• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Forbedre ventilasjonen mot frontrute

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Tenker å forbedre ventilasjonen mot frontruten når man står ro.
Har en helintegrert bobil med Alde varme der en rørslynge går hele veien under frontruten. Fortsatt kan kondens oppstå ved vått vær/matlaging, selv ved lufting via vinduer/takluken.
Tror dette kan løses ved å montere et par 12V vifter skjult under dekslet fremst på dashbordet (har ca. 5 cm tilgjengelig høyde der det er plass til en eller flere vifter).
Se bilde under, er det noen som har prøvd en slik løsning med f.eks. denne typen vifte? Erfaring med denne type vifte, støy/vibrasjoner?
Tenkte å montere en "speed controller" på viften(e).
 

Bilagor

  • IMG_0630.PNG
    IMG_0630.PNG
    773 KB · Visningar: 105
R

Rolf.M

Guest
Hei
Jeg lurer på om du har fått testet ut viften, jeg har en IL 725QB med samme problem.

Jeg har også ett problem til, får ikke varme fra ALDE til motoren og motsatt. Bruker pumpen i benk bak førersetet uten noen virkning. Prøver også å få varme fra motor til ALDE ved å bruke bryter på venstre side av ratt. Heller ikke dette har noen virkning. Er dette noe du har testet ut?

Mvh Rolf.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Etter litt mer erfaring med bruk av bobilen oppstod kondensproblemet bare et par ganger til før den ble satt på vinterlagring. Har derfor satt prosjektet på vent!
Mulig jeg fortsetter prosjektet når sesongen begynner til våren.

Vi hadde også eksakt samme problem som du har med varmeveksler-funksjonen på Alde. Hørte at pumpen gikk, men ingen varme til bodelen fra motoren under kjøring, eller til motoren fra Alde.
Fant selv årsaken til problemet. Fabrikken hadde montert sirkulasjonspumpen slik at den nederste slangen hadde fått en skarp knekk, med det resultatet at kjølevannet fra motoren ikke kunne sirkulere! Løsningen ble i vårt tilfelle, å løsne på den ene festeskruen til sirkulasjonpumpen, og vri den ca. 30 gr. Dette rettet ut slangen så kjølevannet kunne sirkulere igjen. Dårlig kvalitetssikring fra fabrikkens side!
Sirkulasjonspumpen er montert rett ovenfor varmeveksleren bak førersetet, under L-sofaen. Enkelt å komme til, gjort på 5 min!
Mulig dette også er årsaken til ditt problem!

IMG_4752.JPG
IMG_4762.JPG
Mvh.
willow
 
R

Rolf.M

Guest
Hei igjen takker for svar. Har nå sjekket på min bil, men her ser det helt greit ut inn og ut fra pumpen. Slangene går jo vider i dobbeltbunn, så her er det vanskeligere å få sjekket. Får overlate til forhandleren å feilsøke videre.

På vår bil har vi også problem med det blå LED lyset i dusjen, det skrur seg på av seg selv. Har du merket noe til dette?

Mvh Rolf.
 
Toppen