• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Forsbergs fritidcenter

F

F.d. 53676

Guest
Hejsan!
Vi är ganska nya på det här med husbil och vet inte riktigt hur vi ska gå till väga.
Köpte en 08 Fiat T.E.C i aug-15. Det uppdagades lite skavanker och fel på bilen, men det skulle firman åtgärda, kanske kunde någon del ta lite längre tid pga att de behövde beställa delar.......
Nu är vi inne i nov. Vår husbil är hos Forsbergs för 4:e gången!
Den har nu stått där över en mån och fortfarande inte klar. Det som är besvärligt är tydligen ett nät till främre tackluckan.
Tydligen är det vääääääldigt svårt att få hem.
Det här har gjort att vi missat vår vinterförvaring!!
Vad gör vi, är det någon som har någon ide eller varit med om liknande??

Med vänlig hälsning
Jimmy
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Forsbergs fritidcenter

Det er ikke bare Forsbers Fritidcenter, der har problem med at skaffe dele hjem til vore Autocampere.

Dette er også et problem i Danmark. Og min reparatør fortæller, at det gælder for alle fabrikanterne for de forskellige mærker. Han har haft problemer med både Elnagh koncernen, Burstner koncerne og Hymer koncernen.

Hvis det samme var gældende for "almindelige" personbiler, så ville der komme et ramaskrig fra forbrugerorganisationerne, men vores marked er alt for lille til at der kan gøres noget ved det.

Fabrikkerne bestiller naturligvis reservedele hjem hos sine underleverandører, men de bruges jo fortrinsvis til at producere nye campere med, og så varer det så meget længere inden reservedele kan køres til Danmark, Norge eller Sverige.

Eneste måde at klare det på, er ved først at indlevere til reparation når reparatøren har ALLE dele hjemme på lager.
 

Rolf-14

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
5157
Medlemskap
2024
Sv: Forsbergs fritidcenter

Vi har en Rapido 2014. Blev påkörd bakifrån med skador på stötfångare, sidokjol och hjulhuskant. Visade bilen 1/6 hos Bengt i Örkelljunga som skulle beställa hem dessa tre saker. 24/8 ringde jag, de hade fått hem allt utom stötfångaren. Jag ringde 1/9 ingen stötfångare, ringde 22/9 ingen stötfångare och dom visste inte när. 23/9 fick jag sms där dom skrev att "preliminärt lev.datum var 30/10 och att den första som kom var fel, så tyvärr har ert ärende tagit längre tid än normalt". 2/11 ringde jag igen, men ingen som vet. Idag 12/11 har dom fortfarande inte fått någon.
Undrar om det är så här med alla husbilar som behöver reservdelar?

Vänliga hälsningar
Rolf
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Forsbergs fritidcenter

Hej

Vi har en Eura Mobil. Vårt duschgolv sprack, och när det togs bort gick även duschväggen i plast sönder. Golvet levererades efter några veckor, men duschväggen som kom var fel sort. På fabriken i Tyskland fanns tre st till, men ingen som kunde passa i vår bil. Nu har det gått en beställning till Eura Mobils underleverantör i Italien, och vi har fått besked att det kommer att ta åtta veckor! Det är bedrövligt, men vi är i alla fall glada att det är denna tiden på året. Bara att hoppas att leveransen har kommit tills vi ska ut och åka igen framåt vårkanten... Som någon annan skrev; vi är kungar bara tills husbilsköpet är i hamn!

