• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonskatt

F

F.d. 7642

Guest
Sv: Fordonskatt

Har idag pratat med transportstyrelsen,,,,det är endast koldioxidutsläppet som bestämmer hb-skatten,
Automatlåda räknas inte enligt Ts

Fick själv en smärre överaskning, förra veckan när jag fick min nya bil, skatt 8900:-
Sverige är fullt av konstiga beräkningar,

Ha det.. Rolf
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fordonskatt

Har idag pratat med transportstyrelsen,,,,det är endast koldioxidutsläppet som bestämmer hb-skatten,
Automatlåda räknas inte enligt Ts

Fick själv en smärre överaskning, förra veckan när jag fick min nya bil, skatt 8900:-
Sverige är fullt av konstiga beräkningar,

Ha det.. Rolf

Men om inget värde på koldioxidutsläpp finns angivet i fordonshandlingarna så använder Bilprovningen ett schablonbelopp, med tillägg för automatlåda och även för fyrhjulsdrift (vare sig den är inkopplingsbar eller permanent).

aake
 
F

F.d. 53339

Guest
Sv: Fordonskatt

Skatt bör enligt min åsikt betalas efter verkliga förhållanden och inte enligt schablonberäkningar. På samma sätt som vi betalar inkomstskatt baserat på verklig inkomst så borde skatt som beräknas efter koldioxidutsläpp betlalas efter de verkliga utsläppen d v s efter vilken sträcka fordonet tillryggalagt multiplicerat med utsläppen. Med dagens teknik vore det ganska enkelt att montera en liten gps-sändare i varje fordon som registrerade den verkliga körsträckan. Alternativet är att schablonbeskatta de tre första åren och därefter debitera efter uppgifter från bilprovningen. En husbil som körs 500 mil på ett år släpper ut betydligt mindre koldioxid än en mindre personbil som körs 2000 mil men husbilen får betala en betydligt högre koldioxidbaserad skatt som schablonberäknats.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Lägger man skatten på bränslet så får man betala efter förbrukning, liten förbrukning = mindre utsläpp = lägre skatt.
Plus skatt efter fordonets axleltryck för rättvis fördelning av slitaget på vägarna.
 
Senast ändrad:
Toppen