• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Jag vill tacka dig för att du på ett lungt och sansat sätt ställt frågan och låtit oss ta del av er uppskakande upplevelse.
Vi är också många som har läst på försäkringsvillkoren och blivit mer upplysta,
så att vi är beredda när vi blir utsatta.
Detta kan hända oss alla bara tillfället är fel för mig och rätt för banditerna.
Så sluta inte att berätta.

Hälsn. Krister o.Ursula
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Man blir ju också lite småskraj att åka till trakterna av Neapel när man läst Roberto Savianos bok Gomorra som berättar om camorrans härjningar och beteenden i dessa trakter.
Med närmare 70% arbetslöshet kan man lätt föreställa sig att det tas till vissa metoder för att ordna sin försörjning.
Men man ska väl inte måla f..n på väggen, tror inte jag läst någonting som hänt svenskar där.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

ha ett extra kreditkort och någon typ av ID-hanling gömt någonstans i bilen

Reste mycket i Östeuropa på 90- och 00-talet. Hade som rutin att alltid ha 2 uppsättningar med pengar o kreditkort med mig på olika platser. Även kopior på pass på annan plats. Har fortsatt med den rutinen även om jag hittills (peppar, peppar) aldrig behövt använda reserven.

Numera har jag skannat pass/körkort och skickat det till min egen GMAIL adress så kan jag alltid komma åt det ifall jag skulle behöva det.
 
Senast ändrad:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Man blir ju också lite småskraj att åka till trakterna av Neapel när man läst Roberto Savianos bok Gomorra som berättar om camorrans härjningar och beteenden i dessa trakter.
Med närmare 70% arbetslöshet kan man lätt föreställa sig att det tas till vissa metoder för att ordna sin försörjning.
Men man ska väl inte måla f..n på väggen, tror inte jag läst någonting som hänt svenskar där.

D e farligt å leva,man kan dö av d
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej
Här har man ju ett egen ansvar, vi låser alltid in pass , pengar och kort i vårt bankfack. har endast lite kontanter samt ett kort för betalning i vägtullar .Vi låser alltid bodelsdörren vid färd eller när någon lämnar bilen.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Största frågan i tråden är rimligen inte om Folksam verkligen ersätter det som stulits (pengar) utan snarare om dom i sina tjänster verkligen erbjuder akut hjälp på plats för att man skall klara en situation ekonomiskt just då när man precis blivit bestulen.
Det handlar alltså om någon form av personlig ”räddning”.

Jag är tveksam till om något bolag hjälper till med det om man bara har vanliga försäkringar.

Nej du har rätt Roger67 jag har sökt igenom Folksams hemsida och jag kan inte hitta någon tjänst som erbjuder vad du beskriver som "personlig räddning"
och det är nog svårt att hitta något annat bolag som erbjuder det.Möjligen kan det ingå en sån tjänst om man köper en ny Ferrari eller RR.

Så för alla er som följt tråden så är det nog bara att se till att det finns en bra backup plan om man mot förmodan blir ställd på bar backe,t.ex ett reserv kreditkort och ID-handlingar gömda på något smart ställe i bilen.

När det gäller den personliga säkerheten så ska jag beställa vad man kallar för "Bear Protection"eller" Bear repellent" det hade jag när jag paddlade i Alaska och är ett slags extra starkt pepparspray som slår ut en Grizzly på ett 1/2 ton, så några vägpirater ska nog inte vara något större problem att neutralisera.
 
Senast redigerad av en moderator:

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Där finns faktisk en sånt typ försäkring. Jag har en där kopplat till mitt kredit
(AMEX), men den är inte billig kr. 95,00. Jag har fordörat mitt kredit kort två gänga (inte tjuva). Innan om 24 timer har jag et nytt Kredit kort.
Har även en utökat resa försäkring vid Folksam som hjälpår mig att komma hem men inte kontanter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Den tjenesten som Dahl beskriver finnes for mange kreditkort, for noen er det standard og for andre et tilvalg. For noen kun når en er på reise som en betaler med kreditkortet. Når en melder tap av kort blir det gamle sperret og nytt utstedt, ekspresslevering til der du oppholder deg er utvidelsen - sammen med telegrafisk overføring av penger.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej Krister,

Ja dörrarna var olåsta tyvärr.
Du förstår jag hade varit ute och pinkat och under den stunden var dörrarna låsta,efter uträttat behov återvände jag till bilen och låste upp den med fjärren
jag var på väg och sätta mig när mannen "bandtiten" kom fram och tilltalade mig och resten är historia.
Allt gick så väldigt fort och var så otroligt vältajmat dom vet exakt när dom ska slå till och som Granollers polisen sa "dom är inga dumhuvuden utan otroligt skickliga"

Mvh
Interstar
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej Knut,
Tack för svaret.
Det du beskriver låter jättebra jag ska kolla med min bank och höra efter om det finns någon sådan tjänst.

Mvh
Interstar
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej Sören,

Även jag har läst boken du nämner och det är bara att konstatera det är en tuff värld vi lever i.
Som jag har förstått läget i Italien så är den södra delen den fattiga och den norra den rika.För några år sen reste jag med husbilen i södra Italien och blev stoppad av civila poliser på motorvägen dom frågade om allt möjligt vad jag gjorde där? om jag hade pengar? fanns det något kassaskåp i bilen? vidare fick jag dra upp t-shirten och visa att jag inte hade något dolt på överkroppen.
Nyfiken som man är frågade jag vad dom letade efter och fick svaret kokain och falska eurosedlar.Hursomhelst dom var schyssta och när dom var klara önskade dom en fortsatt trevlig semester.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej BigSpender,

Du förstår jag hade varit ute och pinkat och under den stunden var dörrarna låsta,efter uträttat behov återvände jag till bilen och låste upp den med fjärren jag var på väg och sätta mig när mannen "banditen" kom fram och tilltalade mig och resten är historia.

Allt gick så väldigt fort och var så otroligt vältajmat dom vet exakt när dom ska slå till och som Granollers polisen sa "dom är inga dumhuvuden utan otroligt skickliga"

Om du tror att det var någon skum figur som konfronterade mig så tror du fel snarare en man som sökte någon form av hjälp.Det är så det funkar och det är därför dom är så framgångsrika i sin kriminalitet dom använder och spelar på människors välvilja.
Så var inte för kaxig det kan vara din tur nästa gång.
Hur det kommer att gå till det vet vi inte, men som sagt dom hittar nog på
något förslaget sätt det kan du vara lugn för.

Mvh
Interstar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Jag vill tacka dig för att du på ett lungt och sansat sätt ställt frågan och låtit oss ta del av er uppskakande upplevelse.
Vi är också många som har läst på försäkringsvillkoren och blivit mer upplysta,
så att vi är beredda när vi blir utsatta.
Detta kan hända oss alla bara tillfället är fel för mig och rätt för banditerna.
Så sluta inte att berätta.

Hälsn. Krister o.Ursula

Hej Krister och Ursula,
Och tack själva.
Det var det som var lite av meningen med den här tråden,att reda ut vad som gäller när vi mot förmodan blir ställda på bar backe.
Och lite mer förberedda och klokare tror jag vi har blivit trots allt.

Mvh
Interstar
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Först vill jag bara informera om att jag har Husbilsklubbens husbilsförsäkring som jag trodde att man kunde känna sig trygg med,men nu vet jag inte längre.

Lördagen den 5/3 körde jag på AP-7 in i Spanien efter 10 mil stannade jag på en parkering för att lätta på trycket.
Efter uträttat behov skulle jag sätta mig i bilen för fortsatt färd, då det kommer fram en man i 30 års åldern och pekar bak på bilen, samtidigt kör en annan bil fram och ställer sig tre meter framför min bil. Dum i huvudet som jag är går jag bak för att kontrollera vad han menar,är det något som gått sönder undrar man självfallet? men han menar ingenting han bara går där ifrån och sätter sig i den framkörda bilen som därefter kör därifrån.När jag sätter mig för att fortsätta färden upptäcker jag att mobilen och plånboken samt ryggsäcken som låg mellan sätena är borta.Allt var borta inte ett öre inget pass inga kreditkort inget körkort knappt någon diesel kvar.Superblåst med andra ord, den pekande mannen tog min uppmärksamhet samtidigt som hans polare smög sig in på passagerarsidan och snodde mina grejor.

