• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam avställning viktigt

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Läste i en annan tråd att Folksam godkände avställning utomlands! I deras egen kortversion av villkoren så står det :

Var försäkringen gäller
Försäkringen gäller i EES-länderna och i
andra länder som är anslutna till systemet
med grönt kort. Den gäller också under
transport mellan dessa länder. Avställningsförsäkringen

gäller bara i Sverige.

Ni som ringt och frågat och fått svar att den gäller , varför står det som ovan i 2012 års kortversion av villkoren. Vad tråkigt det skulle vara om 1 milles husbilen brann upp och ovan villkor gällde. Med ovanstående som grund kanske Folksam skulle komma med ett skriftligt tillrättaläggande!

 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Detta att Folksams HBK-försäkrings avställningsförsäkring INTE gäller utomlands är jätteallvarligt.

Jag skulle vilja be HBK's försäkringskontakt prata med Folksam och påpeka att detta villkor skiljer sig från konkurrenternas och bör snarast åtgärdas så att den gäller åtminstone inom EU.. (annars kommer jag och kanske några andra nog att byta igen till .....)

De måste även gå ut till alla att detta är fallet om de så vilselett en av oss! Jag visste inte om detta....

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30007

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Hej!
Jag ringde för några månader sen och frågade om avställning utomlands fick då till svar att då gäller inte försäkringen om det händer något så du har helt rätt och det är bara att läsa innantill.

Med vänlig hälsning,.Lennart
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Detta att Folksams HBK-försäkrings avställningsförsäkring INTE gäller utomlands är jätteallvarligt.

Jag skulle vilja be HBK's försäkringskontakt prata med Folksam och påpeka att detta villkor skiljer sig från konkurrenternas och bör snarast åtgärdas så att den gäller åtminstone inom EU.. (annars kommer jag och kanske några andra nog att byta igen till .....)

De måste även gå ut till alla att detta är fallet om de så vilselett en av oss! Jag visste inte om detta....

hälsning
jyrki

Jag kollade för ett par veckor sedan i samband med offertförfrågan, men Folkskam
godtar inte avställning utomlands.
Så det får fortsättningsvis bli LF
mvh
sven-eric
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Folksam avställning viktigt

För min del spelar det ingen roll då jag åker runt, men tjänar man inte på Folksam ivarjefall med att vara inreggad jämfört med utökad reseförsäkring?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Dyrt är det i varje fall, fakturan på HBK-försäkring hos Folksam damp ner i går: 8100 kr/år...
Caravanförsäkring klarade vi alltid under 5700:-... Bilen är en liten Carthago, 6,30 lång, under 3,5 ton!

Men 185 dagars försäkring är ju värt mycket.

Skall dock kolla med dem i morgon.

jyrki
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Folksam avställning viktigt

Jo SirMcLain i ditt fall tjänar du på att ta Folksam HBK försäkringarna eftersom du kör runt hela tiden. Det är skillnad på oss som står still i 5,5 månad. Nu är det 2 trådar igång med samma innehåll.

Sven-Åke
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Efter en instäld flygresa pga Orkanen Irene och en vattenskada som först inte var det men blev en sedan som Folksam inte heller ville betala för, finns det nån anledning att försäkra i Folkskam??
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Kolla vad en reseförsäkring kostar hos LF så kanske du tänker om
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Folksam avställning viktigt

Kolla vad en reseförsäkring kostar hos LF så kanske du tänker om

Det beror på vad man skall värdera högst,avställningsförsäkringen el reseförsäkringen.
Fick pris på att förlänga reseförsäkringen hos LF för 7 mån (2934:)
Tyckte jag lät mycket så finns det ingen annan typ av reseförsäkring som är billigare och som går att teckna?.
Om jag istället låter bilen vara påställd under dessa 7 månader som är alternativet med Folksam så kommer den att kosta följande:
Skatt : 4515:-
Försäkring: 2625:-
Totalt : 7140:-

Så nästa fråga blir:
Finns det någon annan typ av avställningsförsäkring som går att teckna om man väljer Folksam?

Ser ut som det blir ett bättre val att välja LF.
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Det är samma med if att avställningsförsäkringen inte gäller utomlands. De har dessutom kravet att bilen inte får vara utomlands mer än totalt sex månader per år för att hela försäkringen överhuvudtaget skall gälla.
Men - om man ligger still länge utomlands så går det väl att ställa av bilen för att slippa skatten och meddela bolaget att bilen skall vara fortsatt helförsäkrad.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Folksam avställning viktigt

Den aktuella frågeställningen är inte aktuell för mig, inte just nu i alla fall. Men är det någon som tänkt på att vid en avställningsförsäkring så finns ju ingen trafikförsäkring. Vistas man då i något annat land, så gäller ju deras försäkringslagstiftning som kan vara annorlunda än vår. Då är det enklare för försäkringsbolagen att bara slå fast att avställningsförsäkring bara gäller i Sverige...Bara en tanke!

Johan K.
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Folksam avställning viktigt

Det beror på vad man skall värdera högst,avställningsförsäkringen el reseförsäkringen.
Fick pris på att förlänga reseförsäkringen hos LF för 7 mån (2934:)
Tyckte jag lät mycket så finns det ingen annan typ av reseförsäkring som är billigare och som går att teckna?.
Om jag istället låter bilen vara påställd under dessa 7 månader som är alternativet med Folksam så kommer den att kosta följande:
Skatt : 4515:-
Försäkring: 2625:-
Totalt : 7140:-

Så nästa fråga blir:
Finns det någon annan typ av avställningsförsäkring som går att teckna om man väljer Folksam?

Ser ut som det blir ett bättre val att välja LF.

Bättre val att välja LF får man nog ta med en nypa salt, det beror på vilket länsbolag man tillhör. Vi tillhör Länsförsäkringar Stockholm och deras utökade reseskydd var jättedyrt. Våra 45 dagar gick ut 19/11, för perioden 20/11 till och med 31/3 fick vi betala 12709 kr. Jag ringde till LF och frågade varför det kostade så mycket när våra grannar på campingen fick betala betydligt mindre. Dom svarade då att de olika länsbolagen sätter sina egna priser.
/Anders och Birgitta
 
Toppen