Folksam

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av Glädjen, 3 April 2017.

1. Glädjen

Glädjen HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    397
    Kollade igår med Folksam vad årets försäkring skulle kosta,
    8770kr en höjning med 10%. Detta trots alla rabatter.
    Någon som har tips på bra försäkringsbolag.
    Stor bil kostar naturligtvis mer, borde gå att få ner något kan jag tycka.
    Glädjen

Roffe1 gillar detta.
  2. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
    Sv: Folksam

Caravanklubbes försäkring

Sten o Anette gillar detta.
  3. Britt o Ingvar

Britt o Ingvar FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Örkelljunga
    HBK-Nr:
    14887

Länsförsäkringar. Årets höjning 60 kr (!). Kostar nu 6.850 kr. Vikten på vår Adria Coral är 3.650 kg.

Ingvar

4. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna

Bytte för två år sedan till Gjensidige.Betalar 5461kr inklusive hyrbilsförsäkring.Adria s670sl Coral 4250kg
    1500mil/år. Passade även på att byta hemförsäkringen.

5. Fipplaren

Fipplaren HBK Intresserad

Kommun:
    Sorsele

Det är nog inte bara kopplat till vikt och stolek.
    En i byn hade en 13-14 meters husbuss med över 20 tons totalvikt

Han betalade runt 4 000/år för helförsäkring

6. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368

Jag har Länsförsäkringar. Pris per år: 4 774,00 kr

Bennie

7. Glädjen

Glädjen HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    397

Länsförsäkringar ville ha drygt 9000!

8. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna

Fipplaren, du har alldeles rätt.Premien är inte knutet till bilens storlek.Det finns två viktiga parametrar när bolagen sätter premien.Det ena är postnummer.Premien kan variera inom samma kommun beroende var man bor.
    Lekte med datorn och jämförde premien på min personbil en Kia ceed diesel.Betalar nu i Sigtuna 4490kr.Lekte med tanken att bo i Spånga Rinkeby då skulle det kosta 14600kr. Det andra är i alla fall när det gäller personbilar
    hur ofta modellen är inblandade i olyckor. För varje modell måste bära sina skadekostnader.Därför är vissa modeller av Audi Bmw och några märken till dyra att försäkra.Typiska ungdomsbilar ofta skadedrabbade.

9. BenSo 08

BenSo 08 HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3033

Efter att ha fått Folksams nya premie så ringde jag runt till några olika bolag.
    Mitt val blev DINA som erbjöd lägst premie. Flera bolag försäkrade inte bilar med värde över 1 miljon.

10. Arkilles

Arkilles HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7551

Du har inte importerat husbilen själv eller....? Jag har haft min försäkrad där
    sen upptäckte jag, då jag har importerat själv, att de tar dubbel självrisk om man har gjort det. Glas försäkringen var dyr också då men kanske har blivit bättre.

11. MiRe

MiRe HBK Medlem

Kommun:
    Klippan
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18511

Hej!
    Caravan clubs försäkring med super husbil.
    Mvh Micke

Sten o Anette gillar detta.
  12. LasseG

LasseG HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7926

Jag har inte hittat nån som ger mer för pengarna än Folksam, då har jag i stort sett alla försäkringar hos dem. Visst, det finns billigare bilförsäkringar, men kolla vad de faktiskt täcker och vad du får ut när det händer något. I de fall jag har kollat så gäller allt som oftast "billig försäkring - dålig hjälp".

13. Marianne & Ranko

Marianne & Ranko HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537

Folksams försäkringsbrev droppade även i vår brevlåda idag. Det blev 11% höjning som jag anser vara lite omotiverat av flera anledningar:
    1) när vi väl är hemma, då står husbilen bakom lås & bom bland 60-tal andra HB & HV där aldrig någonsin har varit varken inbrott eller åverkan på ett fordon/husvagn under mer än 40 år!
    2) Vi ställer aldrig av vår husbil vilket innebär att hela premien går till Folksam där vi i övrigt har alla våra försäkringar
    3) Vi har larm och extra lås både utvändigt och invändigt på alla dörrar (tydligen saknar betydelse)
    4) Utomlands är HB-n alltid under uppsikt (ställplatser, campingar eller att vi själva är på plats)
    Lite tråkigt tycker jag då vi annars trivs bra med Folksam i övrigt. Får vi liknande, i våra ögon omotiverad höjning även nästa år, då måste vi överväga flytt till ett annat bolag...

Undrar om alla Folksam-försäkrade HBK-medlemmar har fått 10% höjning i år, eller gäller det bara "nykomlingar" från förra året?

14. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1

Jag åkte också på en i mitt tycke omotiverad höjning hos Folksam i år men när jag tog in offert från bla. Caravan så var det bara småpengar i skillnad så tydligen har skadesaldot blivit negativt hos många som försäkrar husbilar.
    Men 90dagars reseförsäkring med möjlighet att ställa av och omstart vid hemresa via flyg utan begränsning i tid är klart attraktivt hos Caravan så vi får se vad som händer nästa år eller om Folksam är öppna för "anpassning".

Los Suecos gillar detta.
  15. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna

Fick också försäkrikringsbrevet.Glädjande var att ingen höjning hos Gjensidige.Ännu mer glädjande att de har höjt maskinskadan att gällä 10år i stället för 8år som är brukligt hos flesta bolagen.Samt att hyrbilsersättning är numera 60dagar.Priset.Se tidigare inlägg.

16. Pelle&Lena

Pelle&Lena HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    570

11% höjning alltid haft Folksam, kollade med Dina det skulle ändå bli 1000kr mer hos dom så jag vet inte, blir att stanna kvar i Folksam trots höjningen.

Los Suecos och Marianne & Ranko gillar detta.
  17. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764

Övervintrar man utomlands på samma plats längre tider blir Folksam mycket dyrare än CC eftersom de inte godtar avställning. Dessutom får man inte avbryta resan mer än max 2 gånger om vardera max 7 dagar....ingen hemresa över jul/nyår t ex.

sacce gillar detta.
  18. Farabolarna

Farabolarna HBK Medlem

Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21210

I Blekinge höjde LF premien med 15 % Valde då T&H Fiat försäkring.

19. Svania

Svania HBK Styrelse

Kommun:
    Svanesund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15

Du har nog ingen Maskin Bodel försäkring o högre självrisk !

Inge Johnsson gillar detta.
  20. BenSo 08

BenSo 08 HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3033

Svar till Arkilles!

Nej bilen är inte importerad.

Vad gäller glasförsäkringen finns en övre gräns för vad jag får betala, 6000 kr.

Jag blev dessvärre vilseledd när jag tecknade försäkringen. Man svarade mig att reseförsäkringen var lika som Folksam 185 dgr, vilket inte alls stämmer nu när jag fått villkoren. Dina har 45 dgr. Jag ska se om det går att häva försäkringen som följd av denna felinformation.

Revidering!
    Efter att ha kontaktat Dina idag så bekräftade de att det är 185 dagar som gäller. Detta f o m februari i år. De har inte hunnit ändra i villkoren ännu.

Senast ändrad: 5 April 2017
    Jack & Eva och Arkilles gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.