• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonskatt

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Skatten på husbil höjdes till 7900kr 1/1 2011.Detta var en stor höjning som knappast motsvarar CO2 utsläppet. Inte nog med detta om man har en automatväxlad husbil höjs skatten ytterligare ca:700kr.
Är det någon som kan svara på vad som motiverar denna höjning? Hittar inte något skrivet om detta på Transportstyrelsen?
Det är väl även tillägg för 4WD?:(:(:(
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fordonskatt

Skatten på husbil höjdes till 7900kr 1/1 2011.Detta var en stor höjning som knappast motsvarar CO2 utsläppet. Inte nog med detta om man har en automatväxlad husbil höjs skatten ytterligare ca:700kr.
Är det någon som kan svara på vad som motiverar denna höjning? Hittar inte något skrivet om detta på Transportstyrelsen?
Det är väl även tillägg för 4WD?:(:(:(

jätteproblem per-inge,,en skatt som inte har nån som helst relevans till körsträcka,,vilket den naturligtsvis skall ha,,alla släpper ut olika,,ja kan bara be dej att protestera,,
de har ja gjort nåra år,,folkpartiet i riksdan har samma tankar som vi,,skriv till dom,,ju mer ju bättre,,
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Fordonskatt

Stig Forsberg (medarbetare i Husbilentest) har överklagat den nya husbilsskatten. Det tog lång tid innan någon myndighet ens kunde ge besked till vem man skulle överklaga. Själv skrev jag en motion till årets M-kongress i ärendet (och den blev inte avslagen).
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Att skatten blir 7900 kr / år beror väl egentligen på att husbils imporörerna inte redovisar koldioxidutsläppen till Transportstyrelsen och då får man maxbeloppet.
Jag köpte själv en bil i våras (2012) med totalvikt på 3650 kg och räknade då med att skatten skulle bli 7900 kr /år men den är "bara 4993 kr / år". Kan se på mina fordonsuppgifter att min bils koldioxid utsläpp är 195 g / km.

På min V70 från 2009 betalar jag 5197 kr / år alltså är husbilen PB2 med totalvikt på 3650 kg billigare än en Volvon PB1 med totalvikt 2310 kg från före 2009

Vad har ni som betalar 7900 kr / år för värde på erat koldioxid utsläpp?


Martin
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fordonskatt

Martin om du bara betalar 4993:- per helår så har de återigen gjort ett fel.
Tyvärr inte ovanligt. Själv fick jag ett fel åt andra hållet och då var jag så klart mer angelägen än du att få rättat till det.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Jag todde också att det blivit fel och ställde frågan här på forumet och det visade sig vara flera stycken som hade samma skatt som mig och deras förklaring var att vår importör (Vi hade alla McLouis bilar) anget koldioxidmängden till Transportstyrelsen.

Men det kanske är som du säger att något blivit fel.

Martin
 
F

F.d. 30024

Guest
Sv: Fordonskatt

Martin!
195 g/km låter väldigt lite. Enligt mina beräkningar motsvarar detta c:a 0,75 l/ mil. Jag har aldrig sett en husbil i närheten av så låg bränsleförbrukning. 1 lit/mil torde vara det minsta i blandad körning ofta mycket mer. Så enligt min mening far McLouis med osanning. Hur transportstyrelsen kan gå på detta är för mig en gåta.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Fordonskatt

Mc Louise med 150 hk Fiat.
Bl. körning 195 g/km 7,4L/100km
Landsväg 174g/km 6,6L/100km

Detta låter för bra för mig också. Kanske ska vi lägga ner tråden
så vi inte väcker den björn som sover. :p:p:p

Har bara kört drygt 200 mil med min bil, och då låg den på 0,95.
Kan bli bättre ner jag lärt mig att växla i rätt tid och motorn har fått gå 6-700 mil.

Bernt
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fordonskatt

2012, Karmann Davis 620, 3500 kg. 150HK
Euro 5, 195.0 CO2 g/km
Skatt 4993kr

Hitills körd 185 mil, blandad körning.
Enligt färddatorn 8.8L/100km (med vinterdäck).

Inbillar mig att 8.8L/100km blir lägre efter ytterligare några
100 mils inkörning och med sommardäck monterade.
Handlingarna talar om 6.6L - 7.9L/100km beroende på körstil.

De nya motorerna har blivit bränslesnålare.

Mvh
/mårten
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fordonskatt

Men handlingarna vet nog inte att det är en husbil= full last hela tiden! :)

Jag utgår från att man ska se siffrorna i handlingarna såsom riktvärden och som påverkas av körstil, lastförhållanden och andra påverkande förhållanden.
Mvh
mårten
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fordonskatt

Jo, men säkerligen för en Ducato genomsnittsbil, troligen skåpbil med vikt under 2000 Kg och som går utan last ibland, det gör ju inte våra husbilar?! :wink:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fordonskatt

Jo, men säkerligen för en Ducato genomsnittsbil, troligen skåpbil med vikt under 2000 Kg och som går utan last ibland, det gör ju inte våra husbilar?! :wink:

Själv kan jag fn bara utgå från vad min färddator informerar mig om (fn 8.8L/100km) (med lastad husbil 3500kg och med vinterdäck) och att detta ligger nära vad mina fordonshandlingar anger för värden.
Mvh
mårten
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Många intressanta inlägg om utsläpp- skatt- bränsleförbrukning/mil mm.
Jag ställde ytterliggare en fråga i mitt inlägg och det varför man skall betala ytterligare 700 kr i skatt för att man har en automatväxlad bil. Med en modern automatlåda som sköts av en robot minskar bränsleförbrukningen.
Ytterligare ett sätt att ta pengar från oss utan grund eller??
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fordonskatt

Min har 237 g/km, certifikat från Tyska TUV.
Bränsleförbrukning i snitt 8.7/100 km

Leif
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Fordonskatt

Chausson C1V1 Fiat 130Hk
Förbrukning Blandad körning 7,4/100km.
Totalvikt 3500kg
årsmodell 2012
Co2 utsläpp 195g/km
ÅRSSKATT 4993
 
Toppen