• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Golvvärme för husvagnsproducenter - folie på löpmeter. | Ebeco
Här står det mesta som behövs ladda ner en pdf med montageanvisning där finns nog allt du behöver veta.
Xps verkar vara samma sorts plast som man använder till sina värmegolv men med eget namn men med samma högsta temp angivelse ca 70grader.
Verkar som alla folier ligger på 80w/kvm och i din bil har du väl inte mer än högst 4kvm öppen golvyta vilket betyder max 320w värmeeffekt förmodligen mindre. Så det handlar om komfortvärme men du har ju värme så det räcker.
Tack Bengtic
Jag har max 2,5 m2 golvyta. Värme har jag antagligen men vet inte hur det kommer att bli? Golvvärme är bara som komfortvärme och det är ju enkelt att lägga nu när golvet inte är lagt. Det är ju inga pengar att tala om och transing o dyl kan hag ju köpa om behov skulle uppstå.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

mlaajanen, beträffande elfälten så finns det nog en orsak till att man använder dyra tunga transformatorer till golvvärme. För en del år sedan var det en massa uppståndelse att volvo på någon modell hade batteriet placerat baktill och elkabeln gick på golvet till motorummet, det skrevs om elektriska fält som inte var bra då.
Och då var det bara likström 12 volt.
Hade en vattensäng med separata uppvärmningar där man kunde mäta en spänning på över 100v mellan två personer och man kunde känna en vibrerande känsla om man tog på den som låg bredvid.
Jag löste det genom att trixa med kontakterna så fas och noll bytte plats.
elementen låg under vattenmadrasserna 20cm tjocka i glasfiberduk inuti ett rör av metall alltså helt åtskilda galvaniskt.
Förmodligen var det kapacitiv koppling och med den stora ytan blev det besvärande. Idag finns det mej veterligen varken vattensängar eller affärer som säljer dem, tror folk mådde dåligt av dem, själv fick jag ont i ryggen.
När jag lagade tv hade jag alltid en skruvmejsel med glimlampa med mej sk spänningsprovare, då slapp man skruva av högspänningskåpan i onödan om felet satt någon annanstans eftersom skruvmejseln lös på långt håll. Jag gjorde av med flera mejslar eftersom ett litet motstånd brändes av ibland bara av att man höll i närheten.
Elektriska fält är inte att leka med om man blir utsatt för dem länge.
Du är en mästare på att röra till saker:)

Att man har trafo är säkerligen helt enkelt för att det är driftsäkert enkelt beprövat och billigt, det är knappast nördiga elektronikexperter som konstruerar elgolv:D

Batteriet bak har massor med bilar, första gången jag hör något om det, betänk att det knappt går någon ström i den ledningen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fick nu svar från Ebeco. Det går alldeles utmärkt att lägga folien som jag beskrivit det senare. Nu blir det inköp av detaljer.
Bror,om du också skall lögga folie kan vi väl dela på en tång för installationen ?
Tack igen Bengtic för tipset.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Absolut Affe,
Bevakar annonsen, om du ill så kan du beställa och börja.
Vi bor ytterligare ett par Veckor i husbilen
Hälsn. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Underbart att sitta i husbilen när regnet faller på taket. Fantiserar lite om allt som kan ändras och göras bättre. Golvvärme som tidigare nämnts måste höja mysfKtorn enormt. Varit och tittat på matta idag, finns massor av färger och mönster att Välja mellan, vill också ha möjligheten att luta ryggstödet i dinetten men det är värre att lösa då det är en Vägg eller fasr ryggstöd. Återstår att fixa detta på något enkelt sätt.
Ute just nu plus 7 grader o h hällande regn och inomhus 22 härliga grader.
Nu sovdags
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ja det är nog en av de bästa lösningarna, väggen bakom stolarna brukar vara svår att flytta på och har man bälten så är det svårt att ändra något för att bli godkänd.
Många är bara två eller ensamma men dras ändå med bältade platser som låser upp allt.
Sen verkar många tro att det ska vara 90 grader mellan ben och rygg vilket aldrig är fallet, vi som är gamla kanske kommer ihåg släktmiddagar runt ett stort bord i timmar där stolarna inte gick att sitta på.
Jag har ju två platser bak där jag får ha passagerare men var dom ska sitta och hur framgår ingenstans och bälten finns ju inte. Borde ju kunna köra liggande sjuktransport svart men sen är ju problemet med dörren.
Men att ändra inredning till det man behöver som är snyggt och bekvämt förbättrar ju komforten enormt men förmodligen kan nästan bara ägare av gammelbilar dribbla lite, nyare bilar har bara tillgång till planlösning 1A med några mindre variationer för det mesta.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu har det hänt det som inte skall eller bör hända. Flyttade husbilen på campingen och råkade komma ut på gräs vars jord var en lervälling efter allt regn, så där fastnade bilen.......trots bra däck, snopet. Har aldrig hänt tidigare och i sanningens namn visste jag nog inte hur halfotad en husbil verkligen är, särskilt en framhjulsdriven bil. Campingen har ingen traktor eller fyrhjuling så det får bli mitt problem imorgon.
Orsaken till flyttningen var att jag skulle åka och tömma gråvattentanken på anvisad plats men icke. Skulle då tappa av tanken med hjälp av en hink men då ville inte den elektriska kranen fungera. Säkring eller....orkade inte felsöka ikväll så även det får anstå till imorgon. Känns ju inte bra eftersom regeln som gäller är ju "uppskjut inte till morgondagen vad du kan göra idag" men den regeln bryter jag idag.
Undrar om det inte är ett jordfel, tyckte kanske att belysningslampan på instrumentbrädan mattades lite då jag använde blinkers----ja jag har full blinkersoljebehållare så det blinkar när det skall.
Sitter ett antal jordkablar på en konsoll på vänster hjulhus och där kan det ju bli oxid mm.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Nu har det hänt det som inte skall eller bör hända. Flyttade husbilen på campingen och råkade komma ut på gräs vars jord var en lervälling efter allt regn, så där fastnade bilen.......trots bra däck, snopet. Har aldrig hänt tidigare och i sanningens namn visste jag nog inte hur halfotad en husbil verkligen är, särskilt en framhjulsdriven bil. Campingen har ingen traktor eller fyrhjuling så det får bli mitt problem imorgon.
Orsaken till flyttningen var att jag skulle åka och tömma gråvattentanken på anvisad plats men icke. Skulle då tappa av tanken med hjälp av en hink men då ville inte den elektriska kranen fungera. Säkring eller....orkade inte felsöka ikväll så även det får anstå till imorgon. Känns ju inte bra eftersom regeln som gäller är ju "uppskjut inte till morgondagen vad du kan göra idag" men den regeln bryter jag idag.
Undrar om det inte är ett jordfel, tyckte kanske att belysningslampan på instrumentbrädan mattades lite då jag använde blinkers----ja jag har full blinkersoljebehållare så det blinkar när det skall.
Sitter ett antal jordkablar på en konsoll på vänster hjulhus och där kan det ju bli oxid mm.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror
Attans, husbilen är ingenting man puttar igång heller med tanten bakom ratten precis, snökedjor kanske funkar bra eller!
Men du borde kunna mantrat KISS:D tänker på elektrisk kran såklart.

