• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam!!!

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!

Läser här att HBK håller på att förhandla med Folksam om klubbförsäkring. Känner att jag börjar nästan att rysa...huuu. Vi hadde inbrott hemma i vintras, och Folksam var försäkringsbolaget.

Jag vill bra varna lite för dom då dom använder sig av Handelskammarens värderingsmän för värdering, vi fick ut mindre än halva värdet av smycken T. ex

Vi konsumenter har Handelskammaren att vända oss till när vi inte är nöjda med en värdering på skada, å de är ju klart att vi som konsument har ett problem då försäkringsbolaget väljer att samarbeta med personer som är utsedda av handelskammaren....

Vidare så skulle vi lämna husbilen hos en däckfirma för att få vinterdäcken påsatta för
1 vecka sedan, vi lämnade däck och husbil utanför firma på morgonen, inom loppet av 30min så hadde tjuvar varit där och norpat våra däck och andras, vi får inte ut något av Folksam men dom som har Länets, if eller Trygg-Hansa får ut för sina däck.

Jag kan bara säga att vi kommer att byta försäkringsbolag. jag vill med detta bra sätta upp ett varningens finger.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Folksam!!!

Vill du snabbt byta försäkringsbolag och inte invänta huvudförfallodagen,
ställ av husbilen. Sedan kan du fritt välja nytt försäkringsbolag!

Om bilen är avställd är det inget krav att den är försäkrad och därmed är du
fri att välja ett nytt bolag.

När du gjort upp med det nya bolaget så ringer du slutligen till ditt gamla
bolag och säger upp den gamla försäkringen, men se till att det inte blir
något glapp i tid mellan de olika försäkringsbolagen. När det nya bolaget
har tagit vid kan du ställa på bilen igen!
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Folksam!!!

Kan inte HBK förhandla med Codan, eller är dom låsta till Caravan Club.
Annars finns det ju Dina och Länsförsäkringar, har haft bägge med gott resultat
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Alla initiativ mottages tacksamt. Jag gick med i CC bara för att kunna utnyttja deras försäkring. Bäst och billigast är mitt motto , byter gärna! En annan viktig sak för övervintrare och andra långtidare är att gärna hitta en försäkring som har mer än 45 dagars bortavaro från hemmet. Tilläggsförsäkringarna kostar också pengar!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Folksam!!!

En del har tur, men turen kan man inte lita på!

Leif C

Hur visste du att jag haft tur? visserligen kan man inte lita på turen. Men turen har varit snäll dom sista veckorna specielt med Keno :D:music-icon:

Sedan är det ju bra att Folksam har behandlat mig bra vid samtliga tillfällen det har inträffat något aldrig något tjafs utan raka puckar.

Citerar
vi lämnade däck och husbil utanför firma på morgonen, inom loppet av 30min så hadde tjuvar varit där och norpat våra däck Slut citat

Sedan kan man ju undra vilket försäkringsbolag som hade ersatt någon för 4 däck om han lägger dom utanför en bilverkstad som inte är öppen :confused:
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Folksam!!!

Under min yrkesverksamma del av livet var jag under många år utredningsman/förhörsledare/förundersökningsledare vid utredning av trafikolyckor.

Oftast fanns en vållande part och en eller kanske flera skadelidande parter (målsägande).

I de allra flesta fall blev den vållande parten dömd till påföljd för sin oaktsamhet eller i ett fåtal fall, uppsåtliga "trafikillgärning".

Då och då återkom målsäganden och vädjade om hjälp därfär att försäkringsbolaget inte ville betala de skador som deras försäkringstagare vållat. Inte sällan var parterna försäkrade i samma bolag. Bolaget "dömde" då båda parterna till en del av vållandet, det "berömda" fifty-fifty, oaktat rättsväsendet, polis, åklagare och ibland domstol dömt en av parterna till påföljd. Ett bra sätt att sänka bonusen för båda parter.

Vilket försäkringsbolag? Jag kan inte minnas att något annat bolag än Folks(k)am figurerade i dessa vädjanden.

