• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam "Grönt kort".

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Beställde ett "Grönt kort" hos Folksam för husbilen. Idag när kortet kom med posten så bifogades en faktura på 200 kr som adm avgift. Har aldrig tidigare betalt ngt för mitt kort hos andra försäkringsbolag. Är det någon annan som har drabbats av detta?

Lars:mad:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam "Grönt kort".

Om de inte nämnde priset när du beställde så skulle jag ha bestridit avgiften alternativt skickat tillbaka det. När jag frågade efter grönt kort förra året fick jag förklarat att det inte behövs.

En kopia på försäkringsbeskedet skulle vara tillräckligt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Folksam "Grönt kort".

I Bosnien gäller "GreenCard" i original. :oops:

Det finns ett undantag och det är om du kör kustvägen genom Bosnien några km från Kroatien till Kroatien (T ex påväg ner till Dubrovnic.) :)

Du kanske får passera med en Greencard-kopia om du kan språket, pratar oavbrutet i 40 min, har en personlig relation till chefen vid den aktuella gränsövergången och bara ska passera landet närmsta vägen. Då kommer det att stå två beväpnade poliser i varje korsning som ger möjlighet till avvikelse i den överenskomna ruten. :cool:

Sen lär det finnas försäkringar att köpa vid gränsen men det kostar nog en del :confused:
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Folksam "Grönt kort".

I Bosnien gäller "GreenCard" i original. :oops:

Det finns ett undantag och det är om du kör kustvägen genom Bosnien några km från Kroatien till Kroatien (T ex påväg ner till Dubrovnic.) :)

Du kanske får passera med en Greencard-kopia om du kan språket, pratar oavbrutet i 40 min, har en personlig relation till chefen vid den aktuella gränsövergången och bara ska passera landet närmsta vägen. Då kommer det att stå två beväpnade poliser i varje korsning som ger möjlighet till avvikelse i den överenskomna ruten. :cool:

Sen lär det finnas försäkringar att köpa vid gränsen men det kostar nog en del :confused:
??

.......:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Folksam "Grönt kort".

Gröna kortet är en översättning av försäkringsbeskedet på flera olika språk. Det är inte nödvändigt att ha med sig i de flesta länder i Europa men skulle man råka ut för en olycka eller någon kontroll av tull eller polis så underlättar det alldeles ofantligt att ha det med i bilen!

Ta med "Gröna kortet" om ni åker utomlands! Vill försäkringsbolaget ha extra betalt för det så byt försäkringsbolag eller hota med att göra det!

Jappe
 
J

Jarn

Guest
Sv: Folksam "Grönt kort".

Håller med Jappe, även om det inte är ett krav, så underlättar det betydligt vid en kontroll eller olycka.
Jag har blivit stoppad i bl.a. Italien och Slovenien för rutinkontroller.
Vid båda tillfällena så var det just Gröna Kortet det första de frågade efter.
I Italien hade jag då inget med mig och det betydde att den enbart italiensktalande polisen vägrade släppa iväg mig förrän ett högre befäl kom och tittade på mina papper och även talade med mig på knagglig engelska.

Så inget krav, men bra att ha för en smidigare tillvaro på europeiska vägar.
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Folksam "Grönt kort".

Har grönt kort både på husbil och scooter, smidigt och problemfritt som nyss nämnts, desutom gratis även hos Folksam
 

Cabe Master

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Sv: Folksam "Grönt kort".

Vi fick också en faktura på 200:- för "Grönt Kort" som kund hos Folksam i år. Tidigare har vi fått det utan kostnad hos Folksam och tidigare även av andra försäkringsbolag.
Efter dialog med Folksams kundtjänst kunde vi riva fakturan och fick sedan inloggningskod för att själva kunna skriva ut "Grönt kort" via Folksams hemsida.
Folksams ständiga premiejusteringar, upp- och även ner, samt extra kostnad för Grönt kort har gjort oss lite fundersamma om vi som kund och HBK medlem har bästa avtal med detta bolag?
Eller är det på grund av att vi har bästa pris som premien ändras lite då och då (både ned och upp)?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Folksam "Grönt kort".

I Bosnien gäller "GreenCard" i original. :oops:

Det finns ett undantag och det är om du kör kustvägen genom Bosnien några km från Kroatien till Kroatien (T ex påväg ner till Dubrovnic.) :)

Du kanske får passera med en Greencard-kopia om du kan språket, pratar oavbrutet i 40 min, har en personlig relation till chefen vid den aktuella gränsövergången och bara ska passera landet närmsta vägen. Då kommer det att stå två beväpnade poliser i varje korsning som ger möjlighet till avvikelse i den överenskomna ruten. :cool:

Sen lär det finnas försäkringar att köpa vid gränsen men det kostar nog en del :confused:

Fattar nada av de du skriver. Har passerat ett flertal gånger den vägen o har aldrig behövt visa upp nåt greencard. " beväpnade poliser i varje korsning"????

Skulle man kunna få en seriös förklaring, eller är ditt skriveri ett stort skämt?

Hejs

Claes 105
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Folksam "Grönt kort".

Nu då ??? :)

Klicka på bilden

hrbihhr.JPG

PS! Men om det händer en olycka är det nog bäst att ha med kortet i hela Bosnien.
 
Senast ändrad:

Henry & Marie

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
9751
Medlemskap
2024
Sv: Folksam "Grönt kort".

Ur klipp från Folksam´s hemsida
 

Bilagor

  • Grönt kort Folksam.jpg
    Grönt kort Folksam.jpg
    144,4 KB · Visningar: 23

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam "Grönt kort".

Det är väl så att man skriver ut kortet och då blir det vit eller ??? om det är grön så går det nästan åt en färgpatron för 200kr:confused:

Jag har inte skrivit ut kortet ännu, man behöver en kod som kommer på posten alt. sms.

Men jag är allvarligt bekymrad över din skrivare som slösar med bläcket på det viset!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Folksam "Grönt kort".

Du får det hemskickat via posten efter gjord beställning. Kortet har kort giltighetstid och jag brukar beställa via telefon, gratis (Dock ej Folksam).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Folksam "Grönt kort".

OK! Grönt kort "behövs" inte i de flesta länder i Europa, enligt Folksam! Jag menar bestämt att det behövs för att underlätta hanteringen vid en kontroll eller trafikincident i de flesta länder utanför Sverige!

Jag har vid flera tillfällen haft stor glädje av "Gröna kortet" i olika länder i Europa! Eftersom de flesta poliser, tullare och tjänstemän ute i Europa inte behärskar svenska språket, så behövs "Gröna kortet"! Basta!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam "Grönt kort".

Jag har vid flera tillfällen haft stor glädje av "Gröna kortet" i olika länder i Europa! Eftersom de flesta poliser, tullare och tjänstemän ute i Europa inte behärskar svenska språket, så behövs "Gröna kortet"! Basta!
Jappe

Jag har hört att det är lätt att muta trilskande öststatspoliser. Dom kallar det för provision.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Folksam "Grönt kort".

Jag har inte skrivit ut kortet ännu, man behöver en kod som kommer på posten alt. sms.

Men jag är allvarligt bekymrad över din skrivare som slösar med bläcket på det viset!

Jag tänkte bara att man måste färga de på båda sidorna att den blir original:twitcy:
 
Toppen