• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Finns det någon person jag kan ringa till och diskutera hb-försäkring? Vi har själva Länsförsäkringar och tror att det inte är det bästa bolaget. Tacksam för tips!:confused: Bobo
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Folksam

Gå in på Insplanet på nätet och skriv in vad du vill ha priser på
så söker dom kostnadsfritt efter lägsta. och du får olika förslag.
HBK 5081
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

samlar man all försäkringar på samma bolag så blir inte skillnaden så stor ,en del har satsat på billiga bilför. o tar igen det på villa hem eller vice versa ,ingen är billigast på allt jämför även självrisker o skadebeloppstak
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Man kan inte bli annat än förbannad när man fick ett kostnadsförslag på försäkringen i november på HB Fiat Elnagh Slim 2 under 3.500kg för 3.277 Kr
Och nu när man ska ställa på bilen snart och kollar vad försäkringen ska kosta så säger dom på Folksam att vi har gjort om tarifferna och nu kostar din försäkring 6.137:-


Min HB hamnar på IF Helförsäkring för 5.133:- 20% glas 200:-stenskott
Vagnskada 2000:- Bl.a
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Folksam

Är det inte dax att HBK ock Folksam går in ock talar om vad som gäller angående prissättningen det är ju många som snart skall ställa på sina bilar ock det verkar som att man har fått ett pris i höstas ock nu fått ett annat pris. Man vill ju veta innan man skall teckna ny försäkring.
Markko. :wideeyed:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Folksam

Efter en del oroande uppgifter på försäkringssidan, tog jag kontakt med Folksam för att höra hur mycket som vår hb skulle kosta i år. Från att ha betalat 4428:-/år 2010 blir nu kostnaden 7403:-. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta, men 40% ökning är väl att ta i . Det blir nog att söka efter annat försäkringsbolag för denna säsong.
Folksam säger att de ändrat klassningen utifrån vikt. Har nu bonusklass 7, bäva månde den som inte ligger i topp.
Leffe
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Jag vet inte vad Folksam (Folkskam som någon skrev här på forumet) pysslar med?
Jag fick som jag skrivit om i en tidigare tråd ett pris på Elmiamässan och ett löfte om att priset skulle gälla from det att jag ställer på min husbil i vår.

När jag för några veckor sedan ringde för att teckna denna försäkring var premien en helt annan, förklaringen jag fick var att de haft ökade skadekostnader och att de numera har nya parametrar för premieberäkningen.

Länsförsäkringar som jag har haft/har på husbilen har däremot sänkt premien med några kronor mot senaste året.

//Tommy
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Folksam

Jag vet inte vad Folksam (Folkskam som någon skrev här på forumet) pysslar med?
Jag fick som jag skrivit om i en tidigare tråd ett pris på Elmiamässan och ett löfte om att priset skulle gälla from det att jag ställer på min husbil i vår.

När jag för några veckor sedan ringde för att teckna denna försäkring var premien en helt annan, förklaringen jag fick var att de haft ökade skadekostnader och att de numera har nya parametrar för premieberäkningen.

Länsförsäkringar som jag har haft/har på husbilen har däremot sänkt premien med några kronor mot senaste året.

//Tommy

Skulle man inte kunna göra en lista på vad ni har fått för premie på era husbilar så skulle man kunna gämföra priserna på likadana fordon. Skulle vara intressant att se hur mycket det skiljer på lika bilar.
Markko. :twitcy:
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Folksam

Hej, vi SCR som ligger ca 2000:-- under Folksam, så vi behåller vår försäkring där.
Assistans ingår i priset.
Folksam skulle ha 6260:--
/Mona
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Skulle man inte kunna göra en lista på vad ni har fått för premie på era husbilar så skulle man kunna gämföra priserna på likadana fordon. Skulle vara intressant att se hur mycket det skiljer på lika bilar.
Markko. :twitcy:

Hej!

Det var precis det jag hade en idé om i denna tråden som jag startade 27/1, men intresset verkade svalt.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t46143/ Se inlägg 1.
 
F

F.d. 25112

Guest
Sv: Folksam

Fick pris idag från Folksam via HBK 7.038kr. Mitt bolag idag erbjuder 5.243 dock tillkommer då ass. men det lönar sig nog att kolla fler.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Hej jag har folksam idag och betalade förra året 5050kr. Idag när jag ringde så har dom höjt till 8500kr/år, så jag kontaktade IF och fick pris på 4046/år så det blir byte så fort som huvudförfallodagen kommer:yes:
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Folksam

jag har folksam idag och betalade förra året 5050kr. Idag när jag ringde så har dom höjt till 8500kr/år, så jag kontaktade IF och fick pris på 4046/år så det blir byte så fort som huvudförfallodagen kommer:yes:

Hej!
Man undrar vad det är som bestämmer premien, vi fick av IF för en helförsäkring 5900 kr/år.
Jämför man då våra bilar, så fattar jag ingenting.

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Folksam

Hej
Det kan ju kanske bero på skälvrisken på vagnskadan
Vi tog IF har 4 försäkringar där = full rabatt
Med 2000 i skälvrisk på vagnskadan blev priset 5470 kr för husbilen
Då ingår även viss Asistansförsäkring
Något mystiskt är det med priset på Ölandsbilen

MVH Sonny
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Folksam

Tack för tipset. Vi har också fyra försäkringar, men 4000 i självrisk. Men för säkerhets skull skall vi kolla upp det igen efter helgen. Återkommer.
 
Toppen