Lelle_22, som inte vill ha med Folksam att göra.
 
P

Poul-H

Guest
Sv: Folksam!!!

Precis som Gurra har jag bara gott att säga om Folksam, Vi har aldrig haft några som helst problem

Poul o Christina
HBK315
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

.... Vidare så skulle vi lämna husbilen hos en däckfirma för att få vinterdäcken påsatta för 1 vecka sedan, vi lämnade däck och husbil utanför firma på morgonen, inom loppet av 30min så hadde tjuvar varit där och norpat våra däck och andras ....
/Gunnar

Hej Gunnar,
hemskt ledsen för den stöld som ni har drabbats av. Men, i det här fallet tycker jag faktiskt inte att det är rätt att Folksam ska beskyllas för att vara ett dåligt eller sämre försäkringsbolag. Ställer man däck utan uppsikt utanför ett företag som ännu inte har öppnat, då får man faktiskt skylla sig själv.
Det är ju betydligt sämre än att förvara dem i ett gemensamt garage utan mellanväggar. Förvaring av däck på detta sätt är ur försäkringssynpunkt detsamma som att lägga dem i en hög på gatan eller trotoaren med ett osynligt meddelande "Var så god och ta".
Det blir ingen ersättning från försäkringsbolaget, faller under paragrafen oaktsamhet.
Helt rätt tycker jag som har ett av våra fordon försäkrade i Folksam.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6750

Guest
Sv: Folksam!!!

Jag fick idag brev från Folksam att jag har varit i Eskilstuna backat på en bil, fast jag har ej varit ens i närheten med våran husbil, den har ståt hemma hela sommaren och hösten, utan att vi har kört med den pga att min man har varit dålig, han fick hjärtinfrakt i början av sommar. Dåligt av Folksam att skicka såna brev.Mvh Onerva
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Jo men det är väl lite av Folksam´s policy att inte betala ut något direkt , då man har en hel den audi vänner " via en annan hemsida så var det en kille som bor 2 mil från mej som hamnade i diket efter 1:a halkan och skulle få 55000 :- men fick efter mycket förhandlande 80000.- .
En bekant fick sin S4 stulen i Skövde och hade helförsäkring men fick INGENTING av Folksam för bilen hade startspärr och bilar med startspärr går ju inte att stjäla säger Folksam , jag säger en vinsch och en biltransportkärra så är bilen borta på mindre än 5 min .
Fler exempel finns men dom som det går bra för hör han ju inte av utan bara klagomålen .

Så Folksam kan ju vara bra och att det finns undantag men jag har inte hört något positivt .
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Folksam!!!

Jag har arbetat i försäkringsbranschen i 35 år och det ni skriver om har jag hört om alla bolag.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Det samma visa som när vi har diskuterat husbilsförhandlare. För och emot.
Vi har våra försäkringar i Folksam och vi har alltid blivit väl bemötta. Det handlar om pris och villkor.

Bernt
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Folksam!!!

Vi har Folksam det har funkat mycket bra för oss. Jag har haft 4 färsäkrings skador med bil. Har fått det jag har rätt till varje gång utan bråk. Det har gällt stöld,Mettallskrot på vägen,en som hoppade på bilhuven,Blästrad av oljegrus av komunen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Folksam!!!

Hur visste du att jag haft tur? visserligen kan man inte lita på turen. Men turen har varit snäll dom sista veckorna specielt med Keno :D:music-icon:

Sedan är det ju bra att Folksam har behandlat mig bra vid samtliga tillfällen det har inträffat något aldrig något tjafs utan raka puckar.

Citerar
vi lämnade däck och husbil utanför firma på morgonen, inom loppet av 30min så hadde tjuvar varit där och norpat våra däck Slut citat

Sedan kan man ju undra vilket försäkringsbolag som hade ersatt någon för 4 däck om han lägger dom utanför en bilverkstad som inte är öppen :confused:

Ja du Gurra!!!

Om du läst riktigt så skrev jag IF, Länets och Trygg-Hansa.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen