• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

En annan möjlighet är att använda knappen Rapportera inlägg uppe till höger i varje inlägg och påtala din nöd så kan vi i HBK Web göra eventuella korrigeringar.

Dock är vi restriktiva med korrigeringar av stavning förutom i de fall där det kan vara nödvändigt för att sökfunktionen skall fungera. Det är ju som vi alla vet bättre att det skrivs med ett och annat stavfel än att det inte skrivs alls.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Håller med till 100% i de flesta fall. Men i detta fall blev det mycket roligare med Aakes inlägg:wink:;)
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Hanskatt (aake) kan väl inte vara slutklämmen på ett för många av oss nästan obegripligt ämne.
Jag tog fram mitt CoC för att se om man kunde tjäna någon krona eller ej.
CoC består av 1-52 punkter. Vilken/vilka punkter är intressanta i sammanhanget?
I pkt 48 står exempelvis följande:
Typ 1 (g/km oder (g/kWh)
CO: 0,036 HC: 0,010 NOx:0,356 HC+NOx: 0,366 Partikel: 0,047

Säger detta något av intresse i sammanhanget?
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Idag kom beskedet
Gamla skatten efter årets höjning 8454kr
Nya skatten efter inskickat dokument 7255kr
D.v.s. En dryg hundring lägre än föregående år.

/Bengt
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Efter en kortare frånvaro så tittar jag åter på mitt CoC och där står under pkt 49:
entfält nach Anh. Xl, Anl. 1 Nr. 39, 2007/46/EG

vad kan detta betyda??

De få orden är väl tyska, som jag inte behärskar, men det är en hänvisning till någon artikel i EU direktivet för godkännande av motorfordon.

Jag har ingen punkt 49 i mitt CoC.

Jag har bara sett ett CoC tidigare (förutom det jag har på mitt nuvarande fordon) och där var det också punkt 49.
Tillverkaren kan kanske utforma dokumentet hur dom vill.
Kolla om det är en punkt där det står "CoC"
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Så här såg mitt CoC ut:

Bild CoC

94510d1421745330-coc.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Jag har ingen punkt 49 i mitt CoC.

Detta är helt korrekt.

I direktiv 80/1268/EEG (bifogas) kan man fördjupa sig i det här med utsläppsdeklaration.

Eftersom det inte krävs, och är ett kostsamt förfarande, finns det (mig veterligen) inte någon husbilstillverkare som låtit genomföra testet.

Alla deklarerade utsläpp för husbilar är därför (med största sannolikhet) ett osant intygande.
 

Bilagor

  • Direktiv 80_1268.pdf
    161,4 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

CoC-dokumentet är utfärdat av Fiat och gäller för ett av Fiat byggt fordon enligt de specifikationer (mått, vikt m m) som står i dokumentet.

Visste inte att Fiat bygger husbilar...

Nä nu vet du det!

I CoC från La Strada står under punkt 49 => n/a (not available)

Vid registreringsbesiktning fick jag värdet som är angivet av Fiat. Antingen transportstyrelsen eller besiktningsmannen som fyllt i uppgiften.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt

Hela hanteringen av fordonsskatt baserat på koldioxidutsläpp beräknat på CoC-intyg är egentligen skrattretande, då koldioxidproduktionen är linjär i förhållande till bränsleförbrukning.

Dvs det enda rätta vore att fordonen belastades med en grundvägslitageavgift i förhållande till fordonets totalvikt/användningssätt(tex yrkesfordon, privatfordon, fritidsfordon=husbil=ringa påverkan) och därefter påslag direkt på literpriset bränsle, dvs de som förbrukar mest får betala mest. Om man nu bara ska titta på koldioxiden; partiklar, kvävedioxid etc verkar ju inte spela någon roll....

Fördelen skulle också vara att många nog lärde sig köra mer "Eco" än idag, sänkning av snitthastighet=högre säkerhet?

Då de flesta har ganska inrotade körsträckor per år så tror jag att staten ändå kunde bedöma det kommande årets verkliga intäktsbehov och säkra påslaget, kanske i överkant, till bränslepriset.

Men dylikt låter sig naturligtvis inte göras ens OM vi hade en vettig riksdag, tack vare vårt kära EU-medlemskap...

Så en vacker dag puttrar det kanske ett gäng HB.s med kaffemuggar på instrumentbrädan i Stockholms innerstad med omnejd, vi betalar ju som alla andra...:yes: och bråttom det har man ju inte som turist :D
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Vår plåtis fick skatten kraftigt sänkt till 5482:- då säljaren hjälpte mig att skicka in intyg. Hade annars varit 8000!! Så det var värt att få in (rätta) uppgifter, men de borde ju vara rätt så riktiga då bilen inte är påbyggd förutom markisen...
Conny & Ingmari:spinny:
 
Toppen