• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror, om du handlar plywooden hos GVS Plywood i Umeå så försök att handla all plywood samtidigt så att du får träkulören så likadan som möjligt på alla skivorna. Träslaget i skivorna kan variera och då även färgen.

Han har även plywood med plastfilm men samma sak där, det kan vara svårt att i efterhand få fler skivor med samma plastfilm.
Plastfilm på plywood är f.ö. inte så lyckat utom möjligen på plana ytor och där man inte använder synliga skruvar för monteringen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Kjell skall tänka på detta.
Det drar ihop sig med stormsteg att skaffa plywood nu.
Har jobbat hårt under pingsthelgen och det ger ju oftast resultat att ånga på. Har haft sidorna stående upp idag för att se hur det kommer att se ut Ser ju bra ut så här långt. Skulle bara vilja ha ett mindre vänster främre fönster. idag 1500 x 600 och skulle gärna tänka mig 1200 x 600 eller kanske tom 1000 x 600mm
Någon som har eller tips om var det kan finnas

Hälsningar Bror

husbil mm  12maj 2009 016.jpg

husbil mm  12maj 2009 012.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu blir det stiltje några dagar för att hitta lämplig plywood. Vill ha tre mm tjocklek och det finns i gabon som bl.a används för båtskrov mm och säljs av Pondus Snickeri i Stockholm. Skivorna har en behändig storlek 3100 x 1550 mm och till överkomligt pris. Beställt också 25 kv.meter kulhamrad vitlackerad plåt från tyskland. Skall vara här i början på nästa vecka.
Återkommer med vidare info och bilder
hls Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vad spännande det är att se ditt bygge. Behöver du värma plåten före montering. Vill minnas att Husvagn&Camping hade ett reportage om Kabes husvagnstillverkning. Då värmde de plåten före montering. Vet inte varför. Om det var för att den används mest när det är varmt (för att undvika knäppningar) Varifrån beställde du plåten? Vilket pris är det i Tyskland?
Ha det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej peter nilsson.
Hur är det med snötillgången i Kiruna? Är ofta i Murjek och där finns det ännu snö kvar!!!
Plåten beställd hos en som heter Thomas Krank i Mühllacker och har lyckats köpa 25 meter x 93 cm och betalar då € 25 per meter + frakt. detta att jämföra med Kabes priser där plåten är 110 cm bred och kostar 637,- kr + moms per meter all plåt kulhamrad och 0,5 mm tjock.
Vad jag förstår så behöver inte plåten värmas men kommer att hellimmas med polyuretan lim på såväl reglar som Ecoprim isolering och bör inte känna a temeraturen. Tror jag!
Hoppas få plåten via DHL nästa vecka Jagar just nu plywood av rätt sort och pris
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Inatt snöade det stora lappvantar. Det finns en del snö kvar. Den får gärna försvinna nu. Skall hämta min husbil efter vinteravställningen.
Lycka till med den fortsatta renoveringen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nästan en hel vecka åt skogen pga dåligt väder. Regn regn men ingen snö i alla fall ................
Borde haft hela gamla bodelen borta nu och i full gång med arbetet på golvet men fräsning och iläggning av värmeslingor.
Återkommmer
Hls Bror
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Detta är ett imponerande bygge!
Fortsätt gärna att visa bilder om hur bygget framskrider.
Är full av beundran, lycka till med bygget!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Som jag skrev tidigare, vilket projekt du drar igång. Mycket imponerad med tanke på hur mycket arbete det innebär.
Vi är säkert många som hejar på och vill se löpande bilder på din renovering.
Är säker på att du kommer lyckas bra när man ser hur fint mallat upp väggarna.

Lycka till
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

När jag ser bilderna och projektets omfattning drar jag nostalgiska paralleller med den av mig mycket uppskattade tidningen Populär Mekanik som var en översättning av den amerikanska motsvarigheten. Jag minns ju den sedan tidigt 50-tal då det rådde brist på det mesta i resursväg men inte på idéer. Tidningen var full av ritningar och beskrivningar på div mer eller mindre omfattande hemmabyggen.
Ursäkta avvikelsen men tanken irrar iväg till svunna tider ibland.
Jag blir helt fascinerad av ditt projekt!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Härligt Robert att fantasin skenar iväg ibland
Minns också Popular Mekanik från samma tid ( finns fortfarande på engelska och köper dom ibland utomlands) och detta har inspirerat mig i unga år att jobba och gilla mekanik och teknik i största allmännhet.
Ingen utmaning är väl för stor, det är egentligen bara att ge sig på det och lösa problem vart efter de dyker upp. Ibland kan det vara många och stora problem att lösa men finns det liv så finns det ju hopp har jag hört nånstans Enda abret i allt är ju att en mansålder är tidsbegränsad-- tyvärr.
:music-icon::music-icon::music-icon:

Hälsningar Bror
 
F

F.d. 52910

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Jag vet att Du lyckas göra detta bygge så det överglänser det mesta. Jag vet minns så fin Du gjorde flygplanet Du köpte av mig
Hälsningar Irene och Hasse
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha äntligen en ordentligt solig dag. Har nu rivit bort den gamla bodelen och kan nu börja se om golvet mm är ok. Har också kvar delar av alkoven att ta bort.Taket var oerhört tungt bestod av ytterplåten plus en "inplåtad" plywoodskiva som var superblöt. Vikt minst 20-30 kg Undrar om detta var monterat på fabriken.
Backkamera känns överflödig just nu.
Återkommer
:music-icon::music-icon::music-icon:
hälsningar Bror

rivning husbil 22 maj 2008 003.jpg

rivning husbil 22 maj 2008 002.jpg
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej sitter här å kollar på ditt bygge å blir grymt impad kommer å tänka på cykelbilen
fantom som fanns i hobbexkatalogen tror jag det var ihop med racerbåten
flugan har alltid viljat se den cykelbilen live å skulle de va nån som gick hela vägen å fick klart nån så skulle defintivt du tillhöra den exklusiva skaran lätt,
lycka till
 
B

Boxer

Guest
Sv: Fortsatt renovering

kommer å tänka på cykelbilen
fantom som fanns i hobbexkatalogen har alltid viljat se den cykelbilen live å skulle de va nån som gick hela vägen å fick klart nån så skulle defintivt du tillhöra den exklusiva skaran lätt,
lycka till
Det står en på fordonsmuseet i Arvika.
Det finns också en bok i ämnet, Folkhemmets Farkoster av Claes Johansson.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu börjar det inte vara mycket kvar av den gamla husbilen och bodelen. Dagens jobb var att riva bort kantlister mm utefter golvet samt såga upp bakre golvdelen dels för kontroll av hur plywooden klarat alla åren-och det har den gjort samt förberedelse för golvets förlägning 15 cm. Tar sedan bort det övre plywoodskiktet för att öka isoleringen från 20 till 30 mm.
Bifogar ett par bilder. Bortse från skräpet runt om!!!! för mycket skräp blir det.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
// Bror

26maj 2008 050.jpg


26maj 2008 055.jpg
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Den här renoveringen du håller på med gör mig alldeles lycklig och entusiastisk! Sådant kan man läsa om så ofta man orkar!
Har du funderat på att ge ut en handbok i ämnet? Skulle va' läsvärt.
Lycka till med fortsättningen!!!
Erling
 
Toppen