• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folkvett

F

F.d. 29620

Guest
Sv: Folkvett

Jag är en hälsare, och möter jag nån som inte hälsar, kan jag garantera att den personen kommer få de med inlevelsefulla och glada hälsningarna någonsin vid varje efterkommande möten, om inte annat än för att tillfredsställa min egna vetskap om att jag irriterar dem till maxgränsen!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Finns ju också de som kommer till en ställplats för att sova och sedan fortsätta inte för att bo där.

Leif

Hur menar du?
Jag tänker att om någon säger "Hej" eller "God Morgon" eller liknande vänlig hälsningsfras hinne rman väl hälsa tillbaks oavsett om man skall sova en eller flera nätter?

// Niklas
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Hur menar du?
Jag tänker att om någon säger "Hej" eller "God Morgon" eller liknande vänlig hälsningsfras hinne rman väl hälsa tillbaks oavsett om man skall sova en eller flera nätter?

// Niklas

Jag hälsar altid även fast det finns de som inte noterar det. Har nog varit med om att man inte hälsar tillbaka men tänkt att de vill vara ifred.

Kanske alla inte bryr sej om att ha kontakt.

Leif
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Men ännu så är det väldigt sällan att nån hälsar på oss på en ställplats i Sverige men tolkar det så att de tror att vi inte kan svenska.

Leif
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Folkvett

Jag pratar eller hälsar alltid på de jag möter på ställplatsen. Möter jag en hundägare när jag är på gång med toakasett blir det alltid kommentaren från min sida. Motion behöver vi alla, en del med hund o andra med toan. Anne-Louise
,

Är man ute med hunden träffar man nästan alltid på trevliga människor :)
Har inte upplevt samma respons genom att gå ut med toan.... :D
 

Bilagor

  • Nikko IMG_0976_1024.jpg
    Nikko IMG_0976_1024.jpg
    62,4 KB · Visningar: 656

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Jag hälsar altid även fast det finns de som inte noterar det. Har nog varit med om att man inte hälsar tillbaka men tänkt att de vill vara ifred.

Kanske alla inte bryr sej om att ha kontakt.

Leif

Jag ser ingen motsättning i att vara ifred och vara artig.

Nu är vi ju alla olika (och tur är väl det) fast jag tycker det är ohyfsat/oartigt att inte hälsa tillbaks oavsett hur mycket jag vill vara ifred. Hör jag hälsar jag tillbaks. Det kräver så lite av mig!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Folkvett

Vi hälsar alltid men om folk inte hälsar tillbaka så bryr vi oss inte om det. Det kan dock vara stor skillnad på hur man blir bemött av allmänheten beroende på vilket fordon man kommer i. När vi kör in en by för att handla med husbilen är det i stort sett aldrig någon som hälsar eller talar med oss även om det händer ibland.
Vi har många år av långfärder med motorcykel bakom oss och här är det en slående skillnad, i stort sett var man har stannat har det kommit fram bybor och börjat tala med oss oberoende av vilket land man varit i, genom dessa kontakter har vi många gånger fått tips om sevärdheter som inte är så officiella eller vägar som man bör undvika eller tvärtom. Många rutter har ändrats efter tips från lokalbefolkningen.
Det här är något vi saknar med husbilen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Folkvett

Vi hälsar alltid men om folk inte hälsar tillbaka så bryr vi oss inte om det. Det kan dock vara stor skillnad på hur man blir bemött av allmänheten beroende på vilket fordon man kommer i. När vi kör in en by för att handla med husbilen är det i stort sett aldrig någon som hälsar eller talar med oss även om det händer ibland.
Vi har många år av långfärder med motorcykel bakom oss och här är det en slående skillnad, i stort sett var man har stannat har det kommit fram bybor och börjat tala med oss oberoende av vilket land man varit i, genom dessa kontakter har vi många gånger fått tips om sevärdheter som inte är så officiella eller vägar som man bör undvika eller tvärtom. Många rutter har ändrats efter tips från lokalbefolkningen.
Det här är något vi saknar med husbilen.

Också min erfarenhet från drygt 15 års mc-semestrande i Europa 3-4v/år.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Folkvett

Ja tyvärr är det så, Sverige i en nötskal , svensken är nog väldigt inbunden jämfört med andra länder det märker man redan i Danmark på väg neröver Europa. Vi är väldigt gnälliga vi svenskar och samtidigt oerhört konflikträdda men glädjande nog finns det många undantag :) :)
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Folkvett

Håller i stort med alla dem som påpekat den flagranta skillnad i uppförandet som finns mellan en svensk och utländsk ställ- och campingplats. Ett förhållande som också har det positiva med sig att det ger upphov till många skratt vid de tillfällen jag föreläser och berättar om våra många dråpliga förehavanden och möten från våra 40 år av aktivt husvagns- och husbilsresande i och utanför vårt kära hemland.

Själva väljer vi att se det hela ur ett humoristiskt perspektiv. Att exempelvis möta alla oförstående blickar (samtliga fyllda av tvivel gällande min promillehalt) efter att jag i arla morgonstund kommit in i en svensk servicebyggnad och utropat ett glatt "godmorgon" till alla bakom handfat och duschar är en sak som i alla fall jag lever på hela dagen.

Livet är för kort för att irritera sig på alla surkart i ens omgivning.

Staffan
 

swalmat

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4887
Medlemskap
2024
Sv: Folkvett

Har rest i Europa sedan 1990 och inte märkt någon skillnad mot i Sverige på vänlighet mellan grannar på ställplats eller camping. Men det kan bero på hur man själv är.
 

Nordkaparen

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
25464
Medlemskap
2024
Efter att ha kört genom hela Sverige från Skåne upp till Gbg o vidare E45 hela vägen till Karesuando över till Finland o ner till Haparanda sen E4 Skåne igen.Jag upplever att de flesta vinkar o hälsar glatt utanför de större städerna o på landsbygden men söder om Gävle blir de mer sällan. Om de sen beror på att trafiken blir stressigare här.På stp får man ju bjuda till själv med en liten hälsning:twitcy:;)
Urban
 
F

F.d. 55989

Guest
Hälsa på ställplats och camping ska man göra, men det larviga vinket när en annan av alla tusentals husbilar möts är ett stort Nej
 
Toppen