Fortsatt renovering

Tråd startad i 'Bygga och renovera husbil' av bror.axelson, 24 April 2008.

1. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Instämmer men eftersom Bror är fullt insatt nu och det är hans bil så tycker jag att han kan få avgöra vad han vill ha vår hjälp med. Han kanske har andra bekanta på plats redan.

Annar, Affezell, JANKRO och 3 andra gillar detta.
  2. bror.axelson

bror.axelson HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Hej alla goa
    Jankro ringde till mig ikväll och berättade om nyheten. Tack.
    Polisen ringde också för en stund sedan och visade totalt ointresse för brott och bil, de sa att det inte tillkom polisen att åka och identifiera min bil med hjälp av t:ex chassienummer. De sa också att det inte var polisens sak att ombesörja att bilen togs till någon uppställning utan jag anmanades att åka ock ta rätt på bilen.... bara det att vi är i Turkiet och kommer hem på måndag nästa vecka. Till slut så sa polistjejen att de skulle flytta bilen då jag var i bortrest.
    Frågade om det inte var polisens uppgift att åka och kolla bilen men inte..
    Haft höga tankar om polisen men dessa kanske skall omvärderas.
    Tack o tack till er som engagerar er för vårt stölleprov, det värmer.
    Återkommer nästa vecka!

EVTOAK, brogu, Håkan o Britt och 9 andra gillar detta.
  3. bror.axelson

bror.axelson HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Naturligtvis är jag tacksam om någon kan kolla vad som sker med bilen.
    Polisen inte intresserad men uppmanade ringa 112 vid misstänkt pågående brott.... toppen jag har ju röntgensyn och kan se allt från Turkiet.

Åsa o Hasse, Annar, bengtic och 2 andra gillar detta.
  4. bror.axelson

bror.axelson HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Vet inte om jag litar på polisen. Kanske vore lika bra att ringa något bärgningsföretad som tog bort bilen.
    Har någon lust så ring bilen försäkrad i Länsförsäkringar ich helgörsäkrad.
    Tack!

Åsa o Hasse, Bennsan, bengtic och 2 andra gillar detta.
  5. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    27473
    Kanske vore det idé att tala om för försäkringsbolaget hur polisens ointresse gällande bilen ligger till. Ligger nog lite intresse bakom polisens agerande då bolaget har den försäkrad och samarbetar med polisen gällande stölder och uppklaranden. Ska du hämta bilen själv eller via någon vän så bör du nog få ett skriftligt intyg av berörd polisdistrikt att du har befogenhet/Tilstånd att hämta en bil som du är ägare till. Den är ju trots allt anmäld stulen och du själv kan hamna i problem fast du är ägare.

Åsa o Hasse, Bennsan, Chippen och 4 andra gillar detta.
  6. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Jag kan jaga bärgare imorgon bitti och få den körd till inhägnat område i Stäket så länge. Där står den säkert.

jalu, Tommy-59, Bennsan och 4 andra gillar detta.
  7. bror.axelson

bror.axelson HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Evigt tacksam!
    Polisen var ju inte så intresserade. Polisen sa dock att de skulle transportera bort bilen då jag själv inte kunde göra detta från Turkiet.
    Bilen är stulen med nycklar så om man måste bryta upp låsen så är det ok.
    Har man en riktig tur så finns extranyckel och dosa till centrallås i vänster dörrficka.
    Bytte tändningslås strax före stölden.
    Tack,

Annar, Affezell, Avarage och 4 andra gillar detta.
  8. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Hej igen, jag kom bara att tänka på att Herbert skrev att den var upphissad med domkraft höger bak.
    Är det montro för något problem med hjul eller däck som kan strula till hämtning..... Eller kanske bara för bekvämare boende i horisontalläge.

Med tanke på tidigare inlägg.
    Det är inte tullens uppgift att ta hand om lastbilar med stulna båtmotorer som är på väg ut ur landet.
    Det är inte polisens uppgift att ta hand om och reda ut en stulen bil som är upphittad.
    Då vet vi det i alla fall..................................

M.v.h. JANKRO.

9. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Det står punktering i framrutan.

Affezell, Bennsan, bror.axelson och 2 andra gillar detta.
  10. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Jag har ett par hjul jag kan ta med så det löser sig. Troligen är lappen om punka bara en bluff för att bilen skall få stå felparkerad lite längre.

Annar, Affezell, Bennsan och 2 andra gillar detta.
  11. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    854
    Om hjulet sitter kvar och det är sanning så offrar säkert Bror ett däck för att någon hämtar bilen, men då måste den troligen upp på en "flakbärgare" för transport.

