• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
På vår helintegrerade husbil som tidigare varit försäkrad i Codan/Caravan, var det aldrig några problem med att få en glasskada åtgärdad.
Ett samtal till deras skadeservice med en anmälan och man fick ett skadenummer och kunde glatt söka upp närmaste bilglasfirma som kan husera en husbil. Aldrig några problem (har åtgärdat minst 4 stenskott) med dom som försäkringsgivare.

Sedan förra året har jag valt Folksam/HBK, inte för att de erbjuder en billigare försäkring men HBK försäkringen är något mer omfattande.

Tidigare i år uppstod behovet att laga ett stenskott, ringer det telefonnummer för skadeanmälan som står på försäkringsbrevet, får sitta i telefonkö i drygt 10 min innan jag hamnar i en växel som kopplar vidare till glasskador, och en ny lång väntan på minst 10 min, skaderegleraren vill hänvisa mej till Jönköping 4,5 mil bort, eller en bilglasfirma på närmare håll i Nässjö (men de kan inte ta in husbilar).
Efter en diskussion om varför detta får jag ok att åka till Nässjö Bilskadecenter (som i stora lokaler) tidigare lagat mina stenskott, och i övrigt gör skadeärenden åt Folksam och andra bolag.

På hemfärd från Öland i helgen får vi ett nytt ganska stort stenskott, och på måndag morgon kontaktar jag Nässjö Bilskadecenter för en tid snarast, och får komma dit idag, han ber mej kontakta Folksam för ett skadenummer för snabbare handläggning...

Så jag ringer Folksam med nya telefonköer som följd och väntan är denna gången minst 30 minuter, väl framme hos en skadereglerare talar jag om mitt ärende, och att jag vill ha ett skadenummer samt att jag bokat tid för snabb åtgärd hos Bilskadecentret.
Det är helt omöjligt att få detta!!!
Hon talar om för mig att det är Folksam som ska BESTÄMMA vilka firmor som ska göra jobbet...3 ggr blir jag hänvisad till den glasmästaren i Nässjö som inte kan ta in husbilen, och lika många gånger talar jag om för henne att med den väderlek som vi har nu kan de inte fixa detta utomhus, jag talar också om för henne att jag vill ha rutan lagad innan den spricker(vilket också borde bli billigare för försäkringsbolaget).

Efter ca en halvtimmas tjat och ältande får jag ett skadenummer, men hon förklarar för mig att det är ett UNDANTAG (vilket hon ska notera i registret) och att det är sista gången jag får tillåtelse att anlita Nässjö Bilskadecenter, och att de ej kommer att betala några mer rep av stenskott från dom.

Idag har jag varit inne och fått det fixat till full belåtenhet, FÖRUTOM att skaderegleraren lagt in att jag ska betala 1500 kr i självrisk! Inget om att det är 0 kr vid lagning!!!
Har också förklarat för dom min diskussion med Folksam, och där Bilskadecenter säger att de har avtal med Folksam även på bilglas.

Så kontentan av detta är att jag ALDRIG mer kommer att ha Folksam som försäkringsgivare på något.

(jag har namnet på skaderegleraren om någon från tex Styrelsen vill ta upp en disk men Folksam för framtida avtal osv!)

//Tommy
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Alltid tråkigt när man får dåligt bemötande och dålig service, har Folksam både på bil och husbil och det har hittils aldrig varit ngt problem med skador. Husbilen blev påbackad för ett par år sedan, snabbt och smidigt ordnades det via Folksam, samma sak med läckage från en Truma panna lika smidigt och lätt. Sedan fick jag däcken sönderskurna på vår bil, och där fick jag själv välja vilken däckverkstad jag skulle välja. Däcken var 2 dagar gamla och jag fick nya utan självrisk då då jag hade OKQ8 Backup med självriskeleminering. Att jag blivit bra behandlad hjälper knappast dig... har HBK några speciella villkor?? Kan du lägga ut villkoren på din försäkring så kan jag kolla på min??
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Varför inte åka till eller ringa glasfirman har dom Folksam ordnar dom allt på en gång, det behövs inte ringa direkt till Folksam.

/Pelle
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Jag har haft 3 skador och även byte glas(Dyr integrerad) hos Folksam med husbilen och jag har aldrig ens pratat med någon skadereglerare.
Anmält via nätet när jag är inloggad och fått skadenummer via SMS senast nästa dag.
Lagt med önskemål om verkstad i anmälan och det har accepterats varje gång.
Övrig kommunikation via mail.

