• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Gokväll

Undersökte förs,premierna för några veckor sen, inför bilbyte. Kom fram till att LF Älvsborg låg bäst till i pris, frågade om glasskada på vindrutan och fick till svar att dom tar vagnskadesjälvrisken 3000:- vid ev byte.

Jag bad då att få det bekräftat skriftligen, vilket jag fick två dar efter att jag tecknat försäkringen.

Fick även tipset att teckna en allrisförsäkring för 300:-/år, vilket resulterade i en helkundsrabatt på 900:- på husbilsförsäkringen summa sumarum en nettovinst på 600:-/år.

Ha det bra

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Folksam

Vi har våran försäkring i Trygg Hansa. 4200/ år. 1500 i självrisk på allt .
Det är en djungel att gå in i ,precis som elpriserna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30817

Guest
Sv: Folksam

Har haft min Hobby T500 Husbil på Folksam 1 år nu, Årspremie 3992:-, nypremie 7292:-,inkl helkundsrabatt på 810:- och HB klbben 10%. HUTLÖST.
Vi har justerat priserna för att dessa har stått still i många år, detta var svaret.:mad:


Dina försäkringsbolaget. 3750:-. Kollat på glasmästeriet vad en ruta skulle kosta o byta.2206:-.....Nä ,Folksam har gjort bort sig ordenligt.
ELLER..som med motorcyklar ..höj priset ordentligt..ett smidigt sätt att säga Tack,men nej Tack!!!!!!!

Dina har max gräns på glas självrisken, 6000:-
 
Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Folksam

Jag kollade också md LF häromveckan.
Deras "husbilsförsäkring" täcker i stort sett INGENTING i bodelen.
Ej fukt/köldskador, ej maskiner som värme, kyl/frys, gasol o dyl.
Inget alternativ alltså som jag ser det.
Det är en vanlig försäkring för lätt lastbil.
 

po.dan

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
5264
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

Verkar idag inte vara någon som helst rim och reson hos försäkringsbolagen. Har alla mina försäkringar utom MC hos Caravan Club. Fick nyligen försäkringsbesked för husbilen och denna var uppräknad från tidigare 6.108:- till 8.192:-, en höjning med 2.084:-. Vid samtal med Caravan Försäkring var detta inte fel. Jag hade för mycket skador. Har fått 1 st inbrott och 1 st rån när vi låg och sov. En skada har jag själv vållat. Vid fråga om det är så att vi skall betala våra skador vi själva inte är vållande till i efterhand på premien svarade han att de ser bara på totala antalet skador. Frågade också om det finns skrivet i villkor eller på något annat ställe att antalet skador höjer premien. Han svarade nej.
Efter detta kollade jag min frus försäkring på 2009 Ford Ca med Gjensidige som jag har försäkrad i Caravan Club. Jag har betalat 1.994:- och hos Gjensidige skulle jag få betala 1.164:-. Min MC sänkte jag för ett par år sedan med ca 1000:- från Länsförsäkringar till Gjensidige. Dessutom skulle jag få ytterligare 10% på MC-försäkringen om jag tecknar på bilen.
Använde mig nu av compriser.se som är kostnadsfri hjälp för att ta fram pris på husbilen. En man ringde mig efter att min sökning inte hade gett något svar och hjälpte mig att söka och fick till svar att Trygg Hansa kommer att ringa mig om ett betydligt lägre pris.
Intressant att få höra vad det kan bli.

Mvh/Pelle
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Jag kollade också med LF Älvsborg idag och de har ingen Allriskförsäkring för Husbil och det går inte att teckna försäkring om man inte bor i Älvsborg. :confused:
//Eric
 

Ingela & Mats

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1674
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Ringde just och kollade premien på vår nya husbil i Folksam som vi skall hämta imorgon. Helförsäkring 7797:- och Halv 3958:- Hutlöst. Dina Försäkringar skall ha 5165:- resp 2615:- Och det är utan ev rabatter. De har också nytt för i år med maxkostnad för glas 6000:-
 
Senast ändrad:
M

Malmobo

Guest
Sv: Folksam

Ja inte vet jag vad fördelen med avtalet med Folksam är??????????
Fick vår nya faktura på husbilsförsäkringen idag. Försäkringen är höjd från 3907 till 6021!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det blir att leta nytt försäkringsbolag :) via Insplanet.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Folksam

Hur många försäkringsbolag förutom Folksam har "Maskin boendedel" med i sina
Husbilsförsäkringar.
Arne.
 
M

Malmobo

Guest
Sv: Folksam

Det var också en upplevelse att använda sig av Insplanet...... Fyllde i inf. på nätet och blev snabbt uppringda av dom för de ville ha lite mer inf. inför sin sökning efter husbilsförsäkring.Lite imponerade blev vi allt av snabb service. :) Blev sedan åter uppringda ca 1 timme senare och fick då besked vilket bolag som var billigast. Det vi hade önskat var en lista över vad de olika skulle ha men nej det fick vi inte. Lite skumt tyckte vi det var att allt gick så fort osv. Vi tog själv och ringde tre olika bolag och alla dom tre var billigare än det Insplanet föreslog. Hur hänger detta ihop???????????????:spinny:
Någon med samma erfarenhet?:confused:

Vårt val blev Dina försäkringar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam

Gör tvärtom, ring själv först och sedan Insplanet och de går under dina premier. Det kallas förhandling och slår aldrig fel.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Folksam

Det var också en upplevelse att använda sig av Insplanet...... Fyllde i inf. på nätet och blev snabbt uppringda av dom för de ville ha lite mer inf. inför sin sökning efter husbilsförsäkring.Lite imponerade blev vi allt av snabb service. :) Blev sedan åter uppringda ca 1 timme senare och fick då besked vilket bolag som var billigast. Det vi hade önskat var en lista över vad de olika skulle ha men nej det fick vi inte. Lite skumt tyckte vi det var att allt gick så fort osv. Vi tog själv och ringde tre olika bolag och alla dom tre var billigare än det Insplanet föreslog. Hur hänger detta ihop???????????????:spinny:
Någon med samma erfarenhet?:confused:

Vårt val blev Dina försäkringar.

Insplanet har inte med samtliga bolag så sökningen blir ju ofullständig och man väljer i god tro ett dyrare :mad: Exempelvis var inte Folksam med när jag sökte vilket var det billigaste och bästa för oss

Gurra

Gurra
 
Toppen