• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Om man nu som i mitt skaffat en ny HB, med första regdatum under 2011 och med en totalvikt överstigande 3,5 ton kanske man bör överväga att registrera denna som tung lastbil. Är det någon som har kännedom om för- och nackdelar med en sådan omregistrering och låter den sig överhuvudtaget sig göras?
Lasse :santa1:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

För att registrera en husbil som lastbil KRÄVS numera att det finns lastutrymme som sträcker sig från golv till tak (utan genomgång och förmodligen med krav på väggens beskaffenhet beträffande tålighet). Saknas det så blir den reggad som Personbil klass II.

Undrar hur skatten på äldre tyngre fordon (3,5 ton och uppåt) påverkas vid omregistrering till personbil fr.o.m. 2011? Är det inregistreringsdatum som gäller eller omregistreringsdatum?
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

OM det nu blir så att skatten höjs till de nivåer det spekuleras om kanske en liten cortége på sisådar en 1000 husbilar till riksdagshuset får politikerna att ändra mening. Man kan ju upprepa den några gånger om de inte fattar första gången.
:(:(:wall::wall:
Kan franska bönder så kan vi!!!
:msn_thumbup::msn_thumbup:
Det är skamligt att ta ut sådana skatter på husbilar som på sin höjd tillryggalägger ett par hundra mil om året (i Sverige).
Om man antar att skatten blir t e x 12 000/år så blir det 33 kronor om dagen. Påställningsavgiften är 50 kronor.
Så i princip lönar det sig att ställa av husbilen om man inte skall använda den för en längre tid än två dagar.
Likaså om man stannar exempelvis på en camping utomlands någon vecka.
Många av- och påställningar blir det, (och förmodligen mindre pengar i statskassan om vi alla ställer av bilarna när de inte används).

:reindeer-icon: GOD JUL alla husbilsvänner :snowman-2-icon:
Tillönskas av "Rebellen" Wizard
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Du ha helt rätt Wizard! Precis detta satt jag och tänkte på i bilen efter ha varit och handlat de sista julklapparna. För min del kommer det nog också att bli en massa av- och påställningar. Det får väl bli det sätt som vi drabbade kan agera kraftigast på. Eller kanske skall vi göra som du föreslår, likt de franska bönderna ta till långa karavaner. Men har vi tur kanske någon Campingorganisation typ SCR kan hjälpa oss, de har ju vad jag förstår redan synpunkter på andra saker när det gäller oss husbilare.
Lasse :snowman-2-icon:
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

OM det nu blir så att skatten höjs till de nivåer det spekuleras om kanske en liten cortége på sisådar en 1000 husbilar till riksdagshuset får politikerna att ändra mening. Man kan ju upprepa den några gånger om de inte fattar första gången.
:(:(:wall::wall:
Kan franska bönder så kan vi!!!
:msn_thumbup::msn_thumbup:
Det är skamligt att ta ut sådana skatter på husbilar som på sin höjd tillryggalägger ett par hundra mil om året (i Sverige).
Om man antar att skatten blir t e x 12 000/år så blir det 33 kronor om dagen. Påställningsavgiften är 50 kronor.
Så i princip lönar det sig att ställa av husbilen om man inte skall använda den för en längre tid än två dagar.
Likaså om man stannar exempelvis på en camping utomlands någon vecka.
Många av- och påställningar blir det, (och förmodligen mindre pengar i statskassan om vi alla ställer av bilarna när de inte används).

:reindeer-icon: GOD JUL alla husbilsvänner :snowman-2-icon:
Tillönskas av "Rebellen" Wizard

Vad jag vet så är minsta tid du kan ha påstält din husbil 2 veckor.

Även om du ställer av bilen efter en dag får du betala 2 veckors skall dock ej försäkring.

Att sen ta ut 50 kr i påställningsavgift när vi gör jobbet och det inte skickas ut något skattemärke tycker jag är skit.
Mvh Bert
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Detta kan jag läsa på skatterverkets hemsida ang. fordonsskatt:
Ser inte ut att vara någon skillnad
Fick göra om tabellen lite eftersom det inte går att lägga till flera mellanslag.

Bilaga till lag med särskilda bestämmelser om fordonsskatt

År 2011-2012

Bilaga till lag (2006:228)
Träder i kraft den 1 januari 2011 enligt lag 2009:1471.
Upphör att gälla den 1 januari 2013 enligt lag 2009:1472.