Rörande dessa jordplintar så skulle jag rekommendera att om du har varianten med flatstift där så gör om till ringdojer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hjälp jag har blivit dyselektiker förstår ingenting?
blinkersoljebehållare
ringdojer

Vi var ett helt gäng som sköt på en husbil där en fyrhjulsdriven dragare körde med vinchen så den kasade, den gick loss så småningom.
Framhjulsdrivna husbilar med sommar däck ska nog undvika gräsmattor vid regn- i sverige alltid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Et par tykke gummimatter eller spesialplattor presset inn til forkanten på hjulene er 4x4 folkets løsning når en kjører seg fast i slik leire. Kult med offroad kjøring der det er lovlig :D
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu har det hänt det som inte skall eller bör hända. Flyttade husbilen på campingen och råkade komma ut på gräs vars jord var en lervälling efter allt regn, så där fastnade bilen.......trots bra däck, snopet. Har aldrig hänt tidigare och i sanningens namn visste jag nog inte hur halfotad en husbil verkligen är, särskilt en framhjulsdriven bil. Campingen har ingen traktor eller fyrhjuling så det får bli mitt problem imorgon.
Orsaken till flyttningen var att jag skulle åka och tömma gråvattentanken på anvisad plats men icke. Skulle då tappa av tanken med hjälp av en hink men då ville inte den elektriska kranen fungera. Säkring eller....orkade inte felsöka ikväll så även det får anstå till imorgon. Känns ju inte bra eftersom regeln som gäller är ju "uppskjut inte till morgondagen vad du kan göra idag" men den regeln bryter jag idag.
Undrar om det inte är ett jordfel, tyckte kanske att belysningslampan på instrumentbrädan mattades lite då jag använde blinkers----ja jag har full blinkersoljebehållare så det blinkar när det skall.
Sitter ett antal jordkablar på en konsoll på vänster hjulhus och där kan det ju bli oxid mm.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror

En eller två omgångar av dessa är bra att ha med i bilen, väger inget och tar minimal plats .
 

Bilagor

  • 2B535FB0-348A-4820-A124-997E86174503.png
    2B535FB0-348A-4820-A124-997E86174503.png
    828,3 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hjälp jag har blivit dyselektiker förstår ingenting?
blinkersoljebehållare
ringdojer

Vi var ett helt gäng som sköt på en husbil där en fyrhjulsdriven dragare körde med vinchen så den kasade, den gick loss så småningom.
Framhjulsdrivna husbilar med sommar däck ska nog undvika gräsmattor vid regn- i sverige alltid.

Blinkersolja.
 

Bilagor

  • IMG_1248.JPG
    IMG_1248.JPG
    75,5 KB · Visningar: 28
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Om det blinkar lite sämre till vänster räcker det att fylla på lite mer på den sidan?
Jag tittade på Mekonomens webbsida men de verkar inte ha fått hem något.
Är det någon som vet det tyska ordet så jag kan söka på Ebay.:D
 
Toppen