M.v.h. JANKRO.

Annar, Affezell, Bennsan och 2 andra gillar detta.
  12. RobbeS

RobbeS HBK Medlem

Kommun:
    Kalix
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25202
    Med tanke på att husbilen stals i samband med ett inbrott i en lokal tycker jag ju att kollegorna i Stockholm kunde anstränga sig lite mer. Det tar ju inte så lång tid att leta efter lite spår av typen DNA då man ev. kan anta att tjuvarna bott i bilen ett tag. Har man tur får man träff och får då en misstänkt både för husbilsstölden och inbrottet i lokalen.
    En sak kan jag nog lova och det var att du inte fick tala med en polis. Ringer man 114 hamnar man på PKC där det sitter mest civilanställda som tror att polisarbete är att fylla i rätt blanketter på datorn. Om du pratar med "polisen" mer kan du påpeka att bilstöld är ett brott och polisens skyldighet är att göra en platsundersökning. Går den inte att göra på plats tar man bilen i beslag. Sen har hon rätt i en sak och det är att polisen inte bogserar bort stulna bilar om det inte är av betydelse för utredningen. Men innan man tar det beslutet måste man åtminstone ha varit ut och tittat på bilen.
    Vi har haft en hel del kontroverser med PKC i fall där de bara skrivit en anmälan och inte meddelat patrullerna ute vilket inneburit att vi missat tjuvar. Tyvärr har denna omorganisation medfört att man sätter poliser att administrera och civila utan poliskunskap att bedöma vilka åtgärder som ska vidtas vid brott.

13. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Brukar väl finnas ett reservhjul under motorhuven men den är väl så ombyggd så det inte får plats? Men vad roligt att bilen är återfunnen och med hjälp av forumet kommer att komma tillbaka igen. Sen tummen ner för polisen, de gör mycket reklam för sej själva på facebook men jag har fått bilen sönderslagen flera gånger med vittnen på förövarna kända poliskunder men nedlagt ärende. Samma med fartkontroller så påstår de att de haft ett antal men ingen har sett dom.
    Det är tur att vi har varandra här på forumet annars hade bilen aldrig kommit tillbaka!
    Jag tror det är ganska enkelt att komma in i bilen via ventilationsrutorna i dörren de kanske inte är låsta och bara att knuffa upp, det som håller är ju ett plastsnäppe så med våld och förmodligen ett trasigt plastsnäppe så kommer man in i dörren. Vem vet bilen kanske inte ens är låst? inte otroligt. Bärgaren fixar detta lätt. Hoppas Bror kan sova lugnt nu.

Annar, Affezell, Chippen och 1 annan gillar detta.
  14. bror.axelson

bror.axelson HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Strunta i ett däck, låt bärgaren göra det som behövs.

Affezell, Chippen, Avarage och 1 annan gillar detta.
  15. bror.axelson

bror.axelson HBK Medlem

Kommun:
    Järfälla
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1072
    Du har så rätt Bengtic, inget reservhjul.....väger tungt och normalt helt onödigt, däremot kompressor och punkaspray.
    Ventrutorna är inte så enkla att gå in genom men om man måste bryta lås så gör det, är gammal bilplåts och figxar det lå
    Ätt om inte försäkringsbolaget ordnar det.
    Bilen ju stulen med nycklar så vem vet, mc´.n också stulen med nycklar och återfunnen med nycklarna strax bredvid hojen.

Affezell, larsemil och Chippen gillar detta.
  16. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Reg.numret tillhör den här bilen. {{ogTitle}}

17. Dethleffskvalite

Dethleffskvalite HBK Medlem

Kommun:
    Lomma
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1035
    Det kan det ju inte göra då Brors bil inte är en Iveco.

Affezell, bror.axelson och Weckman gillar detta.
  18. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368
    Skojar du? Bilen är ju skyltad med STULNA DANSKA SKYLTAR.:D

19. Weckman

Weckman HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    27473
    Älskar tidiga mornar.. Inte bara jag som är yrvaken..

håkansson2, Chippen, Affezell och 5 andra gillar detta.
  20. Herbet

Herbet HBK Medlem

Kommun:
    Solna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    16285
    Hej
    Den stulna husbilen.
    Jag har gjort en formel polisanmälan att fordonet står på Stockholms stads mark.
    Jag jobbar själv inom staden.
    Åke

Henricon, JANKRO, Åsa o Hasse och 12 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.