• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

folksam

F

F.d. 55374

Guest
Sv: folksam

Hej Pelle.
Det var inte min avsikt att reta upp dig så här
på lördagsmorgonen.
Har inte tillgång försäkringsbeskedet nu,
men årpremien med full assistans ca 4000kr
bilens totalvikt 3500t årsmodell -97.
Tommy R
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: folksam

Hej Pelle.
Det var inte min avsikt att reta upp dig så här
på lördagsmorgonen.
Har inte tillgång försäkringsbeskedet nu,
men årpremien med full assistans ca 4000kr
bilens totalvikt 3500t årsmodell -97.
Tommy R

Hej Tommy!

Ingen fara, blir så nyfiken när det finns en slant att spara, finns roligare saker vi kan lägga slantarna på än dyra försäkringar. ;)

Mvh Pelle
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: folksam

Hej Tommy!

Ingen fara, blir så nyfiken när det finns en slant att spara, finns roligare saker vi kan lägga slantarna på än dyra försäkringar. ;)

Mvh Pelle
Hej tack för tipset Teddi Folksam var billigare för oss än Caravanclubb.
393 kr i månaden bilen väger 4250kg modell 08.
Kanske något att tänka på.
Snart dags att ta ut bilen ur garaget.
Kanske blir det vår i alla fall.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: folksam

tacka inte mej reidar:p henrik n. står för lapptäcket:p

men ja tror att jämförelse är omöjlig,,alldeles för många olika förutsättningar,,
ja vill bara peka på att samlade försäkringar kan ge en besparing,,

sedan inbillar ja mej att man måste ha hemförsäkring hos folksam för att få 185 dagar vid utlandsvistelse,,
ock den fördelen gäller ju även vid en flygresa,,

vi kan också tacka V:F: ikväll????????:D:D
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: folksam

tacka inte mej reidar:p henrik n. står för lapptäcket:p

men ja tror att jämförelse är omöjlig,,alldeles för många olika förutsättningar,,
ja vill bara peka på att samlade försäkringar kan ge en besparing,,

sedan inbillar ja mej att man måste ha hemförsäkring hos folksam för att få 185 dagar vid utlandsvistelse,,
ock den fördelen gäller ju även vid en flygresa,,

vi kan också tacka V:F: ikväll????????:D:D
Ja mycket troligt men än har inte den tjocka damen sjungit.

2179:wub::wideeyed::yes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: folksam

No, it ai'nt over until the fat lady sings.....
Trägen operabesökare???
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: folksam

Jag har förstått att många lobbar för Folksam. Men min erfarenhet av Folksam är att vid skada blir man alltid lurad av det försäkringsbolaget, dvs man är föga generös vid skadereglering. Dessutom så ringde faktiskt ett folksamombud till oss och ville ge prisexempel på folksamförsäkringar. Med allt från hus, båt, husbil, bil mm. så var det bara på en försäkring som Folksam var billigare än Länsförsäkringar. Länsförsäkringar som ju dessutom också är medlemsägd.:spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: folksam

Jag har förstått att många lobbar för Folksam. Men min erfarenhet av Folksam är att vid skada blir man alltid lurad av det försäkringsbolaget, dvs man är föga generös vid skadereglering.

På vilket sätt blev du lurad?

Den gången min turbo på personbilen havererade vid 9800 mil (45000kr) var det inga problem att få ersättning.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: folksam

min erfarenhet efter ett helt liv i försäkringsbranschen och olika bolag så är alla bolag lika. Största problemet är att har du otur så hamnar du hos en oerfaren skadereglerare. Inte så sällan ingår inte skadan i försäkringsskyddet och då ska du inte ha ersättning helt klart för premien kan inte klara av en försäkring som "gäller för allt".
Tycker du att du inte fått rätt ersättning så finns det en del olika sätt att överklaga. Dessutom ska man vara medveten om att premien är bara en liten del av anledningen att välja bolag då innehållet är viktigare för att du inte ska bli besviken. ta gärna hjälpa av ngn som kan läsa villkor när du tecknar försäkring.
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: folksam

Jag kan ta två exempel när Folksam "lurade försäkringstagaren". 1/ När jag blev påkörd av en lastbil som kom över på min sida så konstaterade polisen att motparten var ensam vållande till skadan. Men Folksam ansåg att jag var vållande till skadan trots polisrapporten, och min bonus rök på kuppen. Jag skulle vara tvungen att gå till domstol för att få min rätt. Jag lämnde istället Folksam för alltid. 2/ När min granne fick vattenskada i huset med 5 cm vatten i nedanvåningen så kom skaderegleraren och konstaterade skadans omfattning. Detta vägrade Folksam godkänna, med resultatat att fuktskadade möbler inte ersattes trots att regleraren sa släng ut möblerna, detta skall ersättas. Samma sak domstolen gällde om hon skulle få rätt. Däremot har jag aldrig haft problem med Länsförsäkringar när jag behövde ersättning. Därav min bedömning, Folksam betalar ogärna ut ersättning, utan hänvisar till "då får du gå till domstol".
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: folksam

Vi sparar ca 6000kr årligen genom att ha HBK-Folksam husbilsförsäkring. Detta genom att vi kan utnyttja den utökade reseförsäkringen. I övrigt är försäkringen ändå billigare för vår bil jämfört LF.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: folksam

Fantasikt att kunna spara 6000, det är mer än vad
dom flesta betalar i årspremie.
Tommy R
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: folksam

Jag gick också över till Folksam på grund av den utökade reseförsäkringen till 180 dagar! Nu blev det ingen vinterresa i år men till nästa vintersäsong mår jag förmodligen tillräckligt dåligt för att tvingas övervintra söderut. :D

Jappe

PS. 185 dagars reseförsäkring ska det vara!

fo.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: folksam

Dom siffror du redovisar kumani rör väl bara en liten
klick av medlemsantalet, resten av oss uppskattningsvis 99%
är nog mer intresserad av en ren kostnad bara för husbilen.
Tommy R
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: folksam

Det är ju många som stannar längre än 45 dagar i utlandet, alla övervintrare exempelvis och för dem är ju Folksams reseförsäkring (185 dagar) mycket attraktiv! Att teckna förlängd reseförsäkring för övervintrare i de andra bolagen är dyrt!

Jappe
 
Toppen