Efter polisanmälan hos polisen i Granollers och kontakt med SOS International trodde jag att jag skulle få hjälp av Folksam
men där tog jag fel, dom ställde inte upp med pengar till diesel så att jag kunde ta mig hem utan hänvisade till att min bank skulle hjälpa mig.
Vilket idiotisk råd hur får man ut kontanter utan några som helst ID-handlingar eller kreditkort.Jag sa att jag betalar självklart tillbaks beloppet
så fort jag kommer hem jag har aldrig krävt någon ersättning bara hjälp.
Nej blev svaret.

På måndagen tog jag mig till Svenska konsulatet i Barcelona och vilka underbart duktiga tjejer som jobbar där.Jag fick rådet av dom att försöka använda en anhörig och det gjorde jag.Den enda jag fick tag i var min gamla morsa som befinner sig mellan två cellgiftsbehandlingar hon tog sig till Western unions kontor på Götgatan i Stockholm och en halvtimme senare hade jag pengarna som satts in på en av konsulatets anställdas konto, under tiden hade ett tillfälligt pass ordnats fram så att jag kunde påbörja färden hem.

Dom kunde väl ha gjort som min morsa gjorde,
pengarna hade betalats tillbaka direkt till Folksam när jag kommit hem.
Dom kunde faxat en skuldförbindelse eller liknande.

SOS International kunde inte förmå Folksam att ställa upp och hjälpa mig
så dom avslutade ärendet.Jag har varit kund hos Folksam i över 30 år och har aldrig behövt använda mig av dom i några försäkringsärende aldrig...

Så vad tycker ni agerade Folksam rätt ?

Hej Interstar ! Rent spontant, nej dom gjorde inte rätt men sedan bör man veta vad som står i villkoren vad gäller utlandsvistelse och annat, sedan brukar man ju ha olika försäkringar inbakat i bank/kreditkort, men generellt tycker jag att dom stora "drakarna" både bank/försäkringsbolag bör göras uppmärksamma på konkurrens kolla andra och byt om nödvändigt jag har bytt både bank och förs.bol. kan rekomendera Vardia Försäkringar
Lycka till med Dina ersättningar önskar
Hasse & Ingegerd
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej Interstar ! Rent spontant, nej dom gjorde inte rätt men sedan bör man veta vad som står i villkoren vad gäller utlandsvistelse och annat, sedan brukar man ju ha olika försäkringar inbakat i bank/kreditkort, men generellt tycker jag att dom stora "drakarna" både bank/försäkringsbolag bör göras uppmärksamma på konkurrens kolla andra och byt om nödvändigt jag har bytt både bank och förs.bol. kan rekomendera Vardia Försäkringar
Lycka till med Dina ersättningar önskar
Hasse & Ingegerd

Du uttrycker dig här så att jag trodde att Vardia hade handlat annorlunda, men....

Tror att du skall kolla villkoren, så att du inte är invaggas i en falsk säkerhet, eftersom Vardia skriver så här i sina villkor, citat ;

"Du får ingen ersättning för värdehandlingar, andra fordon eller vattenfarkoster. Inte heller cd-skivor, kassettband, mp3-spe- lare samt tillbehör som kan användas även utanför husbilen ersätts. Personliga tillhörigheter som inte är inlåsta i husbilen eller stöldbegärlig egendom som förvaras i husbilen när du inte är på resa ersätts ej."

Ingenting om "aktiv skadehjälp under resan", utan det står ungefär samma sak som alla andra försäkringsbolag skriver, eller har jag missat något när jag läst igenom deras finstilta text?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Googlade på "rånad i spanien" och det kom upp många länkar till husbilsklubben. Ett exempel var att polisen ansåg det vara rån när man befinner sig i bilen och blir "bestulen"?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Hej BigSpender,

Du förstår jag hade varit ute och pinkat och under den stunden var dörrarna låsta,efter uträttat behov återvände jag till bilen och låste upp den med fjärren jag var på väg och sätta mig när mannen "banditen" kom fram och tilltalade mig och resten är historia.

Allt gick så väldigt fort och var så otroligt vältajmat dom vet exakt när dom ska slå till och som Granollers polisen sa "dom är inga dumhuvuden utan otroligt skickliga"

Om du tror att det var någon skum figur som konfronterade mig så tror du fel snarare en man som sökte någon form av hjälp.Det är så det funkar och det är därför dom är så framgångsrika i sin kriminalitet dom använder och spelar på människors välvilja.
Så var inte för kaxig det kan vara din tur nästa gång.
Hur det kommer att gå till det vet vi inte, men som sagt dom hittar nog på
något förslaget sätt det kan du vara lugn för.

Mvh
Interstar

Jag förstår din lägenhet och ungefär hur de betedde sig...
Men i sådana här situationer gäller att agera reflexmässigt. Och det är inte lätt om man inte har ett tränad öga eller naturlig fallenhet för att kunna se kriminella. Svårt att hitta bra liknelser för detta, men om du tänker exempelvis Kinesiska filmer i Sverige eller i västvärlden, så beror deras opopularitet att vi har svårt att följa huvudpersonerna i dramat, de ser alla likadana ut för oss. Likadant är det för asiater, alla västerlänningar ser likadana ut. Detta är dock en träningssak att kunna skilja individer ur mängden. Likadant är det med kriminella och kåkfarare. En polis har oftast en bra blick för detta och likadant vädrar kåkfarare poliser på långt håll.
Men du eller någon annan som levt ett skyddad liv behöver inte bli experter på skurkar och psykopater av alla de slag, man kan genom sitt eget beteende och föreberedelser undvika dessa figurer. Vid alla storstäder skall man hålla dörrarna låsta liksom fönstrerna uppe. Använd stora ringvägar. Planera dagens färd med god marginal. Res gärna i sällskap med andra. Låt inte skumma Mc köra för nära, bromsa och gasa så de håller avstånd, ta bild av dem med din mobil väl synligt, då väljer de någon annan. Speciellt skumt är det med en Mc/scoter med två killar. Om de blir fräcka så prejjar du dem av vägen, eller mot trotoaren. Jag har gjort det en gång, men de rackarna var beredda på det och klarade sig med en hårsmån. Tror det var i Bordeaux. Det är nämligen så att det är alltid den omkörandes fel om det blir olycka.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Jag förstår din lägenhet och ungefär hur de betedde sig...
Men i sådana här situationer gäller att agera reflexmässigt. Och det är inte lätt om man inte har ett tränad öga eller naturlig fallenhet för att kunna se kriminella. Svårt att hitta bra liknelser för detta, men om du tänker exempelvis Kinesiska filmer i Sverige eller i västvärlden, så beror deras opopularitet att vi har svårt att följa huvudpersonerna i dramat, de ser alla likadana ut för oss. Likadant är det för asiater, alla västerlänningar ser likadana ut. Detta är dock en träningssak att kunna skilja individer ur mängden. Likadant är det med kriminella och kåkfarare. En polis har oftast en bra blick för detta och likadant vädrar kåkfarare poliser på långt håll.
Men du eller någon annan som levt ett skyddad liv behöver inte bli experter på skurkar och psykopater av alla de slag, man kan genom sitt eget beteende och föreberedelser undvika dessa figurer. Vid alla storstäder skall man hålla dörrarna låsta liksom fönstrerna uppe. Använd stora ringvägar. Planera dagens färd med god marginal. Res gärna i sällskap med andra. Låt inte skumma Mc köra för nära, bromsa och gasa så de håller avstånd, ta bild av dem med din mobil väl synligt, då väljer de någon annan. Speciellt skumt är det med en Mc/scoter med två killar. Om de blir fräcka så prejjar du dem av vägen, eller mot trotoaren. Jag har gjort det en gång, men de rackarna var beredda på det och klarade sig med en hårsmån. Tror det var i Bordeaux. Det är nämligen så att det är alltid den omkörandes fel om det blir olycka.

Hej BigSpender,

Jag kom och tänka på ett tv inslag med Leif GW där han beskriver hur han har suttit öga mot öga med mördare och våldtäktsmän som givit ett intryck
av att vara totalt oskyldiga du skulle med andra ord inte för en stund misstänka dom som förövare men som senare har dömts som skyldiga med hjälp av teknisk bevisning.

Likaså åt motsatta hållet misstänkta personer som svettats,undvikit ögonkontakt och uppträtt som om dom vore skyldiga,senare har det visats sig att dom har varit totalt oskyldiga.
Med andra ord så är det nog nästintill omöjligt att avslöja en psykopat
innan det är för sent.

Titta på dokumentärfilmen "Cocaine Cowboys" om du får tillfälle,där intervjuas en torped för Medellinkartellen gud vet hur många människor han har tagit av daga men trots det verkar han vara hur trevlig och social som helst,jag skulle inte för en sekund tro att han var en massmördare.

För övrigt tror jag inte att jag har levt ett speciellt skyddat liv,jag har också
rest en hel del i vida världen.

Tackar för dina goda råd.
Mvh
Interstar
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Du uttrycker dig här så att jag trodde att Vardia hade handlat annorlunda, men....

Tror att du skall kolla villkoren, så att du inte är invaggas i en falsk säkerhet, eftersom Vardia skriver så här i sina villkor, citat ;

"Du får ingen ersättning för värdehandlingar, andra fordon eller vattenfarkoster. Inte heller cd-skivor, kassettband, mp3-spe- lare samt tillbehör som kan användas även utanför husbilen ersätts. Personliga tillhörigheter som inte är inlåsta i husbilen eller stöldbegärlig egendom som förvaras i husbilen när du inte är på resa ersätts ej."

Ingenting om "aktiv skadehjälp under resan", utan det står ungefär samma sak som alla andra försäkringsbolag skriver, eller har jag missat något när jag läst igenom deras finstilta text?

God morgon "Los Suecos" ! Du har helt rätt i att Vardia inte har några bättre ersättningsregler än andra bolag. Alla följer nog samma mall i standarden sedan kan man naturligtvis göra tillval men även detta hos alla bolag. Nej vad jag menade är att dom stora "drakarna" inom bank/försäkring bör göras medvetna om konkurrens, Vardia har en betydligt lägre premie än vad Folksam har där vi tidigare var försäkrade (helkund hos båda)
En fortsatt bra vår önskar
Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Folksam gjorde dom rätt, vad tycker ni?

Folksam...hm...det har jag läst om här på HBK sen 2012 och undrat länge hur det fungerar med kostnader, ersättningar, klubbens rabatt osv... Ja, som tur är, vi har inte blivit rånade som stackars trådens skapare, men tydligen håller på att bli det av just Folksam. Vi skulle även lägga över alla våra (numera bara 2 st.) förs. hos Folksam, men undrade främst kring premien för utökad reseförsäkring.

Detta fick vi som svar: Hej! Du har begärt ett kostnadsförslag på reseförsäkring enligt nedan period. Premien för perioden 2016-11-01 - 2017-04-15 blir 13,305 kr för 2 st personer på resa inom Europa...

Om vi försäkrar husbilen (MB Sprinter 2014, 3.5t "camper") och hemmet (inga lösören) hos Folksam samt tecknar utökad reseförs. med upp till 186 dagar med HBK rabatt, var bör då en rimlig kostnad hamna? Har någon tecknat något liknande?

13 300:- enbart för 6 månaders reseförsäkring är inte acceptabelt, då reser vi hellre oförsäkrade eller letar vidare efter andra lösningar.
 
Toppen