• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt 10792 kr/år

karwik

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
8224
Medlemskap
2024
Skatt för direktimporterade bilar ska beräknas på skälig grund enligt Transportstyrelsens regelverk. Är det skälig grund att beräkna skatten till 10792 kr/år för en Burstner Ixeo 726 av årsmodell 2011 ? Hur mycket betalar ni i skatt för motsvarande husbilar ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Måste vara fel. Det finns ju en formel för att räkna ut skatten på husbilar.
Vad är totalvikten och är det automat ?
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Hej!
Vi har en Ixeo Plus 726, 2010. Vi regade den inte förrän 2011, vi betalar 8614. Jag har frågat varför de flesta med samma motor har en skatt på 7900 och fått svaret att det är för att vi har en comfortmatic växellåda och att det inte står i regbeviset hur mycket utsläppet är. Jag kan inte mycket om bilar, men tror att jag skrivit rätt.

Kerstin
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Vi har en direktimporterad TEC Freetec 708 Ti 2006 uppvägd till 3850 reggad 2011 skatt 7900:-/ år.
Gunilla
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Importerade vår Burster ixeo 650 2011 i höstas, 2,3liters motor, manuell växellåda och 3500kg.
7900kr blev vår skatt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Alla bilar registrerade from 2011 med totalvikt 3500 kg el mer skall ha en årsskatt på 7900:-
Om den dessutom har automat så tillkommer 699:-
Eftersom Fiat inte vet vad påbyggnader och dyl kommer att väga kan detta inte anges av Fiat därför kommer alltid CO2 värdet att vara beräknat på husbilar.
Först är det en grundavgift på 360:-.
CO2 utsläppet är beräknat till 252 g/km och man betalar 20:-/gram utöver
120 gram. Man betalar alltså för 132 gram. Detta belopp + grundavgiften multipliceras med en faktor på 2.55.
Sist tillkommer en miljöavgift om 250:-

Ändrat fr.om år är att vikten inte skall spela någon roll när CO2 värdet beräknas utan alla PB II går under samma beräkning.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Alla bilar registrerade from 2011 med totalvikt 3500 kg el mer skall ha en årsskatt på 7900:-
...

Finns säkert en anledning till att vi har en totalvikt på 3495 kg. Vi betalar ändå 7900:-, trots att den faktiskt inte har tillräckligt hög totalvikt, enligt dig Affezell. Kan det vara fel tro?

//Lg
 

Crewboy

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Är det inte dags att vi börjar säga ifrån till våra politiker!

Vad betalar man för motsvarande lastbil i skatt?

Hur mycket betalar man i skatt för en tung, bensinslukande personbil, som körs många fler mil per år?

Kanske dags att vi beger oss till Örebro och blockerar stan för att visa vårt missnöje?
Är vi riktigt många kan det bli en bra happening, som får skattmasen att öppna ögonen!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Skatten för en Hobby 75TL 2012, 5ton med 3-lit/177hp och aut/robotlåda är under 2013 7.379:- och inget annat! Skatten var 7.900 skatteåret 2012 men har sänkts 2013 och tills vidare!
Samma skattesatser gäller för alla motsvarande HB/drivlinor >3,5 ton reg from 2011, oavsett om de har manuell eller aut-låda i varje fall för svensksålda husbilar med Fiatdrivlinor.

Möjligen är det så att man via bilregisteruppgifter skiljer ut robotlådor tillv from 2012 (t.ex Fiats) och därefter, från motsv tillv 2011 och tidigare därför att de senare har högre bränsleförbrukning = ofördelaktigare utsläpp, saknar ex partikelfilter om det nu påverkar skatteuttaget!
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Skatt för direktimporterade bilar ska beräknas på skälig grund enligt Transportstyrelsens regelverk. Är det skälig grund att beräkna skatten till 10792 kr/år för en Burstner Ixeo 726 av årsmodell 2011 ? Hur mycket betalar ni i skatt för motsvarande husbilar ?

Nej det är inte skäligt, och det verkar inte vara någon logik för skattesatsen. Gamla tunga bilar med större utsläpp än moderna bilar verkar ha lägre skatt.
Beskatta bränslet istället, det blir mer rättvist.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Nej det är inte skäligt, och det verkar inte vara någon logik för skattesatsen. Gamla tunga bilar med större utsläpp än moderna bilar verkar ha lägre skatt.
Beskatta bränslet istället, det blir mer rättvist.

Jag håller med om att husbilars beskattning är bra konstig, men jag undrar om argumentet att beskatta bränslet istället för husbilar verkligen är bra.

Som exempel kan man tänka sig hur folk i glesbygd skulle reagera om bränslebeskattningen höjs för att nöjeskörning med husbil ska bli billigare.

Bara en tanke, mvh jocke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt 10792 kr/år

Nej det är inte skäligt, och det verkar inte vara någon logik för skattesatsen. Gamla tunga bilar med större utsläpp än moderna bilar verkar ha lägre skatt.
Beskatta bränslet istället, det blir mer rättvist.

Vi hade ju ett motsvarande system i många år. Km-skatt för dieselbilar med en mätare i framhjulsnavet där man skulle stämpla och skicka in ett skatteunderlag varje kvartal (om jag minns rätt). Och stämpla ur och in vid gränspassage.
Fungerade bra vad jag förstår men blev väl kanske lite väl mycket administration (och kanske en del problem med fusk med mätarna?).
Den sista husbilen där jag hade sådan mätare var denna fyrhjulsdrivna Pillos på 90-talet, där du kan se km-skattemärket upptill centralt på frontrutan:
img446 (Large).jpg

aake
 
Toppen