Lätta lastbilar och personbilar klass II som kan drivas med dieselolja

Skattevikt, kg Grundbelopp Tillägg/100 kg över den lägsta skattevikten

Skattevikt 0 - 1 300 Grundbelopp 2187 Tillägg 0
Skattevikt 1 301 - 1 600 Grundbelopp 2339 Tillägg 59
Skattevikt 1 601 - 3 000 Grundbelopp 2517 Tillägg 178
Skattevikt 3 001 - Grundbelopp 5018 Tillägg 0


År 2013 ->
Bilaga till lag (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt
Träder i kraft den 1 januari 2013 enligt lag 2009:1472.

Skattevikt, kg Grundbelopp Tillägg/100 kg över den lägsta skattevikten

Skattevikt 0 - 1 300 Grundbelopp 2187 Tillägg 0
Skattevikt 1 301 - 1 600 Grundbelopp 2339 Tillägg 59
Skattevikt 1 601 - 3 000 Grundbelopp 2517 Tillägg 178
Skattevikt 3 001 - Grundbelopp 5018 Tillägg 0
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Du har rätt men denna tabell gäller fordon som är registrerade före 2011-01-01.
Detta så långt jag förstått innebörden.
Hälsn
Lasse
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag vill tacka Per som startade denna tråden för att han gjorde oss uppmärksamma på denna skatte ändring.
Tydligen okänt för många av oss, inklusive mig själv.

Kan ju vara bra om någon har en oregistrerad husbil pga import eller nybeställning, att se till att den blir inregistrerad i år.

Tack också för att jag därmed blev uppmärksammad på att på mitt reg.bevis stod felaktigt 386 g CO2 halt.
Detta protesterade jag mot och har fått det borttaget. Skall ej finnas på Pb 2 inregistrerad 2010 eller tidigare.
Tack också för att jag nu vet att min Pb blir 500:- billigare i årsskatt. :ball-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Ju fler statliga tjänstemän på alla de olika departementen ju fler påbud och regler måste vi räknar med.

(men tänk vad bra det vore om de inte gjorde någonting utan bara var statstjänstemän, för de flesta blev nog livet lite enklare. (även om det kostar))
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Hej Rolandn
Trevligt i allt elände att det blev uppskattat.
Jag har kämpat vidare och fått fram att en Fiat 40H 3,0 -10
med manuell växellåda skulle ha en CO2 halt på 328 g/km
detta ger en skatt på 11776:- enl en dam på Transportstyrelsen.

Mvh Per Tibemo
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt 2011

Detta har jag också missat. Tack för påminnelsen!
Efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till att frågan utgår från klimatpropositionen (2008/09:162) "En sammanhållen klimat- och energipolitik - klimat" som tydligen blev klar 17 mars 2009.
Riksdagsbeslut togs troligen juni 2009 för att innehållet i propositionen skulle användas på klimatmötet i Köpenhamn 2009.

Debattartikeln "Vi höjer nu skatten rejält på koldioxid och diesel" i DN (förmodligen våren 2009) är mycket tydlig på en del punkter. Och nu är vi snart där!
Man kan fråga sig var debatten i övrigt har varit om detta.

Jag bifogar ett uttdrag ut debattartikeln i DN http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/326864 (inlägg 20 i denna tråd)

”Vi höjer nu skatten rejält på koldioxid och diesel”
Skriven av finansminister Anders Borg, näringsminister Maud Olofsson, och miljöminister Andreas Carlgren.

"Regeringen presenterar innehållet i den kommande klimatpropositionen: Energiskatten på diesel höjs med 40 öre per liter, men nya miljöbilar befrias från fordonsskatt under de första fem åren. Energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter. Första höjningen med 20 öre ska ske från januari 2011 och den andra med lika mycket från januari 2013. Samtidigt kommer skatten att öka ju mer koldioxid ett fordon släpper ut. Från och med 2011 höjs skatten med 5 kronor för varje gram extra gram koldioxid en bil släpper ut. Nya miljöbilar befrias däremot från fordonsskatt från januari 2010. ......

........ Samtidigt tar vi nästa steg mot att öka beskattningen av utsläppen genom att öka koldioxidrelateringen i fordonsskatten. Koldioxidbeloppet i den koldioxidbaserade fordonsskatten höjs från 15 till 20 kronor per gram koldioxid som överstiger 120 gram koldioxid per kilometer. Vilket innebär att skatten från och med 2011 höjs med 5 kronor för varje gram koldioxid en bil släpper ut. Nya lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar inordnas i den koldioxdbaserade fordonsskatten. Bränslefaktorn för dieselbilar sänks och miljöfaktorn ersätts med ett fast belopp. Sammantaget innebär det att fordonskatten på dieselbilar sänks.

Vidare föreslår vi att energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter. En första höjning med 20 öre bör ske den 1 januari 2011 och en andra höjning med 20 öre den 1 januari 2013. ......."
V-backen :santa-3-icon:
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

det är inte vettigt ny bil med partikelfilter skall betalla mer en en gammal bil som spyr ut mer svart rök det handlar nog inte om miljön utan att skina oss på mer pengar du har en bra ide wizard mvh håkan
:santa-3-icon:
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Detta kan jag läsa på skatterverkets hemsida ang. fordonsskatt:
Ser inte ut att vara någon skillnad
År 2011-2012
Bilaga till lag (2006:228)
Träder i kraft den 1 januari 2011 enligt lag 2009:1471.
Upphör att gälla den 1 januari 2013 enligt lag 2009:1472.
Lätta lastbilar och personbilar klass II som kan drivas med dieselolja
Skattevikt, kg Grundbelopp Tillägg/100 kg över den lägsta skattevikten
Skattevikt 3 001 - Grundbelopp 5018 Tillägg 0
År 2013 ->
Bilaga till lag (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt
Träder i kraft den 1 januari 2013 enligt lag 2009:1472.
Skattevikt, kg Grundbelopp Tillägg/100 kg över den lägsta skattevikten
Skattevikt 3 001 - Grundbelopp 5018 Tillägg 0

Får fram samma info/resultat som Affezell vilket för vår del med en PB/klass II innebär oförändrad skatt (= 5.018 Sek)! Annan relevant info från berörd myndighet i denna fråga som berör PB/klass II kan jag inte hitta?
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt 2011

Frågan är om formeln för uträkning av skatten i Auto Motor & Sport även gäller dieselbilar över 3,5t ? Har gjort en uträkning för en Fiat 3,0 Mjet 40( 226g/km) och får skatten till 6574kr. Jag har beställt en sådan för leverans i vår. Jag blev chockad när jag läste om de nya skattereglerna, som var helt okända för mig då jag gjorde min beställning.
:santa-2-icon:Önskar alla en GOD JUL
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Fordonsskatt 2011

Var har du fått 226g ifrån? Enl Transportstyrelsen fick jag 328g.

Här kommer länken en gång till. För er som inte hittar den.

Så här bestäms skattens storlek efter den 1 januari 2011 - Transportstyrelsen

Se framför allt nedanstående.
Koldioxidutsläpp

Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för Euro 5, miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.
Lätta lastbilar, Lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2011 kommer att beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut.
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt 2011

Jag har laddat hem senaste manualen för Fiat X250 och där framgår CO2 utsläppet för de olika motorerna. Uppgiften enl "According to the European Directive in force (g/km)". Hoppas verkligen att det stämmer.
Hälsninigar
Per
:santa1:
 

Bilagor

  • LUM_X250_EN.pdf
    27,1 KB · Visningar: 122
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonsskatt 2011

Jo, de siffrorna stämmer för skåp varianter och liknande.

Ej för husbilar som är tyngre och framförallt har ett betydligt större luftmotstånd.

Som jag tidigare skrev så hade man räknat ut för min husbil med 3,0 motorn o automat 386 g/km.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 2011

Detta tycker jag ser just ut Per . Transportstyrelsen kan ju knappast sen hitta på egna siffror för att skinna husbilägare mm. Jag har ju en Volvo XC70 5cyl med co halt 219gr den är ju på 185 hk och 2,4 L vridmoment 400nm, motormässigt skiljer den sig ju inte så mycket från Fiat me 4cyl 160 Hk 400nm. Det är ju väldigt märkligt att Fiatmotorn skulle spotta ut över 100gr till i Co halt eller?
Nog kan en Italienare vara korkad som "normänn" men så dåliga motorer tror jag inte de tillverkar. Ta nu inte illa upp Knut det var ett skämt!!!!

:snow-icon:
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Fordonsskatt 2011

Då måste man på Trafikstyrelsen eller någonstans sitta och räkna fram luftmotstånd mm på alla varianter av husbilar med 3,0 motorn då. Sådan resurser finns tydligen när det gäller dra in så mycket skatt som möjligt.
Hälsningar
Per :snow-icon:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen