sätt.

Bennie

Tack, nej jag har aldrig haft något med foto som yrke, endast hobby sedan 45 år.
Tunga Hasselbladare och långa zoomar av ren okunskap i tron att bilderna skulle bli bättre. Det var trots allt nyttigt att lära av misstagen. Numera endast mobilfoto och redigering i iPad.
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Tack, nej jag har aldrig haft något med foto som yrke, endast hobby sedan 45 år.
Tunga Hasselbladare och långa zoomar av ren okunskap i tron att bilderna skulle bli bättre. Det var trots allt nyttigt att lära av misstagen. Numera endast mobilfoto och redigering i iPad.

Bara en liten fråga ... vad använder du app för redigering på iPaden?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Googles Snapseed som slår det mesta och där man kan upptäcka nya funktioner hela tiden. Användning av macro betyder att bilden skapas på mindre än en sekund efter att först ha rätats upp och beskurits manuellt.

Det jag saknar mest är ramverktyget där det fattas en del funktioner.

En annan Googleprodukt som är svår att leva utan är Googke Foto som sparar och katalogiserar bildern till molnet. Utan den skulle iPaden snart få minnet överfullt.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Fotografera med mobilen

Googles Snapseed som slår det mesta och där man kan upptäcka nya funktioner hela tiden. Användning av macro betyder att bilden skapas på mindre än en sekund efter att först ha rätats upp och beskurits manuellt.

Hur många av dina fantastiska bilder kommer direkt från mobilen utan att passera Snapseed?
Blir lite avundsjuk om många kommer direkt, då är det dags för mig att öva... :)

/Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Nästan alla hämtas upp av Snapseed på grund av att 16:9 formatet är nödvändigt för att passa skärmar samt bildspel skapat i iMovie. Dessutom är horisonten svår att få rak trots stor skärm och hjälpmedel i kameran. En del bilder vinner på att förstärkas, andra att tunnas ut. Slutligen vill jag ha en ram runt bilden, ibland tunn ibland bred. Det mesta skapas med olika macron som spelats in i förväg vilket innebär att flera steg är ersatt med ett enda klick.

PS! Både Google Snapseed och Foto är gratisappar!
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: iGo navigation

För 35 år sedan med några Hasselbladkameror.
Min nuvarande mobil tar lika skarpa bilder som dåtidens Hasselblad som dessutom inte gick ned i fickan.
Nu är det vidvinkel som gäller, telezoom är passé för många år sedan.

Hoppsan..mobil tar lika skarpa bilder som dåtidens Hasselblad..vilket skitsnack.
Dåtidens Hasselblad var det glas i objektiven knivskarpa bilder..Jag vet ..monterade opp en tidning på väggen för att testa..kameran på stativ..filmplanet i samma horisontal som tidningen..bilden knivskarp ÄNDA ut i kanterna ..och läsbart. Det är de som är kvalité..
Så titta inte bara i mitten på bilden.
Så enda fördelen med mobil det är att den går ner i fickan..och tar HYFSADE kort !!!
Prova och fotografera formel 1 med mobilkamera. Nej du..till familjkort typ midsommar..kräftparty ..och stillastående motiv, är väl mobilkamera okej..med bearbetning i något bra bildhaneringsprogram..för att fixa till och bearbeta vissa ting som inte mobilkamera mäktar med.
Jag har varit yrkesfotograf i 45 år..får ofta frågan..vad har du för kamera ..jobbar med Hasselblad till 95%...ojjj de måste bli bra " kort "
Varje kamera har sina begränsningar. Och nu kan man fixa och trixa hur man vill genom
Bra bildhanterings program i datan. Att göra en bra bild på plats är något helt annat.
Så det är ditt kunnande som avgör hur bra bilden blir.
Pss..viktigaste är ljuset..tänk på de..Och inga snea horisonter..tack
En gång i tiden åkte jag mycket slalom ..jag hade då samma fabrikat på skidorna som en viss Stenmark. Inte fan vart jag världsmästare för de. Vad vill jag säga med detta..En fotoamatör med en proffsutrustning är ingen garanti för en bra bild.

Lev väl..Leffe S
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Fotografera med mobilen

Nästan alla hämtas upp av Snapseed på grund av att 16:9 formatet är nödvändigt för att passa skärmar samt bildspel skapat i iMovie. Dessutom är horisonten svår att få rak trots stor skärm och hjälpmedel i kameran. En del bilder vinner på att förstärkas, andra att tunnas ut. Slutligen vill jag ha en ram runt bilden, ibland tunn ibland bred. Det mesta skapas med olika macron som spelats in i förväg vilket innebär att flera steg är ersatt med ett enda klick.

En hel del pyssel och efterarbete alltså, tyvärr springer tiden iväg med raketfart och min Snapseed är inte självspelande :confused:
Än så länge jagar jag upplevelserna mer än pysslandet efteråt...

Får nog ta med vårPanasonic Lumix DMC-TZ80 och jämföra på kommande resa, den är inte lika smidig som iPhonen men betydligt smidigare än vår Canon EOS.

/Tommy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen