• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam eller Caravan

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Vilket bolag skall man välja. HBK /Folksam eller Caravan. Har en Adria Coral 690 SL 2008 års modell. Har haft Caravan sedan den inköptes 2008.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Folksam eller Caravan

Ska du ut och åka en längre tid i Europa så finns det bara ett alternativ: FOLKSAM
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Folksam eller Caravan

I vårt fall var Folksam dryga tusenlappen billigare än Caravan för en helförsäkring vid en jämförelse för en månad sedan. Vi har haft vår försäkring hos Caravan men bytte till Folksam i fjol.
//Kjell
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Folksam eller Caravan

Caravan 500 kr billigare än Folksam även med Husbilsklubbens rabatt
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Folksam eller Caravan

Den viktigaste skillnaden är den förlängda reseförsäkringen hos Folksam, men den ingår då i hemförsäkringen! Du måste alltså ha både husbils- och hemförsäkring i Folksam för att få denna förmån. Kör du huvudsakligen inom Sverige spelar denna förmån ingen roll, då kan du jämföra pris och innehåll rätt av mellan försäkringarna.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Folksam eller Caravan

Folksam? (eller folkskam.)

Fick en offert i mars på 6200 kr. Den gick ut i april.
Idag har de höjt r till 7400 kr en 15%-ig prisökning.
Innebär att jag blir kvar i mitt gamla bolag, alt undersöker med andra.

/ Olle
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Folksam eller Caravan

Vilket bolag skall man välja. HBK /Folksam eller Caravan. Har en Adria Coral 690 SL 2008 års modell. Har haft Caravan sedan den inköptes 2008.

Så här skulle jag gå tillväga;

A) Jämför de två bolagens olika villkor och identifiera väsentliga villkorsskillnader. Besluta vilka av dessa skillnader som är viktiga för dig och som du vill ha uppfyllda i just din försäkring (Resevillkor? Utlandsvistelse? Nivåer på olika självrisknivåer? Maskinskada? glasskada? etc).

Redan nu kan ett av bolagen ha förkastats av dig.

Är villkoren i försäkringen av mindre vikt än priset (?) ...

B) Begär offert från respektive bolag. Om du har dina övriga försäkringar (hem-, villa-, bil-, mc-, båt mfl) i något av de två bolagen... sannolikt rabatt i offerten liksom HBK-medlemsskap avseende Folksam)

Slutsats: Det som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig. :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Folksam eller Caravan

180 dagar är en resa i en följd med husbilen. Bryts resan så blir det de vanliga 45 dagarnas reseförsäkring.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Folksam eller Caravan

Vad är det som inte gäller om du flyger hem emellan???

uno

Du behöver inte den förlängda reseförsäkringen på 185 dagar om du åker hem. Du har ju 45 dagar fritt, avbryter och åker hem, får 45 nya dagar och betalar bara för "mellanskillnaden".

(Är du redan med i Folksam med både bil- och hemförsäkring så kan du ju teckna den reseförsäkringen ändå, det kostar ju inget extra)
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Folksam eller Caravan

180 dagar är en resa i en följd med husbilen. Bryts resan så blir det de vanliga 45 dagarnas reseförsäkring.


Så du menar att om jag tar en färja från t.ex. Spanien över till Marocko
för en liten utflykt så har jag avbrutet min husbilsresa, eller gäller det bara om utflykten har varit hem för att vattna blommorna??

uno

Detta hade jag inte förstått tidigare, därav mina frågor. Nu har jag ringt Folksam och fått bekräftat att om du gör ett avbrott i resan och flyger hem över t.ex. jul, så har du bara 45 dagar kvar när du flyger ner igen. Detta gäller om du flyger hem, då räknas resan som avbruten.

En snopen uno
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen