• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ford chassi - Al ko chassi

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 TID 130hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo T660
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Finns det någon som har erfarenhet av skillnaden mellan Ford Transits chassi kontra Al ko chassi.
 
F

F.d. 50069

Guest
Ett Alkochassie är ett "eget" chassie som har tillverkats av just ALCO. Det liknar väldigt mycket ett husvagnschassie. Alltså väldigt lågt byggt tack vare att det är avfjädrat med sk. Torisionsstavar som ligger inne i själva axeln, detta ger också fina köregenskaper tack vare att hjulen blir oberoende av varandra i själva rörelsen upp å ner!
Chassiet bultas på en i princip avkapad hytt där bakdelen kapats av( eller om de levereras så?). Sen vinner man på att det är lättare att bygga bilar med dubbelgolv med ALCO chassiet för iom att chassiet är mycket lägre så kan man anordna dubbelgolv (som är grymt bra)utan att bilarna blir så höga!

Hur Fordchassit ser ut vete tusan, men jag undrar om det finns Ford med ALCO chassie! Ford chassiet vet jag finns med både bak och framhjulsdrift, eller har funnits!
Har man ett orginalchassie så får man oftast ett lite högre sådant med nackdelar som en stel bakaxel och därmed liiite sämre vägegenskaper. Sen är orginalchassiena nästan till 100% avfjädrade med bladfjädrar som inte ger samma följsamhet och komfort som ALCO chassiets Torisionstavar!

Fler synpunkter från andra?
 
Toppen