Fordonstyp PB eller LB

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av B-O, 21 Januari 2009.

  1. B-O

    B-O HBK Medlem

    Inlägg:
    78
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6061
    När man kontrollerar en husbils reg.uppgifter står det fordonstyp PB eller LB. Jag har märkt att det står PB när bilarna är importerade och LB när de är sålda i Sverige. Vad är skillnaden och vad har det för betydelse?
    Tacksam för svar
    B-O
     
  2. KuMaNi

    KuMaNi HBK Medlem

    Inlägg:
    1,330
    Kommun:
    Laholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    50
    Sv: Fordonstyp PB eller LB

    Idag registreras samtliga husbilar som Pb oberoende om de är privatimporterade eller om någon Husbilsfirma importerat. Husbilar med registrering tillbaka i tiden kan vara registrerade som Lb - lätt eller tung.
     
    B-O gillar detta.
  3. Michael Johansson

    Michael Johansson HBK Medlem

    Inlägg:
    7,012
    Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Sv: Fordonstyp PB eller LB

    LB eller PB typ 2 har betydelse i de fall bilen väger mer än 3 500kg beträffande körkortsbehörigheter.

    I parkeringshänseende finns också skillnader när platser är skyltade med P och tilläggstavla Personbil.
     
    B-O gillar detta.
  4. Nisse oi Näsåker

    Nisse oi Näsåker HBK Medlem

    Inlägg:
    1,698
    Kommun:
    Emmaboda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    64
    Sv: Fordonstyp PB eller LB

    Om jag inte har fel så ställs det helt andra krav på stolar och säkerhetsbälten i en Pb jämfört med Lb.
    Rätta mig om jag svamlar. Det har ju hänt förr :)
     
  5. Bengt-Åke Linder

    Bengt-Åke Linder HBK Medlem

    Inlägg:
    6,159
    Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1424
    Sv: Fordonstyp PB eller LB


    Det vore intressant att se detta på papper från VV/Transportstyrelsen vad som gäller för LB reggade .
     
  6. Tommy-59

    Tommy-59 HBK Medlem

    Inlägg:
    1,857
    Kommun:
    Nässjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2475
    Sv: Fordonstyp PB eller LB

    Förra veckan pratade jag med såväl Transportstyrelsen som Bilprovningen om att ändra bilen vi köpt, bilen är av årsmodell 2006 men enligt reg.beviset är den Lätt Lastbil. Enligt TS behöver jag bara registreringsbestiktiga och be att de klassar om den till PB 2, enl TS var brytpunkten för bilar med bostadsinredning och fasta sovplatser från LB till PB 2 vid halvårsskiftet 2006. Anledningen till att jag funderar på detta är möjligheten att väga upp den för bättre lastförmåga. Bilprovningen var lite svårare att få besked av, för att öka vikten till tex 3800 kg så måste jag ha ett intyg från sluttillverkaren som styrker att bilen klarar den högre vikten, men även kunna visa att jag utfört förändringar, vad det skulle vara för förändringar kunde de inte svara på.
     
  7. F.d. 1997

    F.d. 1997 Guest

    Sv: Fordonstyp PB eller LB

    Det verkar vara samma krav för Lätt LB och PB, dock är det enbart certifierade bältesinstallationer som gäller för tung LB. Tung LB kommer långt ner i texten.

    Det är skillnad i regelverket på antalet tillåtna passagerare i PB kontra LB. PB inte fler än Registerade passagerare. LB inte fler än vad det finns fasta säten.
    /David

    Personbil och lätt lastbil

    Övergripande krav

    2 §
    Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
    1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG (se 2 kap. 33 §) eller enligt ECE-reglemente 16,
    2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven i direktiv 76/115/EEG (se 2 kap. 21 §) eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
    3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.

    3 § Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk före den 1 januari 2005 skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte
    1. uppfylla kraven i 2 §, eller
    2. uppfylla kraven i 4 – 15 §§.

    Krav enligt 3 § 2

    4 §
    Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.
    Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.
    Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.

    5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som skall vara försedda med upprullningsdon.
    Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) även ha bilbälten på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten.
    Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits behöver dock inte ha bilbälte.

    6 § Bilbälte skall vara
    1. typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG,
    2. typgodkänt enligt ECE-reglemente 16, eller
    3. typgodkänt av Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket.

    7 § Bilbältenas fästpunkter skall
    1. uppfylla kraven i direktiv 76/115/EEG,
    2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 14, eller
    3. uppfylla kraven i 9 – 13 §§.