Så testa via nätet nästa gång och beskriv tydligt vad som hänt och vad du vill ha åtgärdat och hos vem så tror jag det blir lättare.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Har nyss varit till Ryds i Gävle och fått 2 stenskott lagade dom tog hand om allt och hade lånebil under tiden, vet inte om det är olika vart man bor.
Man fyller i en förenklad skadeanmälan där sen ordnar dom resten.
Du kan även beställa stenskottsplåster gratis för att skydda skadan tills du får tid att laga den.
Ingen självrisk. (Folksam)

/pelle
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag är ny medlem i folksam, jag har haft alla mina försäkringar i Salus-Ansvar i 60 år, jag hade många förmåner där eft
er alla dessa åren, och hade alldrig aldrig lämnat Salus-Ansvarmed dom förmåherna, men så köptes Salus Ansvar Av Folksam ock jag fick alla förmåner jag hade i Salus Ansvar och jag blev mer än nöjd, Nu bytte jag Husbil och även den försäkade jag i Folksam jag fick allt som jag , hade tecknat innan, och desutom rabatt för melemskap i Hbk, som jag all drig gort anspråk på,
såjag ärmer än nöjd Med Folksam,så fortsätter det så blir det livslånt medlemskap, 60 år kan det av natrliga skäl inte bli.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Har nyss varit till Ryds i Gävle och fått 2 stenskott lagade dom tog hand om allt och hade lånebil under tiden, vet inte om det är olika vart man bor.
Man fyller i en förenklad skadeanmälan där sen ordnar dom resten.
Du kan även beställa stenskottsplåster gratis för att skydda skadan tills du får tid att laga den.
Ingen självrisk. (Folksam)

/pelle
-----------------------------------------------------------------------
Samma här fast Ryds i Norrköping. Jag hade ingen kontakt alls med försäkringsbolaget själv (inte Folksam).
Fyllde inte ens i någon anmälan själv, utan fick frågorna var, när och hur som glaskillen skrev in i datorn.
Först försökte de laga rutan men det blev inte bra, så de monterade en ny ruta i min helintegrerade, under tiden hade jag lånebil.
När jag hämtade husbilen så betalade jag bara självrisken på rutan 1.500:-, fick ett kvitto och åkte därifrån.

M.v.h. JANKRO.
 

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Har lagat och bytt flera rutor hos glasmästrare utan att kontakta Folksam först utan några problem.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Blir också förvånad när jag läser tråden, förvånad eftersom mina egna erfarenheter är helt annorlunda.

Stort stenskott utanför Ulricehamn, svängde in till stan, in till första bästa glasmästare för att fixa det. När jag berättade att vi hade Folksam så sa kundmottagaren, "bra, då kostar det inte en spänn för dig". En timma senare åkte vi därifrån.

Senare fick vi ett riktigt stort stenskott så rutan måste bytas. Åkte till Sandvikens ledande glasmästare, som tog bilens reg,nummer och kom tillbaka och sa, "bra Folksam, det fixar vi". Kostade över 60.000 kr, den enda kontakten med Folksam var en räkning på 1500 kr för självrisken.

I våras igen, efter 570 mil, 2 mil hemifrån åkte vi på ett stenskott igen. In till glasmästaren i Sandviken igen och som visste att vi var försäkrade i Folksam. En timma senare på vägen igen.... inga papper, ingen kontakt med Folksam, enkelt!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Ja, visst är det konstigt, men när jag ifrågasatte vad skaderegleraren sa fick jag till svar att glasskadorna blivit så dyra så de måste vara ytterst restriktiva med hur de regleras och då enbart hos de som Folksam har avtalat denna typ av reparation hos.
Enligt Nässjö Bilskadecenter går regleringen mycket fortare om det finns ett skadenummer, därför kontakten med Folksam.
Finns inte skadenr, ska skadan fotas och skickas in för bedömning tillsammans med vissa uppgifter, därefter får de ok att åtgärda, fakturera invänta betalning, detta kan ta väldigt lång tid. Särskilt hos Folksam.

//Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Det är väl så att vi haft turen att vi direkt anlitat företag som har avtal med Folksam.... Men jag kan förstå att man måste vars restriktiv när man, som i vårt fall, åker på en kostnad på över 60.000 kr för en ruta.

Det finns tyvärr många skojare där ute..... Och i slutänden får hela försäkringskollektivet även betala för skojarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Det här med rutor och kostnader verkar barka åt h....... i prissättning som så mycket annat tyvärr, och då är det kanske inte underligt om bolagen vill ha lite koll när en ruta kan kosta 60.000:-. Vilket verkar vara ren ocker och underliga pålagor som så mycket annat som skall passera genom flera st. svenska firmor innan konsument.

I kombination med moderna däcksmönster med bl.a. dubbfria vinterdäck som verkar plocka upp och kasta sten omkring sig mer än någonsin så är väl frågan hur länge bolagen orkar med "bara" 1.500:- i självrisk.

60.000:- brukar ju räcka till en skapligt stor ruta med en tämligen skaplig beg. komplett personbil fastsatt runt om rutan :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Märkligt, jag har kört direkt till Ryds glas 2 gånger utan behövt kontakta Folksam och det var helt gratis. Dom frågade bara vilket försäkringsbolag jag hade och så fixade dom resten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Har samme rute som Tommy og så rekningen som gikk til Trygg-Hansa fra CarGlas i Trollhättan for et år siden, den var på om lag 46 tusen.

Men prisen varierer sterkt mellom kjedene, nesten ingen bruker ruter fra bilfabrikkene - de shopper hos glassprodusentene. Noen ganger har det hendt at de har fått ruter som husbilprodusentene har avvist grunnet dårlig tilpassning. Etter noen insidenter for noen år siden har dette blitt bedre, en bil ble det i Norge brukt 4 ruter - 3 fra kjeden og en siste hentet fra N+B i Polch med direkte budbil. De 3 første var opp til 2 cm feil i bredden, en sprakk da de prøvde å presse inn en rute med feil profil. Jeg fikk senere bekreftet at det glassverket kjeden hadde brukt var blitt droppet av N+B grunnet for mange avviste ruter. N+B kontrollerer ved mottak hver rute i en stålmal og returnerer de som avviker mer enn noen få med mer (det som limet fullt ut kompenserer for)
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Märkligt, jag har kört direkt till Ryds glas 2 gånger utan behövt kontakta Folksam och det var helt gratis. Dom frågade bara vilket försäkringsbolag jag hade och så fixade dom resten.

Det beror på att det finns ett avtal mellan Ryds och Folksam. Finns ett avtalsglasmästeri inom c,a, 3mil blir Du tvingad att anlita detta. Som försäkringstagare hos Folksam har man inte förtroendet att välja den bilglasmästare (givetvis seriös och auktoriserad) som passar kunden bäst. Detta är mig veterligen Folksam ensamma om. Hälsningar Göran Hellman
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Vad har Folksam för bättre villkor än Caravan/trygg Hansa. Funderar på att idag gå över till Folksam med tanke på trygg hansas osjäligt höjda premiekostnader
40% i år. Jag är inte ensam att drabbas, se annan tråd. Folksam verkar ha ett mer tydligt assistensskydd. Verkar som dom samarbetar med Falck.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Det beror på att det finns ett avtal mellan Ryds och Folksam. Finns ett avtalsglasmästeri inom c,a, 3mil blir Du tvingad att anlita detta. Som försäkringstagare hos Folksam har man inte förtroendet att välja den bilglasmästare (givetvis seriös och auktoriserad) som passar kunden bäst. Detta är mig veterligen Folksam ensamma om. Hälsningar Göran Hellman

Ringer man 960960 så blir det så, backade sönder vår bil förra sommaren ringde detta nummer och fick besked att till Haninge skulle jag lämna den då dom hade samarbete, ringde lokala Folksam i Gävle när vi kom hem och fick direkt besked att fanns det verkstad som hade samarbete med Folksam så fick jag lämna den dit.
Blev Husvagnscenter i Valbo som med reservdels hjälp av Codat lagade den, tog 1vecka sen var det klart, skönt att slippa göra resan till Haninge.
Tror det samma gäller glasruta.

/Pelle
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Folksams skadereglering, är värd att fundera på!!!

Jag fick ett stenskott första resan jag gjorde med husbilen. Jag ringde den lokale glasmästaren i Lilla Edet, fick komma samma dag och väntade medan han limmade, tog väl någon halvtimma. Vi skrev några papper, allt gratis. Det blev väldigt bra, jag vet var skadan är, men igen annan kan hitta den.
Nu ska man lägga tjära och grovt grus på väg 167, så nu får glasmästaren jobb.
Jag har Länsförsäkringar.
 
Toppen