Bo-A och Ingegerd
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Forsbergs fritidcenter

Vissa tillverkare bygger hållbart. Håll utkik efter duschgolv (och för den delen även diskbänkar) gjorda av "Mineralwerkstoff": Corian (orginalmaterialet från DuPont) eller kopior (exempelvis GetaCore).
Dessa material används i ett antal kvalitetsbyggen och även i en och annan pekuniärt överkomlig plåtis, exempelvis i CS Reisemobil Corona i vilken man faktiskt hittar en fullstor duschkabin.

aake
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Forsbergs fritidcenter

ja man kan ju fundera ? men de är inga fritidshus som många tror ? utan ett fritidsfordon och kvalite därefter ! vill jag duscha så drar jag ut slangen genom fönstret och duschar på utsidan ! lite nakenhet får grannarna stå ut med ! ska jag dansa gör jag det i avsedd lokal ej i fritidsfordon !:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Forsbergs fritidcenter

Ingen hjälp med delar men om det skulle bli så att ni måste hämta bilen och får problem med vinterförvaring så har en bekant en stor uppvärmd lokal utanför Falköping där han tar emot husbilar .
Bor ni i Botkyrka så kanske man kan ta tåget från Falköping eller om ni ändå kör med egen bil till Forsbergs och dubbla bilar hem.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Forsbergs fritidcenter

Hej....Eftersom ni inte har en premium husbil så skiter dom i er...:cool:Skulle ni köpa en Concorde så skulle ni få hjälp när som helst....:yes:Money rules..:D
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Forsbergs fritidcenter

Håller inte riktigt med om detta. Ett påhopp på Forsbergs utan grund. Vi har alltid fått det bemötande och den service vi begärt och förväntat oss. Detta grundar jag mig på efter att ha haft två Frankia från Forsbergs samt en beg. Charthago köpt hos Forsbergs.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Forsbergs fritidcenter

Enklast är att kolla vad jag har för bil. Just nu har jag en Knaus plåtis så då är det en premiumbil.:D

Skämt åsido,
Jag vet inte kriterierna (om det finns några) men den dyrare tredjedelen av bilar i samma storleksklass borde rimligen kunna vara ett riktmärke.

Sen finns det ju tillverkare som bara tillverkar "premiumbilar" och då blir dom rimligen premiummärken.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Forsbergs fritidcenter

Vi har haft fjorton Husbilar. Vi började åka husbil när barnen var pyttesmå i slutet på 80-talet. Jag är tekniskt intresserad och gillar att plocka och ev förbättra de fordon vi har ägt genom åren!

Min tanke om skillnaden mellan en premiumbil och en "vanlig" är att det oftast ligger i detaljerna.....typ hur noga en bil är sammansatt, matriellval, eldragning osv osv!
I den bilen vi äger nu är tex. hörn och liknande filade för att de inte skall skava på vattenslangar och eldragning! På vissa ställen sitter det även mjuk tape för att ytterliggare skydda! Sånt gillas:), detta är ett exempel i min tankevärld på vad som betäcknar en premiumbil!

Sen är det inte sagt att en Premiumbil är felfri, nä långt därifrån! Jag tror att det finns "måndagsexemplar" i mycket större utsträckning bland alla husbilsfabrikat än bland vanliga bilar!
Vi som konsumenter är nog mycket tolerantare till en husbils ev. fel (fritidsprodukt) än vad vi är mot personbilen (nyttopryl)!
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Forsbergs fritidcenter

Vi har en Hobby Van -07. Det är knappast en "premiumbil". Den är inte ens köpt hos Forsbergs, men som generalagent fick de serva den och åtgärda garantiskador under garantitiden eftersom vi bor närmre Hyssna än Stockholm. Vi är mycket nöjda med bemötande och insatser från Forsbergs sida under garantitiden och därefter.
Senast bytte de takluckan i badrummet för oss. Reservdelen från Tyskland kom faktiskt tidigare än beräknat och hade väntat på oss i en dryg månad innan vi kom hem från höstresan. (Silvertape höll ihop den spruckna luckan under den resan.) Går husbilen/bilen att köra väntar vi in leveransen av reservdelar innan vi lämnar in bilen på verkstad.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Forsbergs fritidcenter

Hej. Är också väldigt nöjd med Forsbergs där jag köpte min första Dethleffs begagnad. Dom fixade mitt trasiga toalettgolv på ett utmärkt sätt. Hade gärna handlat av dom igen, gäller ju bara att dom har den begagnade bil som jag vill ha.
/sören
 
Toppen