• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

R

RobbeS

Guest
Beklagar. Speciellt med tanke på arbetet du lagt ner på att fixa i ordning pärlan.
Jag har dock svårt att tänka mig att den rullat ner mot öststaterna i form av försäljningsobjekt. Öst ligorna som stjäl fordon satsar på nya lyxiga fordon typ BMW, Mercedes och nyare husbilar. En äldre husbil ger inte så stora pengar så att det är mödan värt att riskera att åka fast. Det troliga är att den står i skogarna någonstans som bostad åt missbrukare eller är inkörd i en lada eller liknande och stals på ren impuls.
Kan vara värt att kolla upp campingar/platser som används för boende åt hemlösa i närområdet. Vet att det fanns ett par sådana i Stockholmsområdet då jag jobbade där på 90 talet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
----------------------------------------------------
Ja det börjar finnas rätt mycket som man blir mer och mer häpen över när överheten får styra vårt land utan något vanligt mänskligt förstånd. I vissa fall så kan man skapa någon ny tillfällig lag snabbt för att det brådskar. I andra fall som vi vanliga medborgare tycker är mer än hög tid för någon reaktion, så händer inte något över huvud taget, bara fler utredningar som verkar ta åratal innan det ens kommer ut något vettigt eller ovettigt av på ett papper som sedan skall vidare.

Bror's tråd som flummar iväg tyvärr, ursäkta.

Det jag kan säga om det här är väl ett ämne som delvis varit uppe tidigare.
Ett problem med gamla tillfixade bilar är just om något händer med dem. Jag har haft bilar tidigare som varit hobbybilsförsäkrade, d.v.s. man fotar och dokumenterar bilen och kommer dessutom överens med försäkringsbolaget om att den gamla bilen inte är värd 3.000:- utan i stället 103.000:- och har en chans att få vettigt betalt för den om något händer.
Det är ju rätt bra om man klantar till det eller krockar m.m. och har/får en möjlighet att fixa till den igen.

Problemet om bilen i stället blir stulen är att man vill inte ha en drös med pengar utan man vill ha bilen tillbaka så oskadd som möjligt om det går, för pengarna ersätter inte det man känner för en "hembyggd" bil som inte går att ersätta hur man än bär sig åt.
Tyvärr så finns det regler om hur och vilka bilar man kan hobbybilsförsäkra och jag är rätt säker på att en husbil inte hör till de fordon som går att få in i den kategorin även om en del borde platsa där.

Lider med Bror och hoppas att det löser sig, även om en stulen bil som kommer tillbaka känns besudlad (tror jag är rätt finord) av någon annan filur.

M.v.h. JANKRO.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Beklagar. Speciellt med tanke på arbetet du lagt ner på att fixa i ordning pärlan.
Jag har dock svårt att tänka mig att den rullat ner mot öststaterna i form av försäljningsobjekt. Öst ligorna som stjäl fordon satsar på nya lyxiga fordon typ BMW, Mercedes och nyare husbilar. En äldre husbil ger inte så stora pengar så att det är mödan värt att riskera att åka fast. Det troliga är att den står i skogarna någonstans som bostad åt missbrukare eller är inkörd i en lada eller liknande och stals på ren impuls.
Kan vara värt att kolla upp campingar/platser som används för boende åt hemlösa i närområdet. Vet att det fanns ett par sådana i Stockholmsområdet då jag jobbade där på 90 talet.


Jag tror du kan ha rätt i att den används av någon tjackpundare i skogen med tanke på att den klarar han av att tjuvkoppla, det fixar han inte med dagens moderna bilar. Är det en pundare så finns nog husbilen i närheten av stöldplatsen och förmodligen ommålad.

Men jag skulle inte bli förvånad om den fått nya registreringsplåtar och är utkörd ur landet. Det väcker ju inte lika stor uppmärksamhet om dom kommer i en gammal husbil jämfört med en ny, jag skulle nog iallafall reagera om dom personerna vistades runt en husbil av årsmodell 2018.

