• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatten!

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Har någon försökt att sätta sig in i hur Transportstyrelsen har funderat ut hur vi ska betala fordonsskatten? Jag har försökt men det, är en djungel utan rim och reson.
Förra året betalade vi skatt efter fordonsvikt, i vårt fall 4250 kg ( 08 års modell)
Det blev 1672 kr/kvartal = 5015 svenska kronor.
I år räknas skatten efter co utsläpp (som en vanlig personbil) i vårt fall 252 gr/km
(2012 års modell)
Då blev helt plötsligt skatten 2633 kr/kvartal! skaplig höjning tycker jag, nästa 60 % höjning!!!
Verkar som Transportstylesen har hitta en ny mjölkko!
Dessutom finns inte Husbilar med i förteckningen över "skattepliktiga fordonskategorier"
Man undrar lite hur dom har resonerat för att komma fram till dessa formler !
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Fordonsskatten!

Tycker det med dagens teknik både gå att ordna så man kan ställa av och på sina fordon med ett enkelt sms, undrar om det inte finns liknande tjänster ? (nån som vet ?)
En tanke jag haft som också alltid kört dieselbil har varit att isf bara ställa på den dagen jag kör och sen av direkt igen. Sen kanske på nästa dag osv.. Låter förvisso ganska jobbigt med med både skatt och försäkring skulle det göra ganska många tusenlappar på ett år.
Har som sagt inte provat än men med tanke på hur efektiva dom är på att begära in pengar så finns det säkert något som gör att det inte fungerar. bara en tanke.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fordonsskatten!

Det finns en app där du med ett klick kan ställa på och av ditt fordon. Den heter Mina fordon.

photo-706185.jpg


Beträffande skatten betalas den inte per kvartal utan tertial och husbil är personbil (2) i skattesammanhang.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fordonsskatten!

Att ställa på en dag och ställa av dagen efter funkar tydligen, men därefter får man vänta c:a två veckor innan man ställer på igen annars så räknas inte den senaste avställningen.;)
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Fordonsskatten!

Att ställa på en dag och ställa av dagen efter funkar tydligen, men därefter får man vänta c:a två veckor innan man ställer på igen annars så räknas inte den senaste avställningen.;)

Aha då föll ju den iden, Det var ju lite synd :)
Men gällande försäkringen borde det iaf fungera då. :mcride:
 
Toppen