• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Hej igen, nu har vi fått försäkringsbekräftelsen från IF , det var inte hundra rätt men ända bra mycket billigare än Folksam, priset för ett helår med helförsäkring är 4975kr då är självrisken 2000kr för vagnskada och 200kr samt 20% för glas stöld 1000kr, enligt dom informationer jag fått kan du ta vagnskade försäkring i anspråk om du behöver byta vindruta. skall kolla upp detta. Återkommer.

Trevlig kväll

Christina & Åke
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Vår huvudförfallodag är den 25 maj 2011, därför har jag idag ringt runt och kollat priser.

Idag är vi försäkrade i Folksam, betalar 5063 kr/helår, men kräver 7756 för nästa period. Dvs. en höjning på precis 50%! Tack Folksam, det finns fler.....

- Folksam 7756:- Självrisk glas 1500:- (inkl. HBK-rabatt)
- Caravan Club 6917:- Självrisk glas 1500:-
- IF 5382:- Självrisk glas 20%
- Dina Försäkringar 6431:- Självrisk glas 35%
- Salu Ansvar 11599:- Självrisk glas ?
- Trygg Hansa 7777:- Självrisk glas 1500:-
- Moderna - Försäkrar inte husbilar.
- Länsförsäkringar 5316:- Självrisk glas 35%. Men här finns det delade meningar om vad som egentligen gäller vad beträffar glaset.

LF och IF, ser onekligen mest attraktivt ut, men vad kostar en framruta på en helintigrerad Eriba/Hymer om man har otur? Någon som vet?
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Jag har hört att en framruta på helintegrerad husbil kostar mellan 27 tkr & 40 tkr att byta, lite beroende på storlek.

Då håller man sig nog för skratt när man ska betala 35% i självrisk.

//Tommy
 
J

Jarn

Guest
Sv: Folksam

Om du väljer IF, fråga då om inte de har samma policy som Ländförsäkringar, att glasruteskador går på vagnskade delen om den självrisken är förmånligare.

Jag har en liknande bil som din och har fått räkningen nu från LF, det är 3.990:- helår.
Självrisk vagnskada 3.000:- Jag är s.k. förmånskund.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Roland, intressant, men.....

Pratade just med Länsförsäkringar och uppgifterna är kollade med deras supportgrupp för husbilar.

Priset i mitt fall, som inte är förmåndskund:

Självrisk 3000 kr premien 5316 kr/år. Självrisk 5000 kr premien 4800 kr.

Mycket bra priser, men glaset RÄKNAS ALLTID SOM DELKASKO, det betyder en kostnad på 35%, dock minst 1000 kr om t.ex. framrutan behöver bytas.

Tog upp det du skrev; "att glasruteskador går på vagnskade delen om den självrisken är förmånligare." Husbilssupporten sa att det måste vara en missuppfattning, för så är det inte.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Tack Roland,

Har nu mailat LF och kopierat stycken från våra trådar och krävt ett "glasklart" svar om vad som gäller och inte gäller.

Kommer att lägga ut svaret.

I det fall att det är som du och andra säger, så är LF´s priser de attraktivaste i marknaden, åtminstone i vårt fall.

Tommy
 
T

Teddi

Guest
Sv: Folksam

fick idag min nya avi från folksam,premiehöjning 1600kr, ja ringde ett långt samtal ock dom påstod att dom räknar på ett annat sätt, ja tyckte varje fall synd om tjejen i andra ändan,hon kunde inte ge ett riktigt svar på nånting,beror på var du bor?har bott här i 15år, beror på din ålder? ett år äldre förhoppningsvis sen förra året, det är ganska lätt att konstatera att antingen har folksam tagit sej vatten över huvet med detta erbjudande eller också är vi alldeles för få som anmält vårat intresse,,
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam

En liten höjning till 4520:- inkl. assistansförsäkring blev min helförsäkring i Folksam efter årets påställning. Det får man väl vara nöjd med.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10286

Guest
Sv: Folksam

hej

för mej kostar helförsäkringen 4689 kr

brand självrisk 1000 kr
stöld 1500 kr
glas 1500 kr vid byte 0 kr vid rep
räddning 1500 kr
rättskydd 20% av kostnad,lägst 1000 kr
maskinskada 2000 kr eller 5000 kr
reseavbrott 0 kr
vagnskadeförsäkring 0 kr
vägassistans 0 kr

total premie 4269 kr
kostnad för skatt på trafikförsäkringen 420

totalt 4689 kr

gäller en hymer b 524 -01

mvh/bennye:rolleyes::rolleyes:
 
F

F.d. 10286

Guest
Sv: Folksam

heja igen

glömde att tala om att det gäller caravan husbilsförsäkring

mvh/bennye:wideeyed:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Folksam

hej igen, alla eventuella självrisker o.s.v. har ju ingen betydelse,de hade vi ju förra året också,va de handlar om e ju den kraftiga höjning sen förra året,men ja har fått ett telenummer till# någon högre upp# som kan ge nåt besked i nästa vecka..då tänker ja på folksam,,,
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Men Anders gäller den premien efter din nästa huvudförfallodag? Det är då Folksams nya beräkningar och parametrar träder i kraft.

Våra bilar är ganska lika, så jag har svårt att förstå att min bil skulle kosta 70% mer än din.

Misstänker att du, som de flesta andra här, får en obehaglig överraskning när du kommer huvudförfallodagen.

Annars förstår jag ännu mindre hur Folksam beräknar premierna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Teddi. Visst har självrisken betydelse när det gäller LF och glas.

För visst är det skillnad på 35% på t.ex 30.000 kr = 10.500 kr, eller om
Det bara skall vara 3.000 kr! 6.500 kr och i procent är det 216%. *s*

Bra om du har kontakter högre upp. Killen som jag pratade med idag, hade följt trådarna här på vår sajt och var mdveten om reaktionerna. Men han var en "kille på golvet", utan möjligheter att påverka.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Folksam

I södra Älvsborgs LF räknas glasskada på helintegrerade bilar som vagnskada, dvs en självrisk på 3000:-. Detta kan tydligen vara olika var i landet du bor. Men för mig är LF det billigaste alternativet, 3600:-/år. Har en helintegrerad Dethleff 6501, 2005. Betalade tidigare 4800:- för samma försäkring i ett annat bolag. Detta är tydligen en djungel av olika erbjudanden som är väldigt svår att överblicka. Inte ens Insplanet verkar klar av det.
Må gott och lycka till/Örjan
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Tack Örjan.

Kopierat ditt svar och skickat det vidare till LF i Stockholm.

Skall bli spännande att se vad vi får för svar.

Trevlig helg

Tommy
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Är det så att om man tar ett vindrutebyte på vagnskaddelen i försäkringen så påverkar det bonusen och antal skadefria år?

//Tommy
 
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Folksam

Är ny i gemet med HB, men brukar inte ha helförsäkrat i vanliga fall. Men har för mig att Folksam sa att det inte var nån större skillnad på bara trafik o helförsäkrat. Nån som har åsikter?Ställer inte på förän i Juni

MVH göran o Yvonne:cool::confused:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Nu har jag fått svar från LF.

"Alla typer av glasskador går direkt på delkaskot, alltså 35% av skadan och lägst 1000:-."

Nu är det här från LF Stockholm, som jag är hänvisad att använda eftersom vi inte är skrivna i Sverige.

Kanske Lf's regler skiljer sig inom landet.
 
Toppen