• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Beklagar verkligen. En av de mest inspirerande byggtrådar jag läst på nätet, som även hjälpt mig i mitt pågående bygge.
Jag hade nog hellre köpt din bil än många nyare.
Mitt tips är att det är någon som haft koll på arbetet som lagts på den och som inte kan skilja på ditt och mitt. Eller också är det någon som hade "tur" och inte visste vilken guldklimp den snodde.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Kul att de har hittat din mc i alla fall. Förhoppningsvis kommer personen som har tagit din husbil att kunna nyttjade då det är så många som känner till hur den ser ut.

En liten och enkel spårare är denna.
GEOSAFE GPSLARM

Den är billig och enkel att installera. Som bonus får man även med en styrning (från mobilen)som kan nyttjas efter behag.

//Jocke
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kul att de har hittat din mc i alla fall. Förhoppningsvis kommer personen som har tagit din husbil att kunna nyttjade då det är så många som känner till hur den ser ut.

En liten och enkel spårare är denna.
GEOSAFE GPSLARM

Den är billig och enkel att installera. Som bonus får man även med en styrning (från mobilen)som kan nyttjas efter behag.

//Jocke
Bra förslag. Har använt den under några år och den har ”bara” larmat om felaktig förflyttning 2ggr. Kräver inget abbonemang, dock ett laddat kontantkort. Skickar ett sms med kartbild när den kommit utanför inställt rörelseområde t.ex 1km. Kräver konstant matning med ström.
Kjell
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Den här har jag kikat på till husbilen förmodligen köper jag den redan till helgen, vill ha den bevakad då vi ställer in den för vinterförvaring. Sen vill jag iofs kunna tipsa polisen vart den befinner sig ifall den skulle bli stulen från uppfarten, visserligen är den kameraövervakad men hinner dom ta husbilen så vet vi ju inte vart dom kör.

https://www.kjell.com/se/produkter/...rack-extreme-v20-gps-tracker-20000-mah-p32179
  • Realtidsspårning
  • Geostaket och rörelselarm
  • Stöd för avlyssning
  • Använder ett inbyggt uppladdningsbart batteri (20000 mAh) som håller enheten i standby-läge i upp till 10 år eller aktiv spårning i upp till 360 timmar.
 
W

Weckman

Guest
Den här har jag kikat på till husbilen förmodligen köper jag den redan till helgen, vill ha den bevakad då vi ställer in den för vinterförvaring. Sen vill jag iofs kunna tipsa polisen vart den befinner sig ifall den skulle bli stulen från uppfarten, visserligen är den kameraövervakad men hinner dom ta husbilen så vet vi ju inte vart dom kör.

https://www.kjell.com/se/produkter/...rack-extreme-v20-gps-tracker-20000-mah-p32179
  • Realtidsspårning
  • Geostaket och rörelselarm
  • Stöd för avlyssning
  • Använder ett inbyggt uppladdningsbart batteri (20000 mAh) som håller enheten i standby-läge i upp till 10 år eller aktiv spårning i upp till 360 timmar.
Bara att gratulera. Jag har denna fast V10 och grymt nöjd. Fördelen är att du har ett skak skydd inbyggt i den. Larmar tom om någon tar i dörren på husbilen, ställbar känslighet. Även en mikrofon så du hör om någon är i bilen om larmet gått. Lätt att installera och och inget dyrt abonnemang med lång bindningstid.
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Igår på hemväg norrifrån så ringde polisen om att de hade hittat min lilla mc/skoter och att den skulle vara ok.
Väntar nu bara på nästa samtal där de säger att de hittat bilen!
Nu skall mina fordon förses med någon sorts spårutrustning. Tips?
Hälsningar
Bror


Håller tummarna för att bilen återfinns inom kort.

Vi valde denna:

Dantracker | GPS Spårsändare

Kostar en liten slant men inget krav på el-anslutning. Har funkat riktigt bra. Känns lite tryggare att kunna följa den om ut i fall att.

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tyvärr lite väl dyrt abonnemang på den..

Ej beroende av:
- 12V fast installation
- GPS-signal för att kunna ge en pos. (använder mobilnätet)

Båda dessa ger en stabilare lösning som borgar för funktion när så krävs.

Håller med om att abonnemanget gärna hade fått vara billigare men funktion får här gå före, anser jag.

// Niklas
 
F

F.d. 22252

Guest
Efteråt vet alla vad man borde gjort och vilka larm som borde vara installerade, men de flesta kan nog inte föreställa sej att någon skulle stjäla en 30år gammal husbil.
Så har jag tänkt länge sen finns det normalt inget andrahandsvärde i den den enda orsak jag kan se är om man vill ha den som bas för annat sattyg. Med risk för att bli kallad rasist vilket de själva gärna skriker när något går dem emot tror jag att det här är några som kommer från ett arabland eller östeuropa och kanske ute på plundringståg när folk lämnar sina sommarstugor och båtar. Bara att alla håller ögonen öppna. själv har jag och flera andra i östergötland delat på facebook.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har bra erfarenhet av Swetrack Lite. Som sägs ovan: den behöver ström från fordonets batteri.
Leste at de også har en variant med innebygget ladbart batteri og veldig lang standby tid MaxiTracker - SweTrack. Når den og sender melding når det er på tide å lade så kan det være en bedre løsning for noen hundrelapper mer.

En annen fordel med en ladbar er at den kan enda lettere gjemmes bort i eller på husbilen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Drygt en vecka sedan bilen stals. Känns liksom för jävligt. Väntar vidare och ser hur det går.
Verkar inte ha så stor nytta av något till husbilen just nu men kan ju passa på att uppmana andra husbilsägare att installera någon form av tracker.
Lätt att vara efterklok nu i mitt fall.
Återkommer
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
En dold brytare till avstängningen på insprutningspumpen är nog inte helt fel lär ju inte få igång den då och då behövs den inte spåras, förr i tiden tog man ju ut rotorn från fördelaren när man skulle lämna bilen en tid på okändplats. Och ibland glömde man att sätta tillbaka den. Gamla lås är ganska dåliga låste upp kompisens bil med gamla nycklar till hänglås tror jag och flyttade den några meter på skoj. En kompis med en Merca kupe som låst in sina nycklar kunde öppnas på samma sätt. Så lås kan man inte lita på, de electroniska låsen behöver bara störas ut så låser de inte eftersom de inte får någon låssignal sen är det fritt att plundra bilen så se alltid till att bilen är låst ordentligt. såna störapparater går att komma över från kina och det vet ju tjuvarna om.
 
Toppen