• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt vs miljödiesel

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hörde OKQ8:s reklam på radion om minskat CO2 utsläpp från deras miljödiesel.

Miljödiesel minskar det fossila CO2 utsläppet med minst 20 %.
Ett fordon med en förbrukning på 1 liter/mil släpper med ”vanlig” diesel ut ca 260g CO2/km, utsläppet med miljödiesel blir ca 210 g CO2/km.

Då borde fordonskatten minska på den skattesatsen som bygger på fordonets reggade CO2 utsläpp:confused:.
Man kanske ska skicka in tankkvittona till Transporstyrelsen och få en kreditering.:wink:

Am I right? Am I wrong? Or am I just dreaming? (citat*: Erasure)
*för nytillkomna generationer
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt vs miljödiesel

Hej
problemet är att "miljödieseln" har lägre energiinnehåll och medför därmed högre förbrukning.
I Sverige har vi dålig diesel sett ur energiinnehåll (utspädd) när man tankar utomlands sjunker förbrukningen med någon dl direkt.
vid körning här hemma brukar jag ha en snittförbrukning på ca 0,91-0'93 och utomlands ca 1dl lägre. Men i somras provade jag en "miljömack" i norra Tyskland (hela macken var grön) med den kom jag aldrig under 1,04 och det på relativt plan mark.
Med denna miljödiesel låg förbrukningen 25% över den vanliga dieseln.

/Stig
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt vs miljödiesel

Hej
problemet är att "miljödieseln" har lägre energiinnehåll och medför därmed högre förbrukning.
I Sverige har vi dålig diesel sett ur energiinnehåll (utspädd) när man tankar utomlands sjunker förbrukningen med någon dl direkt.
vid körning här hemma brukar jag ha en snittförbrukning på ca 0,91-0'93 och utomlands ca 1dl lägre. Men i somras provade jag en "miljömack" i norra Tyskland (hela macken var grön) med den kom jag aldrig under 1,04 och det på relativt plan mark.
Med denna miljödiesel låg förbrukningen 25% över den vanliga dieseln.

/Stig

Jag har ingen egen erfarenhet av förbrukningen mellan de olika kvalitéerna.
OKQ8 anger inget energivärde på sin hemsida. Däremot skriver Preem följande om sin miljödiesel (evolution):

Påverkar Evolution Diesel bränsleförbrukningen?
Nej, med Evolution Diesel får du samma bränsleförbrukning som vanlig ACP Diesel.

Ger Evolution samma motoreffekt?
Ja, Evolution Diesel har samma energiinnehåll som vanlig ACP Diesel och effekten blir därmed exakt den samma.

Detta hitta jag på OKQ8:s hemsida, säger dock inget om förbrukningen
Är denna diesel lika bra som den vanliga?
Diesel Bio+ är teknisk likvärdig den vanliga diesel och i vissa fall bättre. Den är t.ex. renare och har ett mycket högt cetantal. Ett högt cetantal betyder att motorn svarar snabbare på gaspådrag och ger en mjukare gång. Den inblandade förnybara dieseln är helt fri från svavel och aromater.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt vs miljödiesel

Hej igen

Energijämförelsen görs här med den Mk1 ACP diesel som säljs på Svenska mackar. ACP är en tillsats som i regel består av 5% inblandning av rapsmetylester.Denna diesel säljs mig veterligen bara i Sverige.

I övriga världen säljs den "vanliga" dieseln som är Mk3 diesel, det säljs även Mk3 diesel i Sverige, dock ej på några mackar.

Det finns ej heller några dieselpumpar som är särskilt konstruerade enbart för Sverige vilket medfört många pumphaverier.

Skall en energijämförelse mellan dieselbränslen göras så bör man som jämförelse utgå från Mk3 disel som är den förhärskande dieselkvalitén i omvärlden.
 
F

F.d. 11253

Guest
Sv: Fordonsskatt vs miljödiesel

Hörde OKQ8:s reklam på radion om minskat CO2 utsläpp från deras miljödiesel.

Miljödiesel minskar det fossila CO2 utsläppet med minst 20 %.
Ett fordon med en förbrukning på 1 liter/mil släpper med ”vanlig” diesel ut ca 260g CO2/km, utsläppet med miljödiesel blir ca 210 g CO2/km.

Då borde fordonskatten minska på den skattesatsen som bygger på fordonets reggade CO2 utsläpp:confused:.
Man kanske ska skicka in tankkvittona till Transporstyrelsen och få en kreditering.:wink:

Am I right? Am I wrong? Or am I just dreaming? (citat*: Erasure)
*för nytillkomna generationer

I vilket fall så borde man väl kunna tanka miljödiesel om man importerar/för in ett fordon? Vid registreringsbesiktningen kontrollerar de ju dina värden, kan man då dra ner CO2-utsläppet så får du ju en lite trevligare siffra på registreringsbeviset. Synd att jag inte såg denna tråd för två veckor sedan, då skulle jag ha testat. Nu var det tysk diesel och det hamnade på 246 CO2/km.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt vs miljödiesel

Hej igen

Energijämförelsen görs här med den Mk1 ACP diesel som säljs på Svenska mackar. ACP är en tillsats som i regel består av 5% inblandning av rapsmetylester.Denna diesel säljs mig veterligen bara i Sverige.

I övriga världen säljs den "vanliga" dieseln som är Mk3 diesel, det säljs även Mk3 diesel i Sverige, dock ej på några mackar.

Skall en energijämförelse mellan dieselbränslen göras så bör man som jämförelse utgå från Mk3 disel som är den förhärskande dieselkvalitén i omvärlden.
Vet inget om skillnader vad avser energiinnehåll i diesel i jämförelse mellan Sve/Tyskl.
Kan inte heller, enl färddatorn, konstatera någon skillnad i förbrukning vid jämförbar körning och andra yttre förutsättningar.

Inblandningen i dieseln är 5% (som ovan) i Sverige resp vanligtvis 7% vid pumpar i Tyskland (där finns dock rena lastbilspumpar som saknar märkning).

I Tyskland har jag tankat både 7%-vanlig diesel och lastbilsdiesel, utan att kunna konstatera någon säkert mätbar förbrukningsskillnad. Därför är det enda som jag kollar att dieseln som jag tankar uppfyller standarden "EN 590" vilket är vad 99,999% av alla marknadens dieselmotorer kräver och är konstruerade för.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt vs miljödiesel

I vilket fall så borde man väl kunna tanka miljödiesel om man importerar/för in ett fordon? Vid registreringsbesiktningen kontrollerar de ju dina värden, kan man då dra ner CO2-utsläppet så får du ju en lite trevligare siffra på registreringsbeviset. Synd att jag inte såg denna tråd för två veckor sedan, då skulle jag ha testat. Nu var det tysk diesel och det hamnade på 246 CO2/km.

Är det inte så att CO2 utsläppet är ungerfär samma, skillnaden är väl att med miljödiesel så blir det mindre utsläpp av det fossila CO2.
 
Toppen