• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt

F

F.d. 55383

Guest
Hej på Er!

Vår fantastiska LMC årsmodell 2011 3.0 litersmotor automat väger 4250 Kg.

Citat från Skatteverket:

Husvagn-Svensson AB i Lidköping har till Skatteverket inkommit med uppgifter om att CO2-värdet för fordonet har ändrats från 252 g/km till 224 g/km.

Den nya fordonskatten är enligt dagens uppgifter 7053 kr.

Bertil Järnström
Skatteverket

214-12-19

Kan det vara något för Er?

Med vänlig hälsning.
Stefan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fordonskatt

Stefan

"Husvagn-Svensson AB i Lidköping har till Skatteverket inkommit med uppgifter om att CO2-värdet för fordonet har ändrats från 252 g/km till 224 g/km."

Hur går detta till? Hur ändrar man CO2-värdet?:confused: Den hade väl ett värde när den registrerades första gången?:D

Bennie
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fordonskatt

Jo!

Sorry!

Det är bara leverantören som kan ansöka om ändring.

Jag ville bara hjälpa och tipsa! Och får man skit för det! Och det är inte första gången!!!!!!!!!! Det är därför jag har minskat att ge mina tips.

En ledsen Stefan.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fordonskatt

Jo!

Sorry!

Det är bara leverantören som kan ansöka om ändring.

Jag ville bara hjälpa och tipsa! Och får man skit för det! Och det är inte första gången!!!!!!!!!! Det är därför jag har minskat att ge mina tips.

En ledsen Stefan.

Jag är glad för dom. Fortsätt gärna.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fordonskatt

Jo!

Sorry!

Det är bara leverantören som kan ansöka om ändring.

Jag ville bara hjälpa och tipsa! Och får man skit för det! Och det är inte första gången!!!!!!!!!! Det är därför jag har minskat att ge mina tips.

En ledsen Stefan.

Fortsätt med tipsen och strunta i dessa plumpa angrepp!
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Fordonskatt

Hej igen,

Efter en massa telefonsamtal lyckades jag mjölka ut av diverse tjänstemän tillgångavägssättet. Det var inte lätt. Och då var Joel på H. -V. Sv. /undviker reklam/ vänlig att hjälpa mig. Det kostar en slant om man inte har det redan vid leverans.
Har man inte fått en sådant, då tar transportstyrelsen någotslags medelvärde och beskattar bilen där efter.
Mvh.Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fordonskatt

Det var inte meningen att mitt inlägg skulle vara oförskämt på något vis. Vad jag menade var att då husbilen registrerades första gången så hade den ett CO2-värde. Hur kunde man 3 år senare ändra detta värde till ett lägre? Hade det blivit fel då bilen registrerades då den var ny?

Bennie
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Jag har också skickat in nya uppgifter till Skatteverket men dom har lång handläggningstid,jag skickade in mitt COC intyg 21/12-14 och ringde och kollade 21/1-15 för att kolla så att ärendet fanns, och det gjorde det men det låg på kö!
Hoppas det blir ordnat till det är dax för påställning
/Bengt
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Uppfinnaren..

Vet du vem som intygat utsläppet, är det Tyska LMC eller du har kanske inte själv sett dokumentet.

Jag har själv försökt få värden från Knaus Tabbert utan framgång.
Enl. Skatteverket är det på gång med en ny formel för uträkning av koldioxidskatten.

//Kjellåke
 

Kroken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
11391
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Hej Alla!!
Det borde väl inte spela nån roll om det är en LMC, Adria, McLouis eller ett annat HB märke, drivlinan är den samma i de flesta så då borde väl alla kunna hävda reducering av skatten?? eller tänker jag fel??? om någon lyckas så borde alla med samma årsmodell/drivlina få sänkt skatt?? Kanske räcker med ett reg.nr för att hävda detta?
Ha De!!
Mvh/Bosse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Jo!

Sorry!

Det är bara leverantören som kan ansöka om ändring.

Jag ville bara hjälpa och tipsa! Och får man skit för det! Och det är inte första gången!!!!!!!!!! Det är därför jag har minskat att ge mina tips.

En ledsen Stefan.

Tråkigt att du ska behöva känna så! Vissa inlägg borde inte skrivits överhuvudtaget! Men försök att se alla som tackar och är positiva istället, låt inte enstaka gnälljönsar förstöra varken ditt humör eller dina inlägg. Tycker det var ett mycket bra tips och det var absolut inte reklam i mitt tycke.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Fordonskatt

Citat Från Kroken: Hej Alla!!
Det borde väl inte spela nån roll om det är en LMC, Adria, McLouis eller ett annat HB märke, drivlinan är den samma i de flesta så då borde väl alla kunna hävda reducering av skatten?? eller tänker jag fel??? om någon lyckas så borde alla med samma årsmodell/drivlina få sänkt skatt?? Kanske räcker med ett reg.nr för att hävda detta?
Ha De!!
Mvh/Bosse

Så bordet det vara. Det är ju motorn inte bodelen som släpper ut !
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Och varken LMC, Adria, McLouis eller någon annan husbilstillverkare har låtit testa hur stora utsläppen är efter att de gjort sina påbyggnationer.

De som anger ett utsläppsvärde (oftast "lånat" från drivlinans utsläpp i originalutförande) gör sig alltså skyldiga till osant intygande.

Samma gäller för dem som i efterhand skriver ut ett intyg som de inte har något belägg för.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fordonskatt

Du har rätt i vad du säger förutom "De som anger ett utsläppsvärde (oftast "lånat" från drivlinans utsläpp i originalutförande) gör sig alltså skyldiga till osant intygande." Det finns väl inga andra värden att tillgå. Det är ju drivlinan som släpper ut CO2 inte bodelen & mej veterligen gör inga bodeltillverkare några emissionstester.

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fordonskatt

Visst är det så, men ju tyngre ekipage ju större utsläpp. Finns troligen regler för under vilka förutsättningar utsläpp skall mätas, men knappast i närheten av maxlast där många husbilar ligger idag.
Men inte tusan skall man betala mer skatt än nödvändig.:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Bennie!

Har fått intrycket att vi brukar ha samma åsikt i dessa frågor, men nu måste jag fråga dig:

Menar du på fullt allvar att den som bygger en riktigt stor ("Liner-storlek") helintegrerad husbil baserad på Fiat Ducato (Morelo har sådana och N+B har haft, för att ta ett par exempel), ska kunna ange Fiats ursprungliga utsläppsvärde utan att ha några som helst belägg för att husbilen har lika lågt utsläpp som ett oinrett Ducato-skåp?
 
Senast ändrad:
Toppen