    8 § Bilbälten skall vara så monterade att deras installation
    1. uppfyller kraven i direktiv 77/541/EEG,
    2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 16, eller
    3. uppfyller kraven i 14 §.

    9 § Fästpunkter för bilbälte skall vara placerade i fordonets karosseri eller säte.
    Övre effektiv fästpunkt (se fig. 1) skall vara placerad minst 450 mm ovanför H-punkten och bakom ett vertikalplan genom H-punkten vinkelrätt mot bilens längsgående symmetriplan. Den övre fästpunkten får vara reglerbar så att den med ett enkelt grepp kan flyttas mellan olika höjdlägen för att önskad bandgeometri skall erhållas. Det är tillräckligt att kraven på placering är uppfyllda för ett höjdläge.
    De nedre effektiva fästpunkterna (se fig. 1) skall vara placerade på var sin sida om sittplatsens symmetriplan. Avståndet mellan de två vertikala plan som parallellt med sittplatsens symmetriplan passerar genom dessa nedre fästpunkter skall vara minst 350 mm. Dessutom skall de vara placerade så att avståndet mellan planen och sittplatsens symmetriplan är minst 120 mm.
    Vinkeln a (se fig. 2) skall vara minst 30° och högst 80°. Vinkeln a bör vara så nära 60° som möjligt. Under­skrider avståndet mellan H-punkten och nedre fästpunkt 100 mm får vinkeln a dock vara minst 10° och högst 80°.
    I personbil och lätt lastbil av 1979 eller tidigare års modell får fästpunkterna vara placerade enligt svensk standard SMS 2470 utgåva 1 eller om fordonets konstruktion är sådan att kraven enligt standarden inte kan uppfyllas på annat lämpligt sätt.

    10 § Fästpunkter för bilbälte skall under minst 0,2 s motstå de krafter som dessa utsätts för vid provning enligt 11 §eller 12 §.

    11 §
    Fästpunkter för trepunktsbälte skall vid provning förenas med ett bälte vars höftband och diagonalband genom dragok (se fig. 3 och 4) samtidigt utsätts för var sin kraft F av 13,5 ± 0,2 kN. Krafterna skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs­gående symmetriplan. Värdet på krafterna skall uppnås så snabbt som möjligt. Finns omlänkare skall vid provningen diagonal­bandet löpa genom omlänkaren.

    12 § Fästpunkter för höftbälte skall vid provning förenas med ett bälte som genom dragok (se fig. 3) utsätts för en kraft F av 22,3 ± 0,2 kN. Kraften skall riktas framåt med en vinkel av 10° ± 5° över horisontalplanet och parallellt med karosseriets längs­gående symmetriplan. Värdet på kraften skall uppnås så snabbt som möjligt.

    13 § Om fästpunkt är placerad i bilsäte skall det vid provning enligt 11 och 12 §§ samtidigt anbringas en kraft horisontellt rakt framåt i sätets tyngd­punkt som motsvarar 20 gånger sätets vikt.

    14 § Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer och så att låsets fasta delar inte kan förväxlas samt att det vid normalt använd­ningssätt kan fungera tillfredsställande.
    Lås till bilbälte får inte lätt kunna öppnas oavsiktligt. Bilbälte skall kunna låsas och öppnas med en hand. Detta gäller dock inte bälte för sittplats i säte för mer än en åkande.
    Hårda bältesdelar såsom lås och inställningsdon får inte ligga an mot kroppens framsida när bältet är påtaget.

    15 § H-punkten skall bestämmas genom att en provnings­docka enligt ECE‑reglemente 14 placeras på sätet. För säten med justerbara ryggstöd skall vinkeln mellan dockans torsolinje och en lodlinje genom H-punkten vara så nära 25° som möjligt.

    Buss

    16 §
    Buss som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare, med undantag för buss som tillverkats för tätortstrafik med utrymmen för ståplatser för att medge frekventa förflyttningar av passagerare, skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
    1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG eller ECE-reglemente 16,
    2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven enligt direktiv 76/115/EEG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
    3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven enligt direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.

    17 § Buss som förses med bilbälte efter ibruktagandet skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte uppfylla kraven i 16 §.

    Tung lastbil

    18 §
    Tung lastbil som tas i bruk efter den 1 januari 2004 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,
    1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG eller ECE-reglemente 16,
    2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven enligt direktiv 76/115/EEG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och
    3. ha installationen av bilbälten som uppfyller kraven enligt direktiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.

    19 § Lastbil som förses med bilbälte efter ibruktagandet skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte uppfylla kraven i 18 §.
     
    juan.norte, sm7asl och B-O gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.