• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam!!!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam!!!

Här är resultatet av en grundlig undersökning som har genomförts av Svenskt Kvalitetsindex.

Sakförsäkringsbolag Privatmarknad
Bolag 2008/2009
Dina Försäkringar 75,5/77,1
Länsförsäkringar 3,7/74,3
Trygg Hansa 69,7/70,8
If 67,6/68,9
Folksam 68,3/67,4
Källa: SKI.

Liv/Pensionsförsäkring Privatmarknad
Bolag 2008/2009
SHB Liv 70,0/67,7
Länsförsäkringar 68.1/66,6
Swedbank (Robur) 65,4/64,5
Folksam 65,5/62,0
SPP 60,6/61,4
Nordea Liv 63,1/60,2
SEB Trygg Liv 63,0/59,8
Skandia 57,0/55,2
Källa: SKI.

Sakförsäkringsbolag Företagsmarknad
Bolag 2008/2009
Dina Försäkringar 73,3/73,0
Länsförsäkringar 71,7/72,4
Trygg Hansa 67,8/69,2
If 66,1/68,5
Folksam 68,7/68,1
Källa: SKI.

Tjänstepension Företagsmarknad
Bolag 2008/2009
Länsförsäkringar 65,8/70,7
KPA 67,7/68,8
Alecta 66,1/66,1
SPP 61,7/62,8
Nordea Liv 60,3/61,7
Skandia 61,0/61,0
SEB Trygg Liv 61,2/59,3
Källa: SKI.
Fotnot: Index 1–100, där 100 är bäst.


Kvalitetsindex mäter och bedömer hur kunder och användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Mätningar har genomförts av Svenskt Kvalitetsindex sedan 1989.
Totalt görs i år mer än 300 000 intervjuer. Höstens försäkringsstudie omfattar cirka 10 000 intervjuer med privatkunder och företag. Intervjuerna genomfördes under perioden 1 oktober till 26 oktober. Indexet för kundnöjdhet antar värden mellan 0 och 100. Ju högre värde desto bättre anser kunderna att produkterna uppfyller konsumenternas krav och förväntningar. Skillnader på en enhet eller mer är statistiskt säkerställda.
Indexet mäter kundnöjdhet, företagsimage, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Folksam!!!

Och här är en som är nöjd med Trygg-Hansa....
Har fått ut ersättning några gånger, och alltid blivit generöst och snabbt behandlad.
Calle
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Folksam!!!

mitt första intryck är att detta är en glesbyggdsanalys. Dina försäkringar har knappt ngn hört talas om i Sveriges största stad
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

mitt första intryck är att detta är en glesbyggdsanalys. Dina försäkringar har knappt ngn hört talas om i Sveriges största stad

Hej Janese,
det stämmer, jag hade inte hört talas om "Dina Försäkringar" tidigare förrän detta försäkringsbolag poppade upp en ennan tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t36400-3/#post255196 för en tid sedan.
Det hela slutade med att vi valde just "Dina Försäkringar" i förra veckan. De var bland de bättre och mest förmånliga. Förmodligen håller "Dina Försäkringar" på med att sälja in sig på marknaden. Bolaget har sitt kontor i Västerås.
V-backen ;)
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Folksam!!!

Förmodligen håller "Dina Försäkringar" på med att sälja in sig på marknaden. Bolaget har sitt kontor i Västerås.
V-backen ;)


Jag har också valt Dina Försäkringar.
Läste på hemsidan att de funnits i mer än 150 år!
De är lokala försäkringsbolag som återförsäkrar i större bolag.
"Mitt" kontor ligger i Örebro.

Jag valde dem p.g.a. att man kan få tala med en viss person varje gång och att man inte slussas runt eller tvingas sitta i telefonkö.
Att de sedan var ca 800:- billigare än, med samma villkor vad jag hittills kunnat avgöra, Folksam där jag haft husbilen försäkrad sedan 1992.
Folksam var inte intresserade av att diskutera, de beklagade inte ens att de var dyrare - trots att jag har ett stort antal försäkringar hos dem, kanske bara till nästa förfallodag.......

/Lasse
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Folksam!!!

Vi valde också Dina försäkringar på alla våra försäkringar, tjänade faktiskt 5000:- per år. Blir ju husbils bränsle:yes: av de.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

Se där ja, man blir glad när någon kan tjäna på sina försäkringar - GRATTIS!
En försäkringsagent lärde mig för några år sedan att man kan alltid göra något på en försäkring så att den blir förmånligare. Mycket märkligt, men så är det säkert.
V-backen ;)
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Måste instämma med tidigare inläggare att Folksam är ett bolag som man skall undvika.
För 12 år sen hade vi inbrott i huset med villaförsäkringen i Folksam.
Tjuvarna tog med sig video, parabollmottagare etc samt det allra värsta, tjuvarna tömde min bar på ca 20 flaskor högklassiga starkvaror, de lämnade faktiskt kvar en flaska odrickbar rumänsk konjak på bardisken som de ville jag skulle trösta mig med, finns hyggliga bovar.

Efter att jag verifierat alla saker som försvunnet från hemmet kom Folksams skadereglerare fram till att marknadsvärdet på det stulna var 7000:- inkl all sprit..
Kommer ihåg att det var precis samma summa jag betalat för videon något år innan.

Men droppen var ändå när Folksam vägrade att ersätta oss för en ny Nokia mobiltelefon som min fru fått i julklapp, en månad gammal. ( På den tiden fanns inga gratis mobiler, det var en riktigt dyr julklapp på den tiden)
Folksam ansåg att inte att Nokia telefonen var ny, den var ju hela fyra veckor gammal. Som ersättning skickade de oss en begagnad klumpig Ericsson telefon som någon tjänsteman haft tidigare på Folksam, som min fru absolut inte ville ha.


Aldrig mer Folksam för vår del.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Folksam!!!

När vi köpte vår första husbil för några år sedan så hittade jag Dina försäkringar och deras pris slog de andra. Vi har dem fortfarande och nu kan jag (tyvärr) även bedöma hur de hanterar skadeärenden och jag har bara positiva erfarenheter där med.

Så om inget drastiskt händer med deras priser, så lär jag stanna som kund ett bra tag. :)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Folksam!!!

Måste instämma med tidigare inläggare att Folksam är ett bolag som man skall undvika.
För 12 år sen hade vi inbrott i huset med villaförsäkringen i Folksam.
Tjuvarna tog med sig video, parabollmottagare etc samt det allra värsta, tjuvarna tömde min bar på ca 20 flaskor högklassiga starkvaror, de lämnade faktiskt kvar en flaska odrickbar rumänsk konjak på bardisken som de ville jag skulle trösta mig med, finns hyggliga bovar.

Efter att jag verifierat alla saker som försvunnet från hemmet kom Folksams skadereglerare fram till att marknadsvärdet på det stulna var 7000:- inkl all sprit..
Kommer ihåg att det var precis samma summa jag betalat för videon något år innan.

Men droppen var ändå när Folksam vägrade att ersätta oss för en ny Nokia mobiltelefon som min fru fått i julklapp, en månad gammal. ( På den tiden fanns inga gratis mobiler, det var en riktigt dyr julklapp på den tiden)
Folksam ansåg att inte att Nokia telefonen var ny, den var ju hela fyra veckor gammal. Som ersättning skickade de oss en begagnad klumpig Ericsson telefon som någon tjänsteman haft tidigare på Folksam, som min fru absolut inte ville ha.

Aldrig mer Folksam för vår del.


Seriöst, fick ni en begagnad telefon av försäkringsbolaget?? var det stöldgods tro?? :). Jag skulle ha gått till Plus direkt..
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Folksam!!!

När vi köpte vår första husbil för några år sedan så hittade jag Dina försäkringar och deras pris slog de andra. Vi har dem fortfarande och nu kan jag (tyvärr) även bedöma hur de hanterar skadeärenden och jag har bara positiva erfarenheter där med.

Så om inget drastiskt händer med deras priser, så lär jag stanna som kund ett bra tag. :)

Är det inte ett problem tycker du att självrisken på glas är 35%?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Folksam!!!

hmm, tänkte inte på det...
Får kolla upp vad en ruta till en MB sprinter kostar.
 

iretim

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
5041
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Vill bara understryka Folksams agerande. Hade en Toyota personbil där jag fått ett antal märken på parkeringsplatser på båda sidor och fick till slut se en som slog in sin dörr i min. Polisanmälde detta och skickade in papper till Folksam på 4 olika inslagna bulor i sidan. Fick till svar att dessa märken hade tillfogats vid 4 olika tillfällen, varvid 4 självrisker skulle betalas???? Bytte bolag direkt!
iretim
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam!!!

Ja, det går ju tyvärr inte att "samla på sig" skador och tro att man skall få en ersättning för allt. Då skulle premierna raka i höjden ganska snabbt!
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Folksam!!!

Det fuskas ganska mycket med parkeringsskador. Det var betydligt svårare att få ersättning förr i tiden inte bara från Folksam.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Vill bara understryka Folksams agerande. Hade en Toyota personbil där jag fått ett antal märken på parkeringsplatser på båda sidor och fick till slut se en som slog in sin dörr i min. Polisanmälde detta och skickade in papper till Folksam på 4 olika inslagna bulor i sidan. Fick till svar att dessa märken hade tillfogats vid 4 olika tillfällen, varvid 4 självrisker skulle betalas???? Bytte bolag direkt!
iretim



Det hade ju räckt att dom åtgärdade den skadan som tillfodages just då för dom måste ju spackla och slipa dörren och sen om man pratar med verkstade om dom kan lägga på lite på dom andra så hade det inte kostat så mycket extra direkt till verkstaden .
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Folksam!!!

Vill bara understryka Folksams agerande. Hade en Toyota personbil där jag fått ett antal märken på parkeringsplatser på båda sidor och fick till slut se en som slog in sin dörr i min. Polisanmälde detta och skickade in papper till Folksam på 4 olika inslagna bulor i sidan. Fick till svar att dessa märken hade tillfogats vid 4 olika tillfällen, varvid 4 självrisker skulle betalas???? Bytte bolag direkt!
iretim


det nya bolaget gör samma bedömning det lovar jag dig
 
Toppen