• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksams försäkringsvillkor

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
När en husbil blivit åtta år gammal eller körts 12000 mil upphör maskinskade och elektronikförsäkringen automatiskt.
Det som blir kvar är samma kostnader för försäkringen som tidigare, varför?
Här kunde kanske HBK försöka förhandla ner försäkringssumman med Folksam för sina medlemmar. Folksam är ju trots allt vår samarbetspartner.
Deras åtagande är ju betydligt mindre så analogt med detta borde ju premien också minska.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Folksams försäkringsvillkor

När en husbil blivit åtta år gammal eller körts 12000 mil upphör maskinskade och elektronikförsäkringen automatiskt.
Det som blir kvar är samma kostnader för försäkringen som tidigare, varför?
Här kunde kanske HBK försöka förhandla ner försäkringssumman med Folksam för sina medlemmar. Folksam är ju trots allt vår samarbetspartner.
Deras åtagande är ju betydligt mindre så analogt med detta borde ju premien också minska.

Hej!

En bra synpunkt o fråga
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Folksams försäkringsvillkor

Har nu fått följande förklaring från Folksam.

När det gäller ålder på bilen tages det hänsyn till detta, självklart är det dyrare att försäkra en ny bil eftersom värdet är ju högre.

Men när det gäller bortfallet av maskin-och elektronikdelen sker ingen justering. Förklaringen var att den stora kostnaden för Folksam är Trafik, stöld och vagnskada så reduktionen skulle vara försumbar.

Min egna reflektion är att om dom skulle sänka efter 8 år hade dom haft högre premie år 1-7. Det är väl som vanligt att summan av kardemumman...
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Folksams försäkringsvillkor

Har nu fått följande förklaring från Folksam.

När det gäller ålder på bilen tages det hänsyn till detta, självklart är det dyrare att försäkra en ny bil eftersom värdet är ju högre.

Men när det gäller bortfallet av maskin-och elektronikdelen sker ingen justering. Förklaringen var att den stora kostnaden för Folksam är Trafik, stöld och vagnskada så reduktionen skulle vara försumbar.

Min egna reflektion är att om dom skulle sänka efter 8 år hade dom haft högre premie år 1-7. Det är väl som vanligt att summan av kardemumman...

Köper inte Folksams förklaringar & säkert även andra bolags förklaring på detta till 100%.
När det gäller premiehöjningar osv är de väldigt måna om att tala om att försäkringarna inom resp kategori ska finansiera sig själva.

Så det mest naturliga vore nog en stafflad premie där resp årsmodell bär sin egen kostnad i förhållande till omfattning.

//Tommy
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Folksams försäkringsvillkor

Hej på er.
Min grundpremie blev höjd med 517kr eller 8,84% jämfört med förra året.
Folksam sa att produktdelen måste bära sig.
Helårspremie 2014 utan rabatter 4641. minus rabatt 10% husbilsklubben.
Helårspremie 2015 utan rabatter 5158. minus rabatt 10% husbilsklubben.
Flerförsäkringsrabatt ytterligare 10% på respektive år.
Man ger med ena handen och tar tillbaka med den andra.
Lasse i Västerås.
Nöjd Kabekörare
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksams försäkringsvillkor

Min var sänkt med någon hundring. Beror antagligen på var och hur man bor.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Folksams försäkringsvillkor

Har nu fått följande förklaring från Folksam.

När det gäller ålder på bilen tages det hänsyn till detta, självklart är det dyrare att försäkra en ny bil eftersom värdet är ju högre.

Men när det gäller bortfallet av maskin-och elektronikdelen sker ingen justering. Förklaringen var att den stora kostnaden för Folksam är Trafik, stöld och vagnskada så reduktionen skulle vara försumbar.

Min egna reflektion är att om dom skulle sänka efter 8 år hade dom haft högre premie år 1-7. Det är väl som vanligt att summan av kardemumman...

Så bra att kostnaden är försumbar för maskin och elektronikdel. Då borde Folksam kunna öka till 12 år.:wub:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Folksams försäkringsvillkor

När en husbil blivit åtta år gammal eller körts 12000 mil upphör maskinskade och elektronikförsäkringen automatiskt.
Det som blir kvar är samma kostnader för försäkringen som tidigare, varför?
Här kunde kanske HBK försöka förhandla ner försäkringssumman med Folksam för sina medlemmar. Folksam är ju trots allt vår samarbetspartner.
Deras åtagande är ju betydligt mindre så analogt med detta borde ju premien också minska.

Vilket är det som gäller, det som inträffar först? / Carsten
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Folksams försäkringsvillkor

Har idag fått nytt försäkringsbesked från Folksam med en höjning på 25 % och förklaringen var att det har varit så mycket skador på husbilar.
De finns även andra kunder som har fått 50 % höjning enligt folksam o då ska jag vara nöjd.
Då byter jag bolag sa ja och det trevliga svaret blev ja gör du det. Tack o hej
 
Toppen