På vår helintegrerade husbil som tidigare varit försäkrad i Codan/Caravan, var det aldrig några problem med att få en glasskada åtgärdad.
Ett samtal till deras skadeservice med en anmälan och man fick ett skadenummer och kunde glatt söka upp närmaste bilglasfirma som kan husera en husbil. Aldrig några problem (har åtgärdat minst 4 stenskott) med dom som försäkringsgivare.
Sedan förra året har jag valt Folksam/HBK, inte för att de erbjuder en billigare försäkring men HBK försäkringen är något mer omfattande.
Tidigare i år uppstod behovet att laga ett stenskott, ringer det telefonnummer för skadeanmälan som står på försäkringsbrevet, får sitta i telefonkö i drygt 10 min innan jag hamnar i en växel som kopplar vidare till glasskador, och en ny lång väntan på minst 10 min, skaderegleraren vill hänvisa mej till Jönköping 4,5 mil bort, eller en bilglasfirma på närmare håll i Nässjö (men de kan inte ta in husbilar).
Efter en diskussion om varför detta får jag ok att åka till Nässjö Bilskadecenter (som i stora lokaler) tidigare lagat mina stenskott, och i övrigt gör skadeärenden åt Folksam och andra bolag.
På hemfärd från Öland i helgen får vi ett nytt ganska stort stenskott, och på måndag morgon kontaktar jag Nässjö Bilskadecenter för en tid snarast, och får komma dit idag, han ber mej kontakta Folksam för ett skadenummer för snabbare handläggning...
Så jag ringer Folksam med nya telefonköer som följd och väntan är denna gången minst 30 minuter, väl framme hos en skadereglerare talar jag om mitt ärende, och att jag vill ha ett skadenummer samt att jag bokat tid för snabb åtgärd hos Bilskadecentret.
Det är helt omöjligt att få detta!!!
Hon talar om för mig att det är Folksam som ska BESTÄMMA vilka firmor som ska göra jobbet...3 ggr blir jag hänvisad till den glasmästaren i Nässjö som inte kan ta in husbilen, och lika många gånger talar jag om för henne att med den väderlek som vi har nu kan de inte fixa detta utomhus, jag talar också om för henne att jag vill ha rutan lagad innan den spricker(vilket också borde bli billigare för försäkringsbolaget).
Efter ca en halvtimmas tjat och ältande får jag ett skadenummer, men hon förklarar för mig att det är ett UNDANTAG (vilket hon ska notera i registret) och att det är sista gången jag får tillåtelse att anlita Nässjö Bilskadecenter, och att de ej kommer att betala några mer rep av stenskott från dom.
Idag har jag varit inne och fått det fixat till full belåtenhet, FÖRUTOM att skaderegleraren lagt in att jag ska betala 1500 kr i självrisk! Inget om att det är 0 kr vid lagning!!!
Har också förklarat för dom min diskussion med Folksam, och där Bilskadecenter säger att de har avtal med Folksam även på bilglas.
Så kontentan av detta är att jag ALDRIG mer kommer att ha Folksam som försäkringsgivare på något.
(jag har namnet på skaderegleraren om någon från tex Styrelsen vill ta upp en disk men Folksam för framtida avtal osv!)
//Tommy
Ett samtal till deras skadeservice med en anmälan och man fick ett skadenummer och kunde glatt söka upp närmaste bilglasfirma som kan husera en husbil. Aldrig några problem (har åtgärdat minst 4 stenskott) med dom som försäkringsgivare.
Sedan förra året har jag valt Folksam/HBK, inte för att de erbjuder en billigare försäkring men HBK försäkringen är något mer omfattande.
Tidigare i år uppstod behovet att laga ett stenskott, ringer det telefonnummer för skadeanmälan som står på försäkringsbrevet, får sitta i telefonkö i drygt 10 min innan jag hamnar i en växel som kopplar vidare till glasskador, och en ny lång väntan på minst 10 min, skaderegleraren vill hänvisa mej till Jönköping 4,5 mil bort, eller en bilglasfirma på närmare håll i Nässjö (men de kan inte ta in husbilar).
Efter en diskussion om varför detta får jag ok att åka till Nässjö Bilskadecenter (som i stora lokaler) tidigare lagat mina stenskott, och i övrigt gör skadeärenden åt Folksam och andra bolag.
På hemfärd från Öland i helgen får vi ett nytt ganska stort stenskott, och på måndag morgon kontaktar jag Nässjö Bilskadecenter för en tid snarast, och får komma dit idag, han ber mej kontakta Folksam för ett skadenummer för snabbare handläggning...
Så jag ringer Folksam med nya telefonköer som följd och väntan är denna gången minst 30 minuter, väl framme hos en skadereglerare talar jag om mitt ärende, och att jag vill ha ett skadenummer samt att jag bokat tid för snabb åtgärd hos Bilskadecentret.
Det är helt omöjligt att få detta!!!
Hon talar om för mig att det är Folksam som ska BESTÄMMA vilka firmor som ska göra jobbet...3 ggr blir jag hänvisad till den glasmästaren i Nässjö som inte kan ta in husbilen, och lika många gånger talar jag om för henne att med den väderlek som vi har nu kan de inte fixa detta utomhus, jag talar också om för henne att jag vill ha rutan lagad innan den spricker(vilket också borde bli billigare för försäkringsbolaget).
Efter ca en halvtimmas tjat och ältande får jag ett skadenummer, men hon förklarar för mig att det är ett UNDANTAG (vilket hon ska notera i registret) och att det är sista gången jag får tillåtelse att anlita Nässjö Bilskadecenter, och att de ej kommer att betala några mer rep av stenskott från dom.
Idag har jag varit inne och fått det fixat till full belåtenhet, FÖRUTOM att skaderegleraren lagt in att jag ska betala 1500 kr i självrisk! Inget om att det är 0 kr vid lagning!!!
Har också förklarat för dom min diskussion med Folksam, och där Bilskadecenter säger att de har avtal med Folksam även på bilglas.
Så kontentan av detta är att jag ALDRIG mer kommer att ha Folksam som försäkringsgivare på något.
(jag har namnet på skaderegleraren om någon från tex Styrelsen vill ta upp en disk men Folksam för framtida avtal osv!)
//Tommy