Sen tror jag inte den är stulen för att den ska säljas överhuvudtaget utan är en tänkt bostad för sig själv eller nära anhörig vare sig det är i Öst eller hemmavid. Senast till helgen ska jag besöka ett par områden i mitt närområde där det skulle kunna tänkas bo folk som lever utanför samhället, inte för att jag har så stora förhoppningar, det är det enda jag kan bidra med.
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vi som följt brors fantastiska husbilsbygge känner verkligen med honom nu när bilen blivit stulen, visserligen kan man tänka lite som Karlsson på taket i Astrid Lingrens bok, när ångmaskinen exploderar, att ”det är en världslig sak”, ingen mänska har blivt skadad, men ack så tråkigt att ett så stort projekt fick ett sådant slut.. hoppas att du Bror tar det för vad det är när vi alla amatördetektiver ger oss in i spekulationer om vad som skett. Det är givetvis ett sett att visa att vi bryr oss efter att ha följt ditt fina projekt. Vi tycker helt enkelt att det är förfärligt att bilen är borta. Vänligen Annar
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Jag har sett din bil idag.
Den står på Spångavägen353 i Spånga/ Stockholm. Den har Danska reg skyltar.
CJ 45 895
Den har stått där sedan i torsdags.
Den är upphissad med en domkraft, höger bak.
 

Bilagor

  • F96E2C7E-D1C6-4733-B453-EE98890E8358.jpeg
    F96E2C7E-D1C6-4733-B453-EE98890E8358.jpeg
    635,6 KB · Visningar: 304

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag skall bara tala om att jag har ringt till Bror för att försäkra mig om att han har sett detta inlägg.
Han var utomlands och hade inte sett det än, men jag fick tag i honom och har informerat om fyndet.
Han skulle vidta åtgärder och ringa polisen bl.a. så får vi se vad som händer, eller om någon hjälp behövs.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hoppas någon medlem kan åka dit och försäkra sej om att bilen står kvar förslags vis med lås och kättingar eller att polisen kan göra en insats vilket man hoppas och tror. Måste väl finnas något vaktbolag i närheten att kontakta. Åtminstone borde man släppa ner bilen och ta undan domkraften.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bilen står på en parkering på baksidan av huset.
Jag var tidigare där idag och gjorde lite jobb i huset.
Huset ägs av Stockholms stad.
Det som gjorde mig misstänksam var de Danska reg skyltarna tillsammans med Husbilsklubbens dekal och nr.
Bilen är ju även i för bra skick.
Jag kanske kan åka förbi imorgon.
Åke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jankro,

Jag kan vara där på 15 minuter så om Bror vill ha hjälp med att se till att den inte rullar iväg igen så behöver han bara säga till..

Har just nu kontakt med polisens det verkar tveksamt att få dem att åka dit eftersom jag inte kan verifiera att den står där NU.

Så har du möjlighet att åka dit och därifrån ringa polisen så ökar chansen att de skall prioritera att åka dit!?

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jankro har redan varit i kontakt med Bror så bollen är redan i rullning. Se tidigare inlägg.

Jag tror Bror har koll på läget men om jag hör något från honom eller Jankro så åker jag givetvis dit direkt. Risk annars att det blir för många kockar och att vi rör till det för polisen.
 
W

Weckman

Guest
Har just nu kontakt med polisens det verkar tveksamt att få dem att åka dit eftersom jag inte kan verifiera att den står där NU.

Så har du möjlighet att åka dit och därifrån ringa polisen så ökar chansen att de skall prioritera att åka dit!?

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
Blir väl för lätt att lösa ett brott genom att bara åka och hämta bilen och ta Böset på samma gång. Helt jävla otroligt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jankro har redan varit i kontakt med Bror så bollen är redan i rullning. Se tidigare inlägg.

Jag tror Bror har koll på läget men om jag hör något från honom eller Jankro så åker jag givetvis dit direkt. Risk annars att det blir för många kockar och att vi rör till det för polisen.

Jag missade att kontakt redan tagits med polisen (den kontakten borde tagits omgående när bilen sågs).
Däremot tvivlar jag att det rör till det för polisen. De brukar vara duktiga på att dokumentera. Och här finns ju redan anmälan om stöld på FCC055.
Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.
Det viktiga är att säkra bilen så Bror kan få den tillbaks.